Duppe Svart 18.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Men det senket nesten båten min. Helt vanvittig opplegg når en tenker på det. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Det er egentlig ikke så vanvittig, du har et inntak som kan lukkes og en wc som normalt sett står over vann. Tipper 95% av alle båter under 30 fot med vanntoalett har et lignende opplegg og jeg har ikke hørt om noen båter som har sunket på grunn av dette. Hvis en gjennomføring ryker er det noe annet, men problemet ditt var jo egentlig fortøyningen? Du ville fått samme effekt med en selvlens eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 18.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Tross alt snakk om et hull i båten med slange rett inn. Litt feil fortøyning er alt som skal til. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Men du har vel kraner på gjennomføringene hvis du må fortøye båten med vannlinjen godt under vann? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 (redigert) Nja, sjøvann til toalett er egentlig ganske sytalaust så lenge opplegget er riktig montert, du har god lufting av septiktank samt skyller gjennom toalett og septikslange med er par liter ferskvann når båten forlates i havn. Og når det kommer til riktig montering: sjøvannsslangen trekkes i en svanehals godt opp over vannlinjen før den går ned igjen til toalettet. Samtidig monterer du en anti hevert ventil på det høyeste punktet. Det vil også lette monteringen. Husk: alltid steng skrogventilene når du forlater båten i havn. Det er et vilkår i forsikringspapirene dine og det første takstmann hadde sjekket om båten hadde gått ned. Sjekk at alle ventilene dine har gode slangeklemmer, det skal være to på hver ventil og kobling på alt som er lavere enn 20 cm over vannlinjen. Monter dem riktig, dvs minst 90grader vinklet ovenfor hverandre. Bruk skralle når du monterer. Redigert 18.September.2017 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 18.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 (redigert) Stenging av bunnventiler er uansett en ting som kan glemmes, og sant sies tipper jeg det er få som stenger disse mellom hver gang. Ved å legge om til ferskvann forsvinner jo risikoen for at båten synker pga. lekkasje i det sjølvanninntaket fullstendig. Maks et par hundre liter som kan komme inn da. Ikke at det kanskje er så stor risk da det var endel faktorer som måtte spille inn i mitt tilfelle, men det skjedde jo og tviler på at det var første i historien. Takk for tips om antihevertventil, men hvordan er den egentlig ment å fungere? Skru opp hver gang for å slippe luft inn? Redigert 18.September.2017 av Duppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.September.2017 Link til dette innlegget Svart 18.September.2017 Anti hevert ventil er en greie som du monterer og glemmer. Ingen håndtering. Hvordan skal jeg forklare det.... Den har en liten ventil som slipper inn luft i slangen slik at vannet ikke strømmer fritt inn i toalettet med mindre du pumper på dassen. Begynn med å montere slangen såpass høyt at den er godt over vannlinjen. Men om dassen er under vannlijen, eller like ved, så skal det monteres anti hevert ventil. Med å la slangen gå høyt, unngår du at vann kan presses inn i dassen mens båten er under fart. Stenging av ventiler er en del av rutinene. Gode rutiner er viktig. Skriv en fysisk sjekkliste som du alltid går over når du forlater båten. Og en annen før oppstart. Om jeg er i tvil om jeg har stengt ventilene, så sover jeg dårlig. Har skjedd en gang. Da sto jeg opp midt på natten og dro ned til båten,( 2 minutters kjøretur i 30 sone) og jeg er ikke bekymret for ventilene mine, ( som er av kompositt som kommer til å vare ut båtens levetid) om du har stengeventil til sjøvann inn på motor, så henges motorens hovedstrømnøkkel på ventilen når du forlater båten i havn. Vi har stadig diskusjoner her om stenging av ventiler. Menigheten er nok delt, men det er nok flere som stenger de enn du tror. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 19.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 (redigert) Vil nok ikke skje igjen, men eliminering av faren er jo uansett det beste. Fikk naturlig nok litt fobi for sjøvanninntak til toalett etter denne episoden så greit å fjerne dette momentet. Men flott tips med ventilen. Skal montere på kommende ferskvannopplegget. Redigert 19.September.2017 av Duppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 er det ikke svanehals godt over vannlinja på sjøvannsinntaket på toalettet? Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 19.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 Nei, har sjekket hele slangen og den går riktignok høyt nok til å være over vannlinja på vei til toalettet, men ingen svanehals eller ventil av noe slag. Tror toalettet er akkurat over vannlinja til vanlig så kanskje det ikke ble funnet nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 (redigert) Høres helt utrolig ut! Om du kan bytte slangen så legg den med en svanehals godt opp mot dekket. Jeg vil tro det er enklere enn å ta vann fra vanntanken. Mtp mulig tilbakeslag (ref murphys lov...) så hadde jeg ikke koblet toalett inn på vanntanken Redigert 19.September.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.September.2017 Link til dette innlegget Svart 19.September.2017 Apropos murphy... ettersom du ikke stenger kranen, og slangen ikke går høyt opp over vannlinjen/ toalett ved vannlinjen, så kan det godt hende at du selv har forårsaker dette dersom du var på do før du forlot båten. Du satte igang hevert. Dernest har båten lagt stramt og skjevt i vannet, og effekten har blitt forsterket. Nok en gang, steng alltid ventilen. Har du råd til å la være? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.