Jump to content

Familiebåt (Scand Baltic etc.), maks 550k - Hva anbefaler dere?

Mimieg

Recommended Posts

Hei godt folk!

Jeg er ny her inne, men har lest en god del. Jeg og samboeren har lyst til å kjøpe oss vår første båt. Han er vokst opp med båtferier i motorbåt på 80 og 90tallet. Båtene jeg hører historier fra er dacapo og marex, båter på 20-og noe fot. Jeg har liten erfaring med overnatting i båt osv. Men veldig gira! 

Jeg vet ikke hvor vanlig det er å skru på båten sin selv, men det er uaktuelt for oss. Vi er null tekniske mht motorer osv. Ivrig på å lære enkelt vedlikhold, det er altså ikke vondt i arbeidslysta her ?.

Vi er enige om at båten skal være helplaner, cruise i 20+ knop. Vi har en datter som blir 3 til sommeren så mist en fast soveplass er nødvendig. Koselig uteplass med sofa/solseng og utgang til badeplatform bak. Jeg skulle helst hatt akterkabin men han er steil og vil ha denne tilgangen ut bak.. 

Busjettet er 550 000, og grunnet forbruk og vedlikehold tror vi det er en fordel med en motor? Da har jeg også forstått at båten ikke blir større enn ca 30 fot. Og det må være diesel.

Har brukt masse tid på finn for å finne båten men den ene dagen er scand baltic best og den neste er det bayliner 285. Jeg blir bare ikke helt klok på dette. Kan også nevne at den fineste inni er sunseeker portofino men den har 2 motorer og er sikkert tørst. Har også sett på skarpnes 9100. 

En annen ting jeg lurer på er båtmotorer. Jeg ser at det er de samme motorene som går igjen; er det noe klar fordel med noen av dem? Har lite greie på sånt som sagt, har ikke lyst på noe som erfarne sjøfolk vet at er dumt å satse på.

Hvis noen her er så snille at de kunne delt noen erfaringer og synspunkter hadde jeg satt veldig stor pris på det! Så skal jeg bidra med flere hyggelige folk på sjøen! ?

Jeg støtter litt dette med utgang til badeplattformen.  Det er tungvint å måtte klatre ned slik som på baltic.  En nord star 290. Eller som du nevner skarpnes 9100 er bra båter.  Du har og joda 290. Disse likner på hverandre og er gode båter.  De bør ha motor mellom 2 og 300 hk.  Noen liker Volvo. Andre liker Janmar.  Det som er viktig er at forrige eier har tatt vare på utstyret.  Både med tanke på drev og motor. 

Lykke til med valget. 

Å velkommen hit til Bp. Håper dere vil trives her inne. 

Endelig ble det Bobåt

Vel, Scand Baltic er en halvplaner(siden dere skriver at dere skal ha en helplaner) og i sine glansdager(80-90 tallet) gikk den sjelden over 20 knop. Det er først i den senere tid at den har fått større motorer (målt i HK) og ofte gjør over 20 knop..... 

Videre skriver du at dere vil cruise i 20 knop+ så da utgår de aller fleste Scand Baltic da det er få av de og iallefall til 550 som marsjer på 20 pluss. 

Så da bør dere kanskje se bort fra Baltic og se på andre alternativer....  som det nevnes over Joda 290, scand 9200 eller tropic,  og andre tilsvarende ofte båter med drev.  Og kanskje dere bør heller gå får nyest mulig båt siden dere ikke vil/kan skru båt, og for nyest mulig så blir kanskje båter i 25-26 fot klassen passe bedre med tanke på pris. 

Det med 20+ kn fart er noe som mange nybegynnere henger seg opp i men i realiteten så er det ikke så ofte man kan (eller ønsker) å kjøre så fort. 20 knop er jo ikke mer en 37 km/t og det kan høres lite ut hvis man sammenligner det med bil men på sjøen er det en helt annen opplevelse av fart.

Dersom det er et absolutt krav så er det sannsynligvis drevbåt du bør ha kontra strak aksel. Vedlikeholdskostnader på drev er ganske høy dersom du setter bort alt arbeid. Også å kjøre en 30 fots båt i 20+ kn over en lengre strekning vil koster ganske mye i drivstoff. Ja kanskje så mye som 40-50 liter/time. Du bør kanskje ha det i bakhode.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Et drev er en girkasse som er på utsiden av båten.  Motor på innsiden. Med med gjennomføring med belger og tetting slik at ikke vannet skal trenge inn i båten og heller ikke inn i girkassen

Drevet minner om nedre del (stamme og gir) På en utenbords motor. 

Strak aksling er en aksel som er festet i girkasse inni båten.  Akslingen går ut under båten gjenom en vanntett hylse. På enden av akselen sitter propellen. 

Drev har litt mere vedlikehold.  Men ofte litt bedre drivstofføkonomi.  

Strake aksler er nesten vedlikeholdsfri 

Endelig ble det Bobåt

Flott båt, godt valg. Kjøpte nylig båt selv og fikk den ned 80 fra 490 da andre båter stod lenge og ikke fikk solgt, men det var bensin og ikke så anerkjent merke som Bavaria men det er høst så noe er nok mulig å prøve seg på, men det er jo alltid en risk. Husk at det er over 12 000 båter til salgs på Finn og mange (eller de fleste?) er nok priset for høyt da bunnen kanskje har falt litt ut av markedet, ref egen tråd om temaet.

Redigert av Duppe (see edit history)

IMG_5551.JPG.7ee3b1d09b2e3427bb56a83f491004a4.JPGEt annet forslag er Forbina 9000FB. Akterkabin med solseng over, 5 ferdig oppredde senger og mulighet for to til. Utrlig romslig båt. I tillegg flybridge med hærlig solseng. Kåret av svenske journalister på 90 tallet til 'Den perfekte familiebåt" Aksling og maks fart 20 knop. 

Sjekk svenske finn.no -blocket.se. Der ligger det mange  tilsalgs. Send meg melding dersom du ønsker flere opplysninger..   prisleie. 450-500.

image.jpg.d7889bc4d13edb31f958cd0a7ac2a6f2.jpg

Redigert av stone (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...