hakonrk Startet 1.September.2017 Del på Facebook Startet 1.September.2017 Driver med høstservice på en Yamaha F115B påhengsmotor, og tenkte å smøre alle smørepunkter i år, siden jeg ikke gjorde det på motorens første høstservice i fjor. Et problem jeg raskt støtte på var hvordan jeg skal komme til smøreniplene foran på motoren, pga. at de er blokkert av styresylinderen. Har vedlagt bilde nedenfor. Hvordan løser jeg dette problemet? Enten må styresylinderen bort, eller så trenger jeg adapter med 90 graders vinkel på fettpressen. Hvis jeg må fjerne styresylinderen, holder det å skru ut den ene mutteren midt på, og "vri" hele sylinderen ned for å gi mer plass, eller må hele greia bort? Dette virker mye mer tungvindt enn det burde være, så jeg er veldig i tvil. Sitér dette innlegget Link to post
Ronny Hagen Svart 1.September.2017 Del på Facebook Svart 1.September.2017 Viss du tiltet motor helt opp så kommer du til smøre nipler fra baksiden. Sitter smørenipler i front og bak Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 1.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2017 Det var en smørenippel lenger ned på motorstammen som jeg allerede har tatt (se bildet under - jeg snakker om den som er zoomet inn rett over bildet av propellakslingen) . Det du sier er altså at den smører det samme som de to foran på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 1.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2017 Virker rart at det ikke skulle være nødvendig å smøre alle punktene, når manualen ikke sier noe om at noen av dem går til samme sted. Jeg ser nå også at på et amerikansk forum anbefales et vinkel-adapter: http://www.thehulltruth.com/boating-forum/522810-inaccessible-grease-points.html Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 1.September.2017 Del på Facebook Svart 1.September.2017 skift smørenipler, og sett inn noko som er vinklet - dei fins i både 45 grader og 90 Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 1.September.2017 Del på Facebook Svart 1.September.2017 Hadde samme styring og samme problem på min f80. Som dinamo sier bytt nipler til vinklede Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
hakonrk Svart 1.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2017 1 hour ago, Dinamo said: skift smørenipler, og sett inn noko som er vinklet - dei fins i både 45 grader og 90 47 minutes ago, Furu said: Hadde samme styring og samme problem på min f80. Som dinamo sier bytt nipler til vinklede Takk for tips, det er nok enkleste. Lurer på om disse duger, eller om materialet er uegnet til bruk i båt: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Smorenipler-110-stk-2000017224/ Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 1.September.2017 Del på Facebook Svart 1.September.2017 Forsiktig, no. Ta ut ein nippel og sjå kva for gjenger den har. Der fins nok forskjellige gjenger på desse smøreniplane ti at ein stakkar får fnatt. Men om dei passer, desse frå biltema, vil eg sei at til den prisen og med sopass mange reserve er det berre å prøva. Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 1.September.2017 Del på Facebook Svart 1.September.2017 Ville holdt meg unna niplene fra biltema. Greit nok at de blir full av fett og av den grunn burde holde seg en stund, men i et marint miljø der de skal festes i støpt aluminium ville jeg gått for smørenipler av høy kvalitet fra en maskinforhandler. De har hos både AK, EIK Senteret, Felleskjøpet, AOE, E.Lund, Tools osv.. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 1.September.2017 Del på Facebook Svart 1.September.2017 Dette settet med Biltema nipler passet fint på min f80, ingen antydning til korrosjon enda siden i vinter. Men ville nok ikke ha brukt dei under vatn akkurat.. legger bare litt grease irundt dei. Vanskelig å få tak i a2/a4 nipler her i området ihvertfall Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
hakonrk Svart 1.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2017 18 minutes ago, Furu said: Dette settet med Biltema nipler passet fint på min f80, ingen antydning til korrosjon enda siden i vinter. Men ville nok ikke ha brukt dei under vatn akkurat.. legger bare litt grease irundt dei. Vanskelig å få tak i a2/a4 nipler her i området ihvertfall I tilfelle jeg velger å gå for høyere kvalitets nipler, husker du om det var 6mm gjenger du brukte fra dette settet? Jeg ser at delenummeret på disse smøreniplene er 93700-06M03, men det står ingen spesifikasjoner. Såvidt jeg kan se fra bildet under er gjengene ca. 6 mm i diameter: Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 1.September.2017 Del på Facebook Svart 1.September.2017 Hmm. Husker dessverre ikkje, fiksa det i vinter. Aner ikkje gjenge dimensjon heller.. Du får skru av og ta med en til forhandler kanskje. Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Dinamo Svart 2.September.2017 Del på Facebook Svart 2.September.2017 Med litt bildemanipulering her, har eg klart å finna ut at gjengestigningen er 1 mm. Det stemmer med vanlige 6 mm gjenger. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 2.September.2017 Del på Facebook Svart 2.September.2017 Jeg hadde også samme problem på min F80. Den gangen så klarte jeg akkurat å få på en presse med slange. Gikk akkurat.. Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 2.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2017 (redigert) 6 hours ago, Kjellg said: Jeg hadde også samme problem på min F80. Den gangen så klarte jeg akkurat å få på en presse med slange. Gikk akkurat.. Ja, jeg ser også på andre forum at enkelte har - med små marginer - klart å komme til disse smørepunktene etter en del justering av tilt og styring, men jeg har ikke fettpresse med fleksibel slange, så jeg skifter like godt ut niplene. Var innom en lokal maskinforhandler, og han hadde riktig dimensjon smørenipler med 90 graders vinkel, men dessverre bare i sinkbelagt stål, noe han ikke anbefalte for bruk på påhengsmotor. Jeg kjøpte én nippel for 11 kr inkl. MVA, og benytter denne midlertidig for å fylle på med fett, og så setter jeg tilbake de originale når jeg er ferdig. :) Tusen takk for alle tilbakemeldinger, hadde ikke trodd jeg skulle få så mange svar på et såpass kjedelig tema. :) Forøvrig veldig rart at ikke Yamaha har levert motoren med mer fornuftig vinklede nipler. Alle har vel rattstyring på slike motorer, og da vil de fabrikkmonterte styreniplene alltid være blokkert. Redigert 2.September.2017 av hakonrk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 3.September.2017 Del på Facebook Svart 3.September.2017 Ja, husker jeg orket ikke å kjøre rundt å prøve å få tak i andre nippler, så jeg kjøpte meg like godt en slange. Tror jeg kjøpte den på BT og den kostet ikke mange kronene heller. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.