Jump to content

Styresylinder blokkerer smørenipler på Yamaha påhengsmotor, hvordan komme til med fettpressen?

hakonrk

Recommended Posts

Driver med høstservice på en Yamaha F115B påhengsmotor, og tenkte å smøre alle smørepunkter i år, siden jeg ikke gjorde det på motorens første høstservice i fjor. Et problem jeg raskt støtte på var hvordan jeg skal komme til smøreniplene foran på motoren, pga. at de er blokkert av styresylinderen. Har vedlagt bilde nedenfor. Hvordan løser jeg dette problemet? Enten må styresylinderen bort, eller så trenger jeg adapter med 90 graders vinkel på fettpressen. Hvis jeg må fjerne styresylinderen, holder det å skru ut den ene mutteren midt på, og "vri" hele sylinderen ned for å gi mer plass, eller må hele greia bort? Dette virker mye mer tungvindt enn det burde være, så jeg er veldig i tvil.

styresylinder.jpg

1 hour ago, Dinamo said:

skift smørenipler, og sett inn noko som er vinklet - dei fins i både 45 grader og 90

47 minutes ago, Furu said:

Hadde samme styring og samme problem på min f80. Som dinamo sier bytt nipler til vinklede

Takk for tips, det er nok enkleste. Lurer på om disse duger, eller om materialet er uegnet til bruk i båt:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Smorenipler-110-stk-2000017224/

Ville holdt meg unna niplene fra biltema. Greit nok at de blir full av fett og av den grunn burde holde seg en stund, men i et marint miljø der de skal festes i støpt aluminium ville jeg gått for smørenipler av høy kvalitet fra en maskinforhandler. De har hos både AK, EIK Senteret, Felleskjøpet, AOE, E.Lund, Tools osv.. 

18 minutes ago, Furu said:

Dette settet med Biltema nipler passet fint på min f80, ingen antydning til korrosjon enda siden i vinter. Men ville nok ikke ha brukt dei under vatn akkurat.. legger bare litt grease irundt dei. Vanskelig å få tak i a2/a4 nipler her i området ihvertfall

I tilfelle jeg velger å gå for høyere kvalitets nipler, husker du om det var 6mm gjenger du brukte fra dette settet?

Jeg ser at delenummeret på disse smøreniplene er 93700-06M03, men det står ingen spesifikasjoner. Såvidt jeg kan se fra bildet under er gjengene ca. 6 mm i diameter:

s-l1600.jpg

6 hours ago, Kjellg said:

Jeg hadde også samme problem på min F80. Den gangen så klarte jeg akkurat å få på en presse med slange. Gikk akkurat..

Ja, jeg ser også på andre forum at enkelte har - med små marginer - klart å komme til disse smørepunktene etter en del justering av tilt og styring, men jeg har ikke fettpresse med fleksibel slange, så jeg skifter like godt ut niplene. Var innom en lokal maskinforhandler, og han hadde riktig dimensjon smørenipler med 90 graders vinkel, men dessverre bare i sinkbelagt stål, noe han ikke anbefalte for bruk på påhengsmotor. Jeg kjøpte én nippel for 11 kr inkl. MVA, og benytter denne midlertidig for å fylle på med fett, og så setter jeg tilbake de originale når jeg er ferdig. :)

Tusen takk for alle tilbakemeldinger, hadde ikke trodd jeg skulle få så mange svar på et såpass kjedelig tema. :) Forøvrig veldig rart at ikke Yamaha har levert motoren med mer fornuftig vinklede nipler. Alle har vel rattstyring på slike motorer, og da vil de fabrikkmonterte styreniplene alltid være blokkert.

Redigert av hakonrk (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...