S/Y Emma Startet 1.September.2017 Link til dette innlegget Startet 1.September.2017 (redigert) Et spørsmål jeg har fundert litt over. Hvordan er reglene for å ha utelands-flaggede skip i Norge? Ser av og til små skip registert i land som St. Vincent & The Grenadines, og nå driver en norsk arbeidsbåt på utenfor her, og er registrert på St. Kitts & Nevis. Den hører neppe til der. Går ut ifra det er gunstigere skatte- og/eller arbeidsmiljølover i utlandet som gjør at en del norske skip fører bananrepublikk-flagg, i stedet for norske? Fritidsbåter kan så vidt jeg vet ikke kjøre rundt med utenlandske flagg i Norge? Redigert 1.September.2017 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Bigmac Svart 1.September.2017 Link til dette innlegget Svart 1.September.2017 Selvfølgelig kan fritidsbåter kjøre med utenlandsk flagg. Greit å vise hvor de er fra vel. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 1.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2017 Jaja, selvsagt. Men jeg mente norske båter. Kan jeg sette et Panama-flagg på min båt og være her ubegrenset? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
dude Svart 1.September.2017 Link til dette innlegget Svart 1.September.2017 er det ikke snakk om mudring eller opprenskning av sjøbunn da? vi blir vel beskyldt for proteksjonisme og det som verre er om ikke utlenningene slipper til.. så sparer jo de norske eierne sikkert noen kroner i div avgifter :-) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 1.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2017 Ja, det er opprensking av havbunn :-) Syntes bare det så litt snålt ut med «helnorsk» navn, og St. Kitts-registrering. Det er vel en god grunn til det. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
dude Svart 1.September.2017 Link til dette innlegget Svart 1.September.2017 https://www.bergen.kommune.no/hvaskjer/tema/renerehavn/10429 utførende entreprenør er peab de redegjør sikkert for vilkårene for de som jobber der på forespørsel. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 1.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2017 (redigert) Jaja, det var ikke de spesifikt jeg lurte på, eller ville henge ut. De har sikkert alt i orden. Jeg lurte mer generelt på reglene generelt for utenlandsk skipsfart i nasjonale farvann, siden jeg av og til ser «karibiske» skip innaskjærs. Vi synes der er litt morsomt, og spøker litt om at det sikkert er en rastamann fra St. Vincent som kjører rundt her. Redigert 1.September.2017 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Bigmac Svart 1.September.2017 Link til dette innlegget Svart 1.September.2017 Norsk båt innenfor norsk territorialgrense (grunnlinje +12nm) trenger ikke føre nasjonalt flagg. Utenlandsk båt innenfor norsk territorialgrense skal føre nasjonalt flagg for den stat der den er registrert. Men ja, de fleste fører flagg ocke som :) Sitér dette innlegget Link to post
Stø kurs Svart 1.September.2017 Link til dette innlegget Svart 1.September.2017 Havrettskonvensjonen (UNCLOS) gir utenlandske skip rett til å bevege seg innen territorialgrensen på 12 NM. Paradokset har jo vært at NIS registrerte skip ikke har hatt lov til å gå mellom norske havner. Fra 1. Januar 2016 er dette regelverket (NIS fartsområdebegrensning) myket opp slik at konstruksjonsskip (som jeg oppfatter du har sett) nå kan gå i fart mellom norske havner. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.September.2017 Link til dette innlegget Svart 2.September.2017 Hvilke skatter og avgifter sparer man ved å flagge ut et skip som jobber i norsk farvann? Nå kan det jo også tenkes at et slikt skip bare nokså tilfeldigvis er innom Norge en gang i blant, men ellers primært jobber i (mange) andre land. Virker til tider som at folk ikke er klar over at skipsfart er nokså internasjonalt og at de aller fleste skip som er eid/kontrollert i Norge/av nordmenn hverken er bygd i Norge eller er bygd med tanke på oppdrag til/fra/i Norge. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Krimart Svart 2.September.2017 Link til dette innlegget Svart 2.September.2017 Er fritidsbåten privat eid av en Nordmann bosatt i Norge kan du gjerne sette på Panama-flagg men norsk moms må betales okkesom. Et kommerielt fartøy eid av kommersielt selskap betaler ikke moms, men fører momsregnskap. Leies det inn et utenlandsk skip med utenlandk crew er veldet på basis av en kontrakt som må godkjennes -antar jeg. Sikkert med noen krav til arbeidsvilkår etc. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.