Jump to content

Utenlandsflaggede skip i Norge

S/Y Emma

Recommended Posts

Et spørsmål jeg har fundert litt over. Hvordan er reglene for å ha utelands-flaggede skip i Norge? Ser av og til små skip registert i land som St. Vincent & The Grenadines, og nå driver en norsk arbeidsbåt på utenfor her, og er registrert på St. Kitts & Nevis. Den hører neppe til der.

Går ut ifra det er gunstigere skatte- og/eller arbeidsmiljølover i utlandet som gjør at en del norske skip fører bananrepublikk-flagg, i stedet for norske?

Fritidsbåter kan så vidt jeg vet ikke kjøre rundt med utenlandske flagg i Norge?

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Jaja, det var ikke de spesifikt jeg lurte på, eller ville henge ut. De har sikkert alt i orden. Jeg lurte mer generelt på reglene generelt for utenlandsk skipsfart i nasjonale farvann, siden jeg av og til ser «karibiske» skip innaskjærs. Vi synes der er litt morsomt, og spøker litt om at det sikkert er en rastamann fra St. Vincent som kjører rundt her.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Havrettskonvensjonen (UNCLOS) gir utenlandske skip rett til å bevege seg innen territorialgrensen på 12 NM. Paradokset har jo vært at NIS registrerte skip ikke har hatt lov til å gå mellom norske havner. Fra 1. Januar 2016 er dette regelverket (NIS fartsområdebegrensning) myket opp slik at konstruksjonsskip (som jeg oppfatter du har sett) nå kan gå i fart mellom norske havner.

Hvilke skatter og avgifter sparer man ved å flagge ut et skip som jobber i norsk farvann? Nå kan det jo også tenkes at et slikt skip bare nokså tilfeldigvis er innom Norge en gang i blant, men ellers primært jobber i (mange) andre land. Virker til tider som at folk ikke er klar over at skipsfart er nokså internasjonalt og at de aller fleste skip som er eid/kontrollert i Norge/av nordmenn hverken er bygd i Norge eller er bygd med tanke på oppdrag til/fra/i Norge.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Er fritidsbåten privat eid av en Nordmann  bosatt i Norge kan du gjerne sette på Panama-flagg men norsk moms må betales okkesom. Et kommerielt fartøy eid av kommersielt selskap betaler ikke moms, men fører momsregnskap. Leies det inn et utenlandsk skip med utenlandk crew er veldet på basis av en kontrakt som må godkjennes -antar jeg. Sikkert med noen krav til arbeidsvilkår etc.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...