
ulyden
Om trimmingsfirma gir deg dokumentasjon på at deres tuning er identisk med orginal og at all hardvare er 100% identisk.
Å øke effekt ved å endre parameter er enkelt. Problemet er at effekt blir påviket av flere parameter som ladetrykk setting, fuel trykk, periode og tenning. I tillegg kan det være settinger for pre og post injeksjon. En normal cr motor har flere tusen parameter. Disse blir fastlagt av massive test program der verdier blir systematisk variert og parameter som makstrykk i sylinder, eksostemeraturer, nox utslipp, partikler, fuel forbruk osv bli registrert.
resultat bli vurdert og satt opp mot kriterier for termiske ,mekaniske samt utslipps grenser.
dette er en kostbar prosess og krever utstyr for millioner. Har man ikke dette utstyret blir justering av parameter skudd i blinde. Faren for at han som tukler med innstillinger gjør noe som kan ha uheldige konsekvenser for motorens vel er høy.
Grenseverdier for termisk og mekanisk belastning er kun volvofabrikkens beregningsavdeling som sitter på. Tror du må ha svært gode kontakter for å få innsyn i disse.
har til dags dato kun sett noen ytterst få leverandører som har denne kompetansen. Disse har da som regel nær forbindelse med fabrikken som lager motorene. Amg og alpina er vel slike firma.