Jump to content

GH15 (gml/simple typen) med E-TEC 25?


Snusmumrikken

Recommended Posts

Vi kjørte GH 15 med 9,9 hk og 15 hk. De gamle totakterne.

 

Går nok greit med en 25 hk e-tec. 

 

Hva forventer du? Vil du dra vannski? Bruke til transport av deg selv og evt en kompis? Evt?

 

Jeg vil anta at du havner på 20+ knop. 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Kommer til å gå helt fint. Planer ganske sikkert med 4 stykker og litt bagasje ombord og vil være i stand til å trekke litt vannski. GH 15 standard var kun veritas godkjent for 20hk da den kom, og dersom den hadde styrekonsoll var den godkjent for 35 hk.

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
YngveKL skrev 14 minutter siden:

Fatter hadde en GH15 bygget av Draco, og den var godkjent for 50Hk.

 

Ja, det er GH 15 DeLuxe med styrekonsoll, den var godkjent for 50 hk, men hadde da full innerliner og veide omtrent 70% mer.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Nope, det var ikke Deluxe utgaven og ikke med styrekonsoll. Innerliner antagelig, den hadde dobbel bunn hvor det samlet seg enorme mengder vann i løpet av sesongen. Det var "sprutet på sorte prikker" på topcoaten inne i båten. Mener den var 205cm bred, og ganske så tung ja. Han/vi brukte en langstammet Mariner 30 Hk med vanlig styrekult, som vi guttene også faktisk brukte til å dra vannski med. Da var vi mellom 13 og 18 år. Solgte den i fjor faktisk (er nå 44) ?

 

Får ikke lagt inn bilde, men Google "GH15 draco", se på bilder, så dukker det opp en brosjyre. Det er den nede til høyre tror jeg, kalt "15 GH/S"

Redigert av YngveKL
Mer info... (see edit history)
Link to post

Er nok Veritas godkjent denne.  Hadde selv en GH15 std med 30 hk på.  Veldig godt og bred båt.  Gikk bra også i sjø.  Husker en reportasje om båten der det stod "Med 50 hk på er dette rene bomba på vannet". Tidene har forandret seg ja...

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Link to post

Denne motoren er jo på nesten 600CC ser jeg. Stor totakter på bare 25HK.

 

Usikker på verdien, noen som har formeninger?

 

ETEC 25HK fra 2012 - ubrukt.

Respo hss r 750p 2015 - ubrukt.

Eldre GH15 i grei stand. Sdt. hvit med ratt og gass/gir.

 

Litt redd for at jeg må bytte motor, og at denne ikke har nok futt. Håper på å marsje på 18-20 knop med et par folk i uten å måtte ha gassen i bunn. Men bruker under ti liter i timen på WOT, så er jo ikke rare forbruket sammenlignet med min gamle Mercury 125HK 2T.

 

Tilsvarende motorer koster 33K nye idag. Vil en ubrukt 2012 modell være verdt 23K f.eks?

 

Er std. lang stamme, elstart og manuell tilt.

 

Båten er veritas godkjent og lagd av Præsteng elns.

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

står jo i signaturen din at du har hatt gh15 med 30hk   - det bør jo gi en pekepinn på hvordan den vil gå med 25hk etec.  
Men nå tør jeg ikke si noe om hvorvidt etec i den størrelsen oppleves sterk i forhold til de andre i klassen

Men er disse som de lltt større mellomklasse-etecene så har de vel bra dreiemoment men ikke noe monster på toppfart...

 

Kjenner til en som hadde en 15 std med 30hk yamaha - han påsto han gjorde "oppmot 30 knop" alene , med det var før gpsens tid og slår vi av etpar knop for en kjenning til 28 så er det innafor det som opplyses i yamaha kjørefakta

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hei!
 

Ja, hadde GH15 i en kort periode for noen år siden. Målte aldri GPS, hadde en 30HK Mercury (to sylinderen med høyt volum) som hadde en stålvisp som virket noe i overkant (10 1/2 x 15, Stiletto).


Den hadde også ratt med vindskjem senter i båt. Prøvde den 3-4 turer før den ble solgt, så husker igrunn nada, annet enn at den var god i sjøen med lite sjøsprut, men det kan jo ha noe med vindskjemen og senterplasseringen, he he.

 

Får jeg 25 knop med to, så er jeg mer enn fornøyd nok tenker jeg.

 

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Jeg tør å påstå at GH15 skroget er et av de mest vellykkede jolle-/landstedsbåt skrogene som har blitt tegnet i Norge. Tørt, raskt og tåler stor motor i forhold til størrelsen båt. Eneste ulempen ville jeg tro er at skrogformen er relativt dyp og krever forholdsvis mye motor for å løfte båten ut av vannet.

Det som er kjipt med GH er at det er mye dårlig produksjon. Altfor mange av dem har ymse lekkasjer i bunnen og rare sprekker grunnet feilplasserte innerlinere. 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Tror det gjelder stort sett alle de eldre modellene (ihvertfall 10, 11, 14 og 15). De sprekker gjerne opp i innerliner i tankrommet, samt langs kanten mellom vegg og dørk på en av sidene. Jeg har forstått det slik at det er grunnet dårlig tilpasning mellom avstivningene i skroget og innerlineren. Jeg tror heller ikke at det er noen forskjell på hvilken produsent det er - virker som om det er en universell feil, kanskje fra tegnebrettet?

 

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Napoli skrev for 16 timer siden:

Jeg tør å påstå at GH15 skroget er :thumbsup: Tørt, raskt og tåler stor motor i forhold til størrelsen båt. Eneste ulempen ville jeg tro er at skrogformen er relativt dyp og krever forholdsvis mye motor for å løfte båten ut av vannet.

 

...men når produksjonen ikke tar vare på et godt potensiale så blir ikke det ferdige resultatet bra nok.

Dette båten ble levert så tung at de fleste med greie på båt fant seg en annen....

Link to post

her var det vel snakk om å sammenligne gh15 med gh15 .. :smiley:

 

Den GH14 vi hadde var oppgitt til 160 kg, men senere modeller var tyngre - har sett både 180 og 200 kg oppgitt.   GH15 std er ikke så voldsomt tung - 186 kg iflg boat.no , men som du sier, med mye vekt og liten motor kan det nok bli tungt... 

gh-15-standard-1.JPG

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...