Snusmumrikken Startet 1.September.2017 Link til dette innlegget Startet 1.September.2017 Hei! Vil den eldre, lette versjonen av GH15 oppføre seg med en 25/30HK E-TEC? Har muligens en båt for hånden med en eldre (ubrukt) Evinrude E-TEC 25HK. Jeg elsker E-TEC motorene, og har jo eid en før, så er greit kjent med de. Men er det aaaaltfor liten motor? Vil jeg oppnå mer enn 20 knop? Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Grand Banks jr Svart 1.September.2017 Link til dette innlegget Svart 1.September.2017 (redigert) Vi kjørte GH 15 med 9,9 hk og 15 hk. De gamle totakterne. Går nok greit med en 25 hk e-tec. Hva forventer du? Vil du dra vannski? Bruke til transport av deg selv og evt en kompis? Evt? Jeg vil anta at du havner på 20+ knop. Redigert 1.September.2017 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Napoli Svart 1.September.2017 Link til dette innlegget Svart 1.September.2017 (redigert) Kommer til å gå helt fint. Planer ganske sikkert med 4 stykker og litt bagasje ombord og vil være i stand til å trekke litt vannski. GH 15 standard var kun veritas godkjent for 20hk da den kom, og dersom den hadde styrekonsoll var den godkjent for 35 hk. Redigert 1.September.2017 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Snusmumrikken Svart 1.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2017 Ja, er den som er godkjent for 35HK. Men da så. Er bare for øyhopping, fiske osv. Har en Shetland 570 til tyngre bruk. :-) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Grand Banks jr Svart 1.September.2017 Link til dette innlegget Svart 1.September.2017 Da holder 25 hk fint. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Snusmumrikken Svart 1.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2017 Er 25 knop alene urealistisk? 2012 mod motor (ubrukt) med en 2015 mod henger og elsre GH15. Hva ville ca verdi verdt? Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
YngveKL Svart 1.September.2017 Link til dette innlegget Svart 1.September.2017 Fatter hadde en GH15 bygget av Draco, og den var godkjent for 50Hk. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 1.September.2017 Link til dette innlegget Svart 1.September.2017 YngveKL skrev 14 minutter siden: Fatter hadde en GH15 bygget av Draco, og den var godkjent for 50Hk. Ja, det er GH 15 DeLuxe med styrekonsoll, den var godkjent for 50 hk, men hadde da full innerliner og veide omtrent 70% mer. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
YngveKL Svart 1.September.2017 Link til dette innlegget Svart 1.September.2017 (redigert) Nope, det var ikke Deluxe utgaven og ikke med styrekonsoll. Innerliner antagelig, den hadde dobbel bunn hvor det samlet seg enorme mengder vann i løpet av sesongen. Det var "sprutet på sorte prikker" på topcoaten inne i båten. Mener den var 205cm bred, og ganske så tung ja. Han/vi brukte en langstammet Mariner 30 Hk med vanlig styrekult, som vi guttene også faktisk brukte til å dra vannski med. Da var vi mellom 13 og 18 år. Solgte den i fjor faktisk (er nå 44) ? Får ikke lagt inn bilde, men Google "GH15 draco", se på bilder, så dukker det opp en brosjyre. Det er den nede til høyre tror jeg, kalt "15 GH/S" Redigert 1.September.2017 av YngveKL Mer info... (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 2.September.2017 Link til dette innlegget Svart 2.September.2017 Se den ja - den var jeg ikke klar over. Den står heller ikke på Veritas sin liste over godkjente båter: http://www.boat.no/veritas/sertifis.htm Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
YngveKL Svart 2.September.2017 Link til dette innlegget Svart 2.September.2017 (redigert) Det snodige er at det er poppa fast et Veritas skilt under merkeskiltet i båten Den er jo i lista minst er par ganger da: GH 15 Std, G.H. 15 Std. Redigert 2.September.2017 av YngveKL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 2.September.2017 Link til dette innlegget Svart 2.September.2017 Kan jo godt hende at det mangler noen båter i den oversikten der Men alltid morsomt når det dukker opp produksjoner man ikke visste om. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Boddvar Svart 2.September.2017 Link til dette innlegget Svart 2.September.2017 Er nok Veritas godkjent denne. Hadde selv en GH15 std med 30 hk på. Veldig godt og bred båt. Gikk bra også i sjø. Husker en reportasje om båten der det stod "Med 50 hk på er dette rene bomba på vannet". Tidene har forandret seg ja... Sitér dette innlegget Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007 Link to post
Snusmumrikken Svart 2.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2017 (redigert) Denne motoren er jo på nesten 600CC ser jeg. Stor totakter på bare 25HK. Usikker på verdien, noen som har formeninger? ETEC 25HK fra 2012 - ubrukt. Respo hss r 750p 2015 - ubrukt. Eldre GH15 i grei stand. Sdt. hvit med ratt og gass/gir. Litt redd for at jeg må bytte motor, og at denne ikke har nok futt. Håper på å marsje på 18-20 knop med et par folk i uten å måtte ha gassen i bunn. Men bruker under ti liter i timen på WOT, så er jo ikke rare forbruket sammenlignet med min gamle Mercury 125HK 2T. Tilsvarende motorer koster 33K nye idag. Vil en ubrukt 2012 modell være verdt 23K f.eks? Er std. lang stamme, elstart og manuell tilt. Båten er veritas godkjent og lagd av Præsteng elns. Redigert 2.September.2017 av Snusmumrikken (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 3.September.2017 Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 står jo i signaturen din at du har hatt gh15 med 30hk - det bør jo gi en pekepinn på hvordan den vil gå med 25hk etec. Men nå tør jeg ikke si noe om hvorvidt etec i den størrelsen oppleves sterk i forhold til de andre i klassen Men er disse som de lltt større mellomklasse-etecene så har de vel bra dreiemoment men ikke noe monster på toppfart... Kjenner til en som hadde en 15 std med 30hk yamaha - han påsto han gjorde "oppmot 30 knop" alene , med det var før gpsens tid og slår vi av etpar knop for en kjenning til 28 så er det innafor det som opplyses i yamaha kjørefakta Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 3.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 Hei! Ja, hadde GH15 i en kort periode for noen år siden. Målte aldri GPS, hadde en 30HK Mercury (to sylinderen med høyt volum) som hadde en stålvisp som virket noe i overkant (10 1/2 x 15, Stiletto). Den hadde også ratt med vindskjem senter i båt. Prøvde den 3-4 turer før den ble solgt, så husker igrunn nada, annet enn at den var god i sjøen med lite sjøsprut, men det kan jo ha noe med vindskjemen og senterplasseringen, he he. Får jeg 25 knop med to, så er jeg mer enn fornøyd nok tenker jeg. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Napoli Svart 3.September.2017 Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 Jeg tør å påstå at GH15 skroget er et av de mest vellykkede jolle-/landstedsbåt skrogene som har blitt tegnet i Norge. Tørt, raskt og tåler stor motor i forhold til størrelsen båt. Eneste ulempen ville jeg tro er at skrogformen er relativt dyp og krever forholdsvis mye motor for å løfte båten ut av vannet. Det som er kjipt med GH er at det er mye dårlig produksjon. Altfor mange av dem har ymse lekkasjer i bunnen og rare sprekker grunnet feilplasserte innerlinere. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
ivar Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 ikke hørt om disse problemene, er dette noe som gjelder bare denne modellen eller flere gh modeller? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Napoli Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 (redigert) Tror det gjelder stort sett alle de eldre modellene (ihvertfall 10, 11, 14 og 15). De sprekker gjerne opp i innerliner i tankrommet, samt langs kanten mellom vegg og dørk på en av sidene. Jeg har forstått det slik at det er grunnet dårlig tilpasning mellom avstivningene i skroget og innerlineren. Jeg tror heller ikke at det er noen forskjell på hvilken produsent det er - virker som om det er en universell feil, kanskje fra tegnebrettet? Redigert 4.September.2017 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
dieselfan Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Napoli skrev for 16 timer siden: Jeg tør å påstå at GH15 skroget er Tørt, raskt og tåler stor motor i forhold til størrelsen båt. Eneste ulempen ville jeg tro er at skrogformen er relativt dyp og krever forholdsvis mye motor for å løfte båten ut av vannet. ...men når produksjonen ikke tar vare på et godt potensiale så blir ikke det ferdige resultatet bra nok. Dette båten ble levert så tung at de fleste med greie på båt fant seg en annen.... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 ivar skrev for 20 timer siden: står jo i signaturen din at du har hatt gh15 med 30hk - det bør jo gi en pekepinn på hvordan den vil gå med 25hk etec. Ivar - GH15 m/dalmatinerprikker og 1.gen GH14 kan ikke sammenliknes. GH14 er normal bredde og flat i bunnen med moderat vekt. GH15 std er bred, tung og får med 3 i båten altfor stort vått areal. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 her var det vel snakk om å sammenligne gh15 med gh15 .. Den GH14 vi hadde var oppgitt til 160 kg, men senere modeller var tyngre - har sett både 180 og 200 kg oppgitt. GH15 std er ikke så voldsomt tung - 186 kg iflg boat.no , men som du sier, med mye vekt og liten motor kan det nok bli tungt... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
YngveKL Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Synes da 180-200 kg er nok for en sånn båt da. Den var litt trøblete å snu på land husker jeg, i og med at den var så bred. Men den gikk jo fint i vannet. Selv hadde jeg på den tiden en Terhi Fun 405, og den var jo omtrent pannekakeflat under. Husker hvor godt jeg syntes båten til fatter tok svingene :-) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 enig i at 180-200 kg blir nok å bakse med - men små skjærgårdsjeeper i samme størrelse blir jo fort 300-350 kg Hadde en Bella 440R , den var 330. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 ivar skrev 8 minutter siden: her var det vel snakk om å sammenligne gh15 med gh15 .. Da har jeg lest det hele en gang til.... lover å legge meg tidlig i kveld så for vi håpe det hjelper.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.