Jump to content

Lensepumpe svitsj og alarmpanel - Koblinger.


Gnisten

Recommended Posts

Tror den gule skal til sensoren. Kanskje den som gjør at det ikke virker på auto?

 

Vet ikke om det er riktig panel, men fant denne:

imageproxy.gif.c41d8e2a04d4aa53480f5a44cf5fd6fd.gif

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post

Kjenner ikke til denne styringen, men ser ut som WithVital har funnet rette tegning ja. I så fall skal pumpa virke uten den gule ledninga tilkoblet, både på manuell og auto.

Float switch A skal starte og stoppe pumpa i auto, FS B ser ut som kun går på alarm (lysdiode og evt akustisk, litt vanskelig å se).

 

Sånn tolker jeg tegning og bilde.

 

Pumpa har fast + inn, bryterfunksjonen ligger på minussiden. Med en prøvelampe eller måleinstr er det fort gjort å sjekke.

Finn en +  og en minus en annen plass, som du vet virker. Så vidt jeg kan se skal du ha følgende resultat:

Mål mellom

- + og rød : ingen spenning

- + og oransje: ingen spenning

- + og hvit: 12V

- + og blå: spenning når bryter er i manuell, (og også auto forsåvidt), ellers ingen spenning

- + og grønn: spenning når bryter i auto (og også i manuell hvis vannstanden er høy nok til å aktivere FS A)

- Minus og rød: 12V

- Minus og oransje: 12V

 

Den røde alarmdioden (og biperen?)skal lyse/ule hvis du stikker enden på den gule ledningen mot den hvite.

Link to post
Kjellg skrev for 7 timer siden:

Tror der er gjort noe lurefakseri her i og med at det er loddet på motstandere. Har ikke sett noen panel med motstandere koblet slikt. Kanskje bare satt inn en Ledpære? Det enkleste er om du tegner ned alle koblingene for det var litt vanskelig å se på bildet. 

 

Hvis det er de sorte dingsene med en hvit stripe (og evt. en pil) du tenker på, tror jeg det er en diode som blokkerer strøm en vei men tillater strøm den andre veien (streken / pil indikerer retning). Ikke noe humbug med "blocking diodes", og den er tilstede på de andre panelene jeg finner som er like (Amazon, eBay osv).

 

Kjør noen tester som sjøfare foreslår. Er den defekt kan du sikkert be om å få et erstatningspanel fra selger?

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post

Ikke noe hokus pokus med disse motstandene!

 

En ordinær enkel lysdiode trenger kanskje 2 volt for å lyse.

Når lysdioden brukes i et 12 volts-system så må det kobles inne en motstand i serie med lysdioden for å generere nødvendig spenningsfall slik at lysdioden får riktig driftsspenning.

 

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...