Essential
Hei igjen. Har desverre ikke hatt tid til å skrive noe i tråden de siste ukene. Jeg har gjort små framskritt de siste ukene og nå er jeg litt frustrert pga mangel på fremskritt.
Jeg ble endelig ferdig med pussingen på innsiden av båten og så frem til å male og sparkle innsiden. Desverre bestemte værgudene seg for at nordlendingene skulle ha klart vær, noe som betyr svært lave nattetemperaturer og dermed ikke mulighet til maling.
Bestemte meg derfor å snu båten og begynne pussing og reparasjon av vannlinjen. Grøss og gru det jeg møtte var ikke morro. Syv lag med bunnstoff og det øverste laget var laget av ett fantastisk stoff som festet seg i pussepapiret uavhengig av hvor grovt papir jeg benyttet (forsøkte ned i 24 og det hjalp desverre ikke).
Etter omkring 3 timer med skraping for å få av det øverste laget ga jeg litt opp og kjøpte malingsfjerner fra Duxola... 20 min etter påføring, fortsatt hardt, 1 time etter påføring, ingen resultat, 8 timer etter... fortsatt beinhardt.
Nå har jeg endelig kommet gjennom det øverste laget og pusset helt ned til gelcoat på mesteparten av vannlinjen. Etterhvert som jeg kom gjennom den blå malingen ser jeg at det har vært gjort en rekke reparasjoner på båten fra før, hovedsakelig på kjølen og helt bak mot hekken (rett under der jeg plastet på innsiden). Alle reparasjoner som er blitt gjort av tidligere eiere har blitt gjort på toppen av alle lagene med bunnmaling og deretter overmalt. Dette skapte også problemer når jeg skulle slipe ettersom jeg måtte ofre pussepapir til de blå lagene under.
Det som overrasket meg er den enorme mengden skader under vannlinjen. Det er ikke mange områder jeg ikke må sparkle eller plaste. Det er en rekke dype striper, krakelering i gelcoaten, fordypninger som har vært sparklet med tresparkel etc etc.
Jeg har en del spørsmål angående hvordan jeg skal angripe noen av disse skadene, men jeg tenker det er bedre å vente til jeg kan ta bilder så dere får se skadene. (akkurat pusset en større del gelcoat med vinkelsliper, er lavt skydekke inne i teltet).
Mer kommer senere når støvet har lagt seg.