ne.andersson Startet 1.September.2017 Del på Facebook Startet 1.September.2017 Hei Jeg har en Volvo Penta 2003 med original volvo ferskvannskjøling. Denne skapningen har nå prestert å få en lekkasje nede ved sirkulasjonspumpen (tror jeg). Lekkasjen er så pass stor at jeg har en dråpe per ca 3 sekunder så hele ekspansjons-tanken tømmer seg på ca 2-3 dager. Da har det jo seg som slik at jeg tenkte demontere, renske hele ferskvanns-delen av kjølesystemet samt skifte alle pakninger/o-ringer som trenges. Jeg har aldri demontert noen deler på motoren tidligere utøver den elektriske biten og lurer dermed på om det er noen på forumet som gjort dette tidligere som har noen tips til meg før jeg går løs på motoren eller faktisk en hel steg-for-steg guide på hvordan jeg burde utføre jobben? Må jeg demontere noen andre deler før jeg starter med jobben? (ser ut til at jobben ville vært mye enklere om jeg demonterte generatoren og tok av reimen før jeg starter) Setter pris på all konstruktiv informasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 1.September.2017 Del på Facebook Svart 1.September.2017 Jeg har ikke jobbet med den motoren før. Men jeg har hatt mye glede og hjelp fra eksplosjonstegningene her: https://www.marinepartseurope.com/en/e-volvo-penta-19-2003T.aspx Gå ned til "Cooling system" og velg motoren og delen av motoren du vil se nærmere på. Der finner du også delenr. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ne.andersson Svart 1.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2017 Sitat Jeg har ikke jobbet med den motoren før. Men jeg har hatt mye glede og hjelp fra eksplosjonstegningene her: https://www.marinepartseurope.com/en/e-volvo-penta-19-2003T.aspx Gå ned til "Cooling system" og velg motoren og delen av motoren du vil se nærmere på. Der finner du også delenr. Takk Denne siden har jeg faktisk vært inne på og sjekket så jeg tror jeg er kjent med jobben jeg må gjøre men tenkte om noen har konkrete tips eller en guide fra noen som gjort det før? PS. jeg har ikke den med turbo. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 1.September.2017 Del på Facebook Svart 1.September.2017 Er kjølevæsken klar og fin? Hvis den er uren så kanskje du ville kjørt en SystemRens først. Bør gjøres innimellom. Vet ikke hvordan det er med din, men min skal i alle fall ha grønn frostvæske av type G48. Den rimeligste jeg har funnet er på Maritim. Kr 230 ca for 4 liter. (8 når utvannet) Når du tapper ut frostvæsken så prøv å ta vare på den. Du kan bruke den til vinterkonserveringen av saltvannsdelen. Generelt (og dette kan du nok fra før, men kjekt med en påminnelse for vi kan bli litt ivrige når vibdemonterer. I alle fall jeg...) : Hvis en bolt er seig å skru ut, så pøs på med penetrerende smørende olje. Feks WD-40. Skru den litt inn og ut igjen. Vent. Varm opp evt. Etc. Da unngår du forhåpentligvis knekt bolt (som jeg opplevde på en bolt som knakk i sommer. Ikke satt den hardt heller, men var seig.) Gammelt er gammelt. Kjøp inn pakningssilikon høytemperatur (Biltema har bland annet). Kjekt når man skal skru sammen motoren igjen. Spesielt dersom en pakning er litt slitt, og man ikke har bestilt ny. Kan ikke hjelpe deg med din motor spesifikt. Lykke til! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ne.andersson Svart 2.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2017 Takk for tipsene, skal ta dette i bruk når jeg demonterer systemet. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 2.September.2017 Del på Facebook Svart 2.September.2017 Det er ikke selve sirkulasjonspumpen som lekker da? Det er vanlig at akseltetningene på desse ryker etter noen år og da er det ny pumpe som må til. På undersiden av pumpen er det et sladrehull der vannet kommer ut når akseltetningen er deffekt. Å skifte ferskvannspumpen er en relativ enkel jobb å gjøre selv, om du ikke er født med ti tommeltotter. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 2.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2017 Sitat da? Det er vanlig at akseltetningene på desse ryker etter noen år og da er det ny pumpe som må til Ahh jeg forstår. Hvor burde jeg se vannet om det er dette? Langs med motorblokket og reimen? Sitér dette innlegget Link to post
Otzern Svart 2.September.2017 Del på Facebook Svart 2.September.2017 (redigert) Hei, Se dette innlegget. Jeg hadde akkurat samme problem som deg. Du kan lese hva jeg gjorde. Redigert 2.September.2017 av Otzern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Otzern Svart 2.September.2017 Del på Facebook Svart 2.September.2017 (redigert) Bytte ut til ny ferskvannspumpe er greit, men det er visst en kjent sak med disse at det er nærmest umulig å få det tett. I tillegg koster ny pumpe ca. 10.000,-. Du får et repkit til 2000,-, men ble anbefalt å ikke bruke penger på det heller. I tillegg var jo, som du kan lese, huset limt igjen, så det var vanskelig eller umulig å skulle få det opp. Har fått anbefalt å bytte til saltvannskjølt system (uaktuelt for meg) eller å bytte til elektrisk pumpe og skifte til en kortere reim. Tror jeg kommer til å gjøre sistnevnte før neste sesong. Redigert 2.September.2017 av Otzern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 3.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2017 Sitat Se dette innlegget. Jeg hadde akkurat samme problem som deg. Du kan lese hva jeg gjorde. Takk for gode tips, ser ut til at jeg har lignende problemer ja. I dag var jeg i båten for første gangen for å starte jobben med demonteringen av vannpumpen men kom ikke veldig langt da jeg er usikker på hvor jeg skal starte hen. Nå kommer noen dumme spørsmål fra en som aldri hivd seg løs på en motor tidligere. Bilde 1. Kan jeg bare starte med å skru løs dem skruer som holder fast sirkulasjonspumpen eller må jeg starte med å ta løs noen andre deler først? Bilde 1. Ser ut til at det ville hjulpet å ta løs skruene til generator slik at man kan vippe denne litt inn og få løs reimen? Bilde 2. Hvordan får man løs dem rør som går inn i pumpehuset? (slanger med slangklemme er jo greit men rørene da? ) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.September.2017 Del på Facebook Svart 3.September.2017 Jeg vet ikke hvordan det er på din motor, men på min motor har jeg rør som har o-ring på seg. Så må løsnes i andre enden og kan da bare trekkes ut forsiktig. (Rugger litt) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ne.andersson Svart 3.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2017 Sitat Jeg vet ikke hvordan det er på din motor, men på min motor har jeg rør som har o-ring på seg. Så må løsnes i andre enden og kan da bare trekkes ut forsiktig. (Rugger litt) OK supert da prøver vi det i morgen. Noen som visste om jeg må få løs generatoren og reimen før jeg starter? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.September.2017 Del på Facebook Svart 3.September.2017 Jeg ville kjent på remmen. Sjekk hvor hardt strammet den er. Bare for at du vet hvor stram den skal være når den monteres sammen. Deretter løsne bolten som holder nedre festet på dynamo. (Der man kan skli dynamo slik at rem blir slakk.) Hvis det er nok til å få av remmen så holder det. Da kan du jobbe med vannpumpen. Jeg vet ikke om du må skru den helt ut for å komme til alle bolter for vannpumpe. (Husk å fjerne plusskabel fra batteri. Alltid greit å gjøre før man skal jobbe med strømrelaterte ting. ) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ne.andersson Svart 3.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2017 Supert takk for svar, da gjør jeg det i morgen så håper vi på at det går fint. Skal holde dere oppdatert med hvordan det gikk Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 3.September.2017 Del på Facebook Svart 3.September.2017 Jeg hadde mye slark i lageret på min og byttet. Slarket ble borte, men det begynte å dryppe endel fra pumpen under gange. Jeg gidder ikke å plukke den fra hverandre igjen, men samler det lekkede kjølevannet (som renner ned i et oppsamlingstrau) i en sprøyte og heller det tilbake i ekspansjonstanken med jevne mellomrom. Ikke noe stort problem. Sjekk tegningen her: https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7726000-90-11803.aspx Remhjulet er bare presset på akselen, så det må du fjerne med avdrager (kakk gjerne litt med en hammer mens du skrur). Da kan du skru resten fra hverandre. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Otzern Svart 3.September.2017 Del på Facebook Svart 3.September.2017 (redigert) Akkurat samme som meg. Null stress å skru det fra hverandre. De faste rørene løsner når du løsner pumpa fra platen. Stegene jeg tok: (0. Tøm ut kjølevannet av motoren. Jeg viste ikke hvor tømmeskruen var, så alt rant ut i motoren.) 1. Skru løs de 4 boltene som holder fast platen. Platen er eneste festepunkt for pumpa. 2. Skru løs de 3 boltene (unbraco) som holde pumpa fast i platen. 3. Løsne de to holderene på de to øverste faste rørene. 4. Jekk ut de 3 faste rørene. 5. Bøy og lirk så reima slipper. Gratulerer pumpa er fri. Viktig å huske hvilke skruer som går hvor. Jeg var veldig forsiktig da jeg skulle få ut skruene og sprayet dem med VD40 noen timer før. Deretter strammet jeg litt til jeg så bevegelse, også dunket jeg forsiktig på trekkern for å løsne. Gikk som en drøm. Påmontering er værre for da må alle deler settes riktig samtidig. Det er ulempen med faste rør. Fordelen er at alt strammer seg selv når du tighter til skruene. Du trenger altså ikke huske hvor hardt reima sitter osv. (OBS: Ikke tight skruene til pumpehuset for hardt. Jeg knakk en under stramming... Tror det skal være 20NM). Ta kontakt på privat melding (hvis det går her inne) så kan du få tlf. nummeret mitt og ringe / sende sms hvis du lurer på noe mer. Redigert 3.September.2017 av Otzern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 3.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2017 Høres ut som om vi har helt samme problemet ja. Skal gi meg på denne jobben med å løsne pumpa imorgen er planen. Takk for insider-info veldig greit å høre fra noen som gjort den samme jobben for ikke lenge siden. Jeg sendte deg en privat melding også. Sitér dette innlegget Link to post
Otzern Svart 4.September.2017 Del på Facebook Svart 4.September.2017 Ja, greit å dele erfaringer. :) Ser ut som din er bittelitt annerledes fra min på baksiden (jeg har ikke slange med klemme), men tror det skal være så og si den samme. Har svart deg. :) Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 4.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2017 God kveld Da har jeg hatt en hyggelig dag i båten med demontering av ferskvannpumpen min. jeg har plukket den ned, tatt den med hjem med alle slanger og rør, satt den opp i boden og lagt vanntrykk på pumpen ved å fylle ekspansjonstanken, det viser seg at jeg har lekkasje fra pakkingen til huset og selve pumpe-tettingen. Se bilde. Rød piler hvor jeg ser at det kommer vann. Grønne piler dem pakkinger jeg tenker at men skulle måtte bytte om jeg skal reparere pumpen. Så nå, hva skal jeg egentlig gjøre? Skal jeg kjøpe et rep-kit og prøve meg på å reparere den eller finnes det noen erstattningspumpe? F.eks. en elektrisk modell? Sitér dette innlegget Link to post
Otzern Svart 5.September.2017 Del på Facebook Svart 5.September.2017 Hei. Jeg hadde samme sted på lekkasje. Det er visst en kjent sak at denne lekker. Jeg kjørte på med tokomponent epoxyløsning rundt hele sømmen. Det tettet det for meg. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 6.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2017 Sitat Hei. Jeg hadde samme sted på lekkasje. Det er visst en kjent sak at denne lekker. Jeg kjørte på med tokomponent epoxyløsning rundt hele sømmen. Det tettet det for meg. Var det vann som rant ned langst med reimen også på din? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.