Fred89 Startet 2.September.2017 Link til dette innlegget Startet 2.September.2017 Har hatt meget tung styring ved helt inntiltet motor, men den har blitt lettere når jeg har tilta utover, tror jeg har funnet årsaken i dag. Har nå demontert "hornene" inn på motor fra sylinderen, det hornet med stor mutter på kunne jeg dra ut med fingrene, men det andre sitter helt gadd, såvidt jeg klarer å rikke det opp og ned med vannpumpetang, er det meningen at dette bare skal sitte løst inni her? Eller må jeg løyse mutteren ved siden av? Se bildet Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 2.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2017 Det kan nevnes at når jeg bruker makt og vrir opp og ned på hornet så ser det ut som alt inni hullet går rundt med det, jeg vet ikke om det ligger ei form for "foring" inni der som hornet skal bevege seg fritt inni eller? Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 2.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2017 Det kan se ut som "røret/hylsa" som går gjennom hengsla mellom motor og motorbrakkett er løst, når jeg vrir opp og ned på hornet som sitter fast så ser jeg at gjengestussen på andre siden som jeg skrur det andre hornet i går rundt. Altså noe har grodd fælt fast her, ikke rart styringa er treg når alt står tvært i spenn når jeg tilter motor under kjøring, noen som har tips her? Må jeg skifte hele "hylsa" som utgjør tilten? ? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.September.2017 Link til dette innlegget Svart 2.September.2017 Prøve med penetrerende olje, om ikke akslingen lar seg skyve inn så bruke tvinge eller lignende for å presse den inn. Får du bare rikket den litt vil oljen gjøre at den etterhvert løsner. Slikt kan sitte enormt fast. Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 2.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2017 Men er det grunn for og bytte hele tilt-røret her? eller holder det med å bare smøre opp på nytt? Puss vekk det du kan av rust før du trykker inn akslingen. Eventuelt om det er enklere å dytte fra andre siden. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.September.2017 Link til dette innlegget Svart 2.September.2017 Sikkert nok å rense skikkelig og smøre på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 2.September.2017 Link til dette innlegget Svart 2.September.2017 Hele røret er vel røret som holder heile motoren til tiltbranketten? Bruke rustløser å få det ut, pusse det opp igjen og mye grease/fett på når det monteres igjen. Tips til måte å pusse opp inni, er et rør el. Stag på drillen. Kutt et spor i staget og træ på smergelpapir, då får du ein Go "innvendig pussemaskin". Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Fred89 Svart 2.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2017 okei, Problemet er at den sitter så sinnsykt fast, klarer kun å rikke den 3-5cm opp og ned, ikke inn å ut av tuben, og når jeg rikker den opp og ned så følger hele tilt-røret med, har også prøvd å holde imot på andre siden uten hell, gå det ann å stikke noe inn fra andre siden og slå det ut? Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 2.September.2017 Link til dette innlegget Svart 2.September.2017 Det er eit hult rør, så ja du kan stikke inn fra andre siden og dunke mens du prøver å tørne. Rustløser fra den siden og er lurt? Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Fred89 Svart 2.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2017 okei, setter stor pris på tips. får gi det en nytt forsøk i morgen :) Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 2.September.2017 Link til dette innlegget Svart 2.September.2017 Bare pass på så den ikke løsner brått når du dunker. Då spretter den ut og på sjøen (ser ut på bilde at båten din er på sjøen?) Hadde knytt ein hyssing i den før eg begynte å slå? Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Fred89 Svart 26.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2017 Da har jeg prøvd med båten på land å dunke ut dette staget, ikke kjangs om det rikker seg, sitter helt bom fast. jeg vurderer nå og bestille hele tilt-tuben(røret) og nytt support stag til styringa å bytte hele skjiten, ser at de nå leverer rustfritt rør til tilt-tuben og da kan jo ikke dette gro på nytt siden support hornet også er rustfritt. har noen av dere byttet dette før? evt gode tips til hva man kan vente seg med en slik jobb? :) Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 26.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2017 (redigert) Har ikke gjort dette før selv, men du må begynne med å henge motoren i ei talje (eller Anna løfteredskap). Kan kansje og være ei fordel å demontere bolten til tilten.. Så løsne mutteren på motsatt side og jobbe Aksel ut, motor vil være løs fra brankett når Aksel er ute. Når den er ute så har du større muligheter for å få delt staget og røret fra kvarandre, ved å varme røret for eksempel. Når det er gjort så kan du sjekke tilstand og vurdere om du kan pusse opp delene igjen eller bestille nye.. Sånn ville vertfall eg gjort det? Legger ved et bilde fra deletekning av ein Mercury 115, vet ikke om det er samme motor som du har, men er ikke store forskjeller. Del nr.4 er det du skal ha ut? Redigert 26.Oktober.2017 av Bergsholmen Lagt til bilde. (see edit history) Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Fred89 Svart 30.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Takker for svar, jeg jobber på et bilverksted så jeg har rikelig med verktøy tilgjengelig, tenker å bruke "elefant`en" til å holde motoren med. men jeg tror jeg må kappe support hornet med vinkelsliper for å klare og få ut tilt-tuben ser du, derfor jeg bare lurer på og bestille begge deler nytt å ha det klart. men du nevner det kan være greit å ta ut bolten til tilten også? er det nr.31 på tegningen du mener da ? Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 "Elefant" er supert å holde motor med.. Ja, det er nr.31 på bilde som holder tiltsylinderen. Husk og at det går ein ledning mellom så vær forsiktig så du ikke river den av. Hvorfor må du kappe for å få ut tuben/røret? Har du ikke plass i akterspeilet? Då ville eg like godt tatt av heile motoren fra båten og så tatt av tuben/røret. Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Fred89 Svart 31.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2017 Det er for lite plass i akterspeilet ja, jeg ser hva jeg prøver på. kan være som du sier at det er like greit å hekte av hele motoren ja. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.