Jump to content

Treg Styring Askeladden 525

Fred89

Recommended Posts

Har hatt meget tung styring ved helt inntiltet motor, men den har blitt lettere når jeg har tilta utover, tror jeg har funnet årsaken i dag.

Har nå demontert "hornene" inn på motor fra sylinderen, det hornet med stor mutter på kunne jeg dra ut med fingrene, men det andre sitter helt gadd, såvidt jeg klarer å rikke det opp og ned med vannpumpetang, er det meningen at dette bare skal sitte løst inni her? Eller må jeg løyse mutteren ved siden av? Se bildet 

IMG_1199.JPG

Det kan se ut som "røret/hylsa" som går gjennom hengsla mellom motor og motorbrakkett er løst, når jeg vrir opp og ned på hornet som sitter fast så ser jeg at gjengestussen på andre siden som jeg skrur det andre hornet i går rundt. Altså noe har grodd fælt fast her, ikke rart styringa er treg når alt står tvært i spenn når jeg tilter motor under kjøring,  noen som har tips her? 

Må jeg skifte hele "hylsa" som utgjør tilten? ?

Hele røret er vel røret som holder heile motoren til tiltbranketten?

Bruke rustløser å få det ut, pusse det opp igjen og mye grease/fett på når det monteres igjen.

Tips til måte å pusse opp inni, er et rør el. Stag på drillen.

Kutt et spor i staget og træ på smergelpapir, då får du ein Go "innvendig pussemaskin".

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Det er eit hult rør, så ja du kan stikke inn fra andre siden og dunke mens du prøver å tørne.

Rustløser fra den siden og er lurt?

Bare pass på så den ikke løsner brått når du dunker. Då spretter den ut og på sjøen (ser ut på bilde at båten din er på sjøen?)

Hadde knytt ein hyssing i den før eg begynte å slå?

• 1 måned senere...

Da har jeg prøvd med båten på land å dunke ut dette staget, ikke kjangs om det rikker seg, sitter helt bom fast.

jeg vurderer nå og bestille hele tilt-tuben(røret) og nytt support stag til styringa å bytte hele skjiten, ser at de nå leverer rustfritt rør til tilt-tuben og da kan jo ikke dette gro på nytt siden support hornet også er rustfritt.

har noen av dere byttet dette før? evt gode tips til hva man kan vente seg med en slik jobb? :)

Har ikke gjort dette før selv, men du må begynne med å henge motoren i ei talje (eller Anna løfteredskap). Kan kansje og være ei fordel å demontere bolten til tilten.. 

Så løsne mutteren på motsatt side og jobbe Aksel ut, motor vil være løs fra brankett når Aksel er ute.

Når den er ute så har du større muligheter for å få delt staget og røret fra kvarandre, ved å varme røret for eksempel.

Når det er gjort så kan du sjekke tilstand og vurdere om du kan pusse opp delene igjen eller bestille nye..

Sånn ville vertfall eg gjort det?

Legger ved et bilde fra deletekning av ein Mercury 115, vet ikke om det er samme motor som du har, men er ikke store forskjeller. Del nr.4 er det du skal ha ut?

IMG_0143.PNG.9fa8a67caddb36ffcfd7090274a2376a.PNG

Redigert av Bergsholmen
Lagt til bilde. (see edit history)

Takker for svar, jeg jobber på et bilverksted så jeg har rikelig med verktøy tilgjengelig, tenker å bruke "elefant`en" til å holde motoren med.

men jeg tror jeg må kappe support hornet med vinkelsliper for å klare og få ut tilt-tuben ser du, derfor jeg bare lurer på og bestille begge deler nytt å ha det klart.

men du nevner det kan være greit å ta ut bolten til tilten også? er det nr.31 på tegningen du mener da ?

"Elefant" er supert å holde motor med..

Ja, det er nr.31 på bilde som holder tiltsylinderen. Husk og at det går ein ledning mellom så vær forsiktig så du ikke river den av.

Hvorfor må du kappe for å få ut tuben/røret?

Har du ikke plass i akterspeilet?

Då ville eg like godt tatt av heile motoren fra båten og så tatt av tuben/røret.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...