Bay_liner Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 (redigert) Bitteliten skrev for 4 timer siden: Resten av hengeren er helt fin. Bare kroken som ruster :-) Skjønner, men mitt spørsmål var egentlig; har den stått inne eller ute? Har som sagt opplevet at det nevnte innemiljøet beskrevet over var langt mer aggressivt enn noe jeg noensinne har erfart ved utendørs lagring og av den grunn kunne det vært interessant å høre om den hadde vært lagret inne eller ute. Redigert 5.September.2017 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Roger jo Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 (redigert) Kaskazi skrev for 12 timer siden: På de to siste båtene mine har jeg hatt en løsning med syrefast anker og galvanisert 8 mm kjetting. Jeg har fulgt med på dette uten å observere korrosjon. Problemet var heller at en bolt av en eller annen grunn sprakk! Synes denne burde få mer oppmerksomhet enn en skarve krok som bør få litt rustolje før leppa detter av. "Bitteliten" Skriv til fabrikken og spør om den skal bli slik på kort tid, forhandler vil bare selge. En seriøs fabrikk vil bli taknemmelig for tilbakemelding om elendige produkter. Redigert 5.September.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Bolten på bildet er nokså typisk spenningskorrosjon. Det er akkurat slike greier som det som er grunnen til at Hulda aldri kommer til å bli utstyrt med slike innretninger. Så får menigheten mene og tro akkurat hva man vil. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 5.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 (redigert) Hulda skrev for 14 timer siden: Som tidligere anført: To betingelser, elektrolytt og elektrisk forbindelse. Mangler en av dem, ingen korrosjon. Hvis dette var et svar på innlegget over der Kaskazi ikke hadde observert korrosjon mellom syrefast og galvanisert: Mener du med dette å si at i praksis så lenge syrefast og varmgalvanisert ikke er nedsunket i saltvann, så vil det ikke skje noe særlig tæring? Hulda skrev for 2 timer siden: Bolten på bildet er nokså typisk spenningskorrosjon. Det er akkurat slike greier som det som er grunnen til at Hulda aldri kommer til å bli utstyrt med slike innretninger. Så får menigheten mene og tro akkurat hva man vil. Og forstår jeg deg rett når du her ikke snakker du om syrefast mot galvanisert, men bruken av svivel rett på ankeret? (Bittelitens løsning med kjetting mellom svivel og anker er vel da unntatt din skepsis.) Redigert 5.September.2017 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 4 minutes ago, Maika said: Mener du med dette å si at i praksis så lenge syrefast og varmgalvanisert ikke er nedsunket i saltvann, så vil det ikke skje noe særlig tæring? Trenger ikke saltvann. Nok med (høy) luftfuktighet. Det er nok "forurensinger" i luft til at det virker som en elektrolytt. Elektrolytten er mediet som elektronene forflytter seg i. Destillert vann er en dårlig elektrolytt, saltvann er definitivt en god elektrolytt. Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 For øvrig er galvanisering en elektrokjemisk prosess, mens varmforsinking (ofte, og ikke riktig, kalt varmgalvanisering) en kjemisk prosess. Et objekt som er varmforsinket har mye større korrosjonsfasthet enn et som er galvanisert. Dette fordi metallene binder seg til hverandre kjemisk, og ikke bare legges oppå hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 YngveKL skrev 23 minutter siden: Trenger ikke saltvann. Nok med (høy) luftfuktighet. Det er nok "forurensinger" i luft til at det virker som en elektrolytt. Elektrolytten er mediet som elektronene forflytter seg i. Destillert vann er en dårlig elektrolytt, saltvann er definitivt en god elektrolytt. Nesten riktig. Det er ionene som forflytter seg i elektrolytten, elektroner trenger en leder (eks. metall). Dette er hovedteorien. I praksis går de vel litt i hytt og pine. Hva jeg skriver innledningsvis er omtrent 99 % sant. I praksis kan man si at slik er det. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Maika: 1) Har blitt forklart over. 2) Har ikke noe med kjetting eller ikke å gjøre. Det gjelder sammenbolting av svivel internt, og bolting svivel til kjetting. Hastigheten til en spenningskorrosjon (propogasjon) kan gå med ca. 300 m/s. Så kan man bare dividere for å finne ut hvor lang tid det teoretisk kan ta fra en spenningskorr oppstår til en gitt bolt er tvers av. For meg handler det om å redusere antall risiki, jeg vet at jeg ikke kan fjerne alle. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 5.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 2) Prøver å forstå: Er sprekken i den syrefaste bolten i svivelen kommet pga en kombinasjon av mekaniske krefter og korrosjonen med det galvaniserte ankeret? (I så fall ville vel det samme skje med syrefast sjakkel med bolten i kontakt med et galvanisert anker, noe som da kan unngås ved å ha "U-en" mot ankeret og bolten mot syrefast kjetting..) Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 1 hour ago, Hulda said: Nesten riktig. Det er ionene som forflytter seg i elektrolytten, elektroner trenger en leder (eks. metall). Dette er hovedteorien. I praksis går de vel litt i hytt og pine. Hva jeg skriver innledningsvis er omtrent 99 % sant. I praksis kan man si at slik er det. Hehe, ups, ja, det var jo ioner jeg mente å skrive da... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 (redigert) Maika skrev 1 time siden: 2) Prøver å forstå: Er sprekken i den syrefaste bolten i svivelen kommet pga en kombinasjon av mekaniske krefter og korrosjonen med det galvaniserte ankeret? (I så fall ville vel det samme skje med syrefast sjakkel med bolten i kontakt med et galvanisert anker, noe som da kan unngås ved å ha "U-en" mot ankeret og bolten mot syrefast kjetting..) Nei, det er ikke slik. Trolig ble spenningen for å utløse spenningskorrosjonen initiert under produksjonen av bolten. Altså hodet på bolten ble stanset ut i en smell, uten at bolten ble avstresset etterpå. Billig og hurtig produksjon. Den gangen jeg jobbet med sveising av rør offshore, en gang i forrige årtusen, var avstressing av sveisesoner høyt på agendaen. Av samme grunn. Altså, i dette tilfellet er det ikke noe brukeren kan gjøre verken for å forhindre forløpet, eller provosere forløpet. Det har ingenting med om hvorvidt en sjakkel har U'en eller bolten mot ankeret, og uavhengig av materialkombinasjon. Redigert 5.September.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 5.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Ok, så når du skrev "Det er akkurat slike greier som det som er grunnen til at Hulda aldri kommer til å bli utstyrt med slike innretninger.", så snakker du altså spesifikt om svivel. Alle har vel en sjakkel med bolt mellom kjetting og anker, hvordan forsikrer man (du) seg om at disse boltene ikke er dårlig produsert (hvor får man tak i galvaniserte kvalitets-sjakler?) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Det er rusfrie svivler jeg ikke er venner med. Vanlig galv jern blir ikke utsatt for spenningskorrosjon. Sover godt med sjakkel fra Biltema. Har også sertifiserte løftesjakler kjøpt hos en maskinforretning. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 5.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Blir ikke en galvanisert Biltema-sjakkel o.l. et svakt punkt? Denne sjakkelen feks har bruddstyrke på 800kg: http://www.herholdt.no/index.php?route=product/product&path=393_63_164&product_id=2231 noe som er mye mindre enn 10mm kjetting og festepunkt for et anker.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Mulig det. Vet ikke hvilken sjakkel jeg har på min 10 mm kjetting. Men er hullet i kjettingen 10 mm, så får jeg vel plass til en sjakkel med arbeidslast ca 400 kg. Og som har en bruddgrense på rundt seksgangen. Er jeg ikke fornøyd med det, får jeg begynne å ankre med tau. Jeg kan moblisere 100 meter kjetting og 100 meter 14 mm blytau. På sistnevnte kan jeg sjakle inn med sjakler sertifisert for arbeidslast 4 tonn. Det får være opp til hver enkelt hvor mye sikkerhet de vil satse. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 5.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Føler at det er noe jeg ikke forstår nå, så jeg fortsetter å spørre:) En sjakkel med bruddstyrke på 400kg*6 vil jo måtte være på 22mm: http://www.herholdt.no/index.php?route=product/product&path=393_63_164&product_id=2236, men en 10mm kjetting har vel ikke plass til en sjakkel tykkere enn 10mm? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 http://www.haug.no/no/produkter/sjakler-og-blokker/sjakler/d-sjakkel-gunnebo-no-834-yebolt__n58096 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ventus Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 (redigert) Mistenker at det kanskje har blitt blandet bruddlast og arbeidslast hos noen...(edit: Les noen = "leverandører") Faktoren mellom arbeidslast og bruddlast er høy - for å sikre at man aldri er i nærheten engang under normal bruk, og sånn sett kan unngå å rote seg bort hvis det er små forskjeller i materialet eller formingen etc. Redigert 5.September.2017 av Ventus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Maika, du må titte på en kvalitetsleverandør. Eksempelvis Haug eller Biltema. Hulda vet forskjell på arbeidslast og bruddlast. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 5.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Ok, hvis det er arbeidslast Herholdt egentlig oppgir, så kan jo galvanisert brukes. Men Haug kan man vel ikke kjøpe fra som privatperson? Og er Biltema kvalitetsleverandør av sjakler? (Jeg finner ikke engang galvaniserte sjakler på nettsidene.) Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Prøv å søke på "Sjakkel" :-) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Maika skrev 43 minutter siden: Men Haug kan man vel ikke kjøpe fra som privatperson? O TESS har sertifiserte sjakler. Og mange har Sjakkel Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Maika Svart 5.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 YngveKL skrev 52 minutter siden: Prøv å søke på "Sjakkel" :-) Det var jo det jeg gjorde (på Biltema), men jeg var så dum at jeg bare så på bildene på søkeresultatet og der så de ut som syrefaste ale sammen syns jeg. Når jeg derimot gikk inn på dem, sto det jo galvanisert på noen, så da har de jo det, ja:) Roger jo skrev 40 minutter siden: TESS har sertifiserte sjakler. Og mange har Sjakkel Tess ser bra ut! Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 5.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Nå som det opprinnelige spørsmålet mitt er besvart, kom jeg jammen på et nytt:) Kabularet på ankervinsjen er vel galvanisert, så dette vil vel sannsynligvis bli stygt? Er det vanlig å ha syrefaste kabularer når man har syrefast kjetting, eller er disse kabularene beregnet for begge typer på magisk vis? Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Lett flåsete sagt er vel TESS mest kjent for å være overpriset om du ikke er registrert kunde etc. med 50-90% rabatt som standard... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.