undervannseiler Startet 2.September.2017 Link til dette innlegget Startet 2.September.2017 Hei dere. Jeg er en fyr i midten av trettiårene som opplever et samlivsbrudd. Vi har hus, garage, ti tusen ting og vi er fastboende. Vi har to små barn (5 og 9). Jeg er den som skal flytte ut og har i denne forbindelse bestemt meg for å endelig følge min livslange drøm om å seile. Jeg har bakgrunn fra å kjøre ubåt. Det var spesielt en opplevelse jeg husker svært godt da vi kjørte oppdykket inn mot cambletown i Scotland, like før soloppgang, da jeg spurte navigatøren om hvordan man kan oppleve noe så vakkert i det sivile livet? Han svarte med en gang at den eneste muligheten er med seilbåt. Han hadde seilbåt selv og forklarte ganske inngående hvordan det faktisk ikke er så forskjellig å kjøre ubåt og å seile. Jeg husker det som om det var i går at jeg der og da forsto at dette skulle jeg gjøre. Så kom kjæreste, giftemål og barn og drømmen ble overgrodd av andre ting. Jeg har aldri hatt seilbåt før, men har nå bestemt meg for å kjøpe en motorseiler på ca 40 fot+ som jeg skal bo i året rundt. Barna kommer til å bo hos meg annenhver uke og jeg håper jeg får mulighet til å gi de gode opplevelser og minner. De er begge allerede interessert i sjøen og er vant til å være på sjøen fra før av. Jeg har nå trålet finn.no og sett på det meste innen min prisklasse (1,5 mill - 2,5 mill) og jeg håper på å få kommentarer fra dere som vet hva dere snakker om. Hva skal jeg se etter? Hva bør jeg unngå? Hva bør jeg tenke litt ekstra på og hva bør jeg overse? Jeg har båtførerbevis og er i ferd med å melde meg på en ukes "seileskole". Jeg vil kjøpe en båt jeg vil kunne seile alene. Båten må ha god bokomfort selv på vinterstid. Jeg ønsker en båt der barna kan ha hver sin lugar og jeg min egen. Jeg har googlet litt om det å ha vaskemaskin ombord og har funnet både og. Jeg ønsker tilbakemeldinger angående dette. Hva bør jeg tenke på angående barn ombord? Dette blir en bo-båt så den kommer som oftest til å ligge i en marina med landstrøm (2,- per kwh) med sanitæranlegg. Jeg er overhodet ikke interessert i fart og regatta. Båten skal være et hjem og når vi er til sjøs skal vi kose oss og ha god tid. "Tid" skal forresten være båtens navn. Det er noe jeg bestemte for femten år siden, men jeg har som sagt ikke hatt tid. Jeg håper på gode og konstruktive svar fra dere som vet hva dere snakker om. Båten kommer til å ligge i en marina (ikke boblehavn) og det kan bli is. Hva bør jeg tenke på angående dette? Blir båten skadet av isen og kan jeg på noen måte unngå at det fryser ved båten? For å gi dere et hint av hva jeg tenker på er dette noen av båtene jeg har markert som ekstra interessante: Bavaria Cruiser 41 Jeanneau Sun Odessey 439 Sweden Yachts SY 52 Classic Hanse 455 Beneteau Oceanis 50 De viktigste tingene jeg tenker på som jeg synes er vanskelige å finne ut av fra finn annonsene er: -Isolering -Epoxy/plast..? -Varme, jeg anntar at vannbåren varme er et must? -Størrelse på tanker eller er det meste standard? -Er det mulig å installere vaskemaskin ombord og om det er det hva bør jeg se etter på båten? (Er litt avhengig av vaskemaskin da barn skal bo der i skole og barnehageår) Jeg ønsker ærlige og "rett frem" forslag og ideèr, for som sagt er jeg totalt grønn på dette, men jeg ser nå frem mot et deilig og fritt liv uten så mange ting som tynger meg. Bare det å kunne dra av sted med sine kjære og "huset" med alt man eier når barna har to måneder sommerferie gir meg hjertebank av glede. Jeg ser frem mot mange år med læring og uforglemmelige opplevelser... Jeg håper virkelig at dere orket å lese så langt og at jeg får noen diskusjoner med gode tips og forslag. Jeg kommer til å være som en parabol som tar inn alt nå for jeg vil virkelig ikke kjøpe feil båt.... Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 3.September.2017 Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 Har ikke gått gjennom listen av annonser, men en Nauticat med opphøyd ac fra siste halvdel av nittitallet burde innfri de fleste kriterier og budsjett. Svært romelige båter, topp kvalitet og svært sterke skrog. Selvfølgelig vil en så påseilt båt kreve løpende vedlikehold, men noe skal man jo bedrive tiden med om man ikke har hus...... Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 3.September.2017 Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 (redigert) Spennende opplegg. Du får mange gode opplevelser sammen med barna. Men du er vel avhengig av fast ligge i nærheten av skole/barnehage om vinteren? Du bør derfor se etter en havn med bobleanlegg. -Eller kanskje det går an å lage et bobleanlegg rundt akkurat din båt, for å holde eventuell is unna. Du blir neppe utsatt for skruis akkurat, men tynn is kan være skarp som barberblad mot skroget har jeg hørt. Har ingen erfaring med dette selv. Ellers vil jo vanntemperaturen gjerne holde en grunnvarme rundt 4 grader så lenge det ikke er islagt, og selv om det i perioder er vinter med f.eks. minus 15-20 i lufta. Redigert 3.September.2017 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
SixPence Svart 3.September.2017 Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 En av de første tingene jeg kommer på er vann og septik. Når vinteren kommer vil nok båthavnen stenge av ferskvann, slik at det ikke fryser. Kanskje ikke stort problem å få til en avtale der du kan få fylt med gjevne mellomrom, men litt arbeid vil det bli med drenering av slanger osv. Samme med septik, enten levere i land eller ut og tømme. Kan hende det er stor tank, men når man skal bo fast vil det nok fylles fort. Er ikke sikker på hvor godt båtene er isolert, men du vil nok slite på utstyret ombord som dieselvarmer ol, kostbare ting og erstatte. Muligens jeg ser litt mørkt på det, og fare for at jeg også tar feil. Lykke til i alle fall??? Sitér dette innlegget Link to post
sandman1 Svart 3.September.2017 Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 (redigert) Om 5-6 år så er eldste barnet fjortis... Da trengs en båt på størrelse med en liten supertanker for å ha nok plass... Om ikke; du greier å få ungene hektet på seiling... Og det er faktisk mulig, enkelte greier faktisk det. Ellers, båter i den størrelsen, det er det viktig at rigg og motoropplegg er holdt vedlike og ajourført, siden kluter i den størrelsen er _ dyre_... Men; båter i den prisklassen tiltrekker som oftest folk med en genuin interesse for seil/ seiling, så det er vel lettere å finne en som er godt vedlikeholdt en en som ikke er det. Men seil kan være svindyre. Bør nok vurdere å ha rullestorseil / fokk om du skal bale med det alene. Isfritt: Det finnes elektrisk propellanlegg som kan henges under båten, for å holde sjøen: https://www.maritim.no/ispropell-1-2-hk#.Wav_XqXa3qA Rettelse: storseil i lazy bag går sikkert ok, singlehanded. I de båtene der... Redigert 3.September.2017 av sandman1 (see edit history) Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
tomcat Svart 3.September.2017 Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 Kondolerer på samlivsbrudd. Men, hvor i landet skal du bo/ha båten? På vestlandet kan du stort sett se bortifra problemer med innfrysing i is og slikt. Bor du i en båt på sørvestlandet så vil også tilgang til vann i de fleste havner også være uproblematisk (vi stenger vann i alle kraner bortsett fra 1 i vår havn). Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 3.September.2017 Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 Nauticat av den typen som også seiler godt må da være et svært godt tips til trådstarter. De er vel litt mer "nordiske" i utførelse med tanke på isolasjon mm, eller tar jeg feil? Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 3.September.2017 Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 Jeg personelig ville nok valgt en innelukket Båt. Nauticat er nevnt i tråden. Jeg ville også valgt en fyringskilde som Feks Refleks eller Dickinson som ikke har bevegelige deler,og ikke bruker strøm,disse får du også med vannsløyfe. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 3.September.2017 Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 Se om det er noen båtboere nær der du bor, da kan du få mange gode råd, og ikke minst kanskje få se litt hvordan folk har det ombord. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mimieg Svart 3.September.2017 Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 Herregud så spennende. Ingen gode svar fra meg da jeg virkelig ikke har peiling, men jeg vil ønske deg lykke til! Fortell gjerne om prosessen underveis. Kanskje starte en blogg? Mvh Ella Sitér dette innlegget Link to post
undervannseiler Svart 3.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 Hei. Tusen takk for mange gode forslag. Det med elektrisk propellanlegg for isfritt rundt båten ser jo supert ut. Det kan gjøre susen. Havnen ligger ved Orkanger i Sør-Trøndelag i nærhet av barnehage og skole. Terna båthavn. Jeg har ikke gjort befaring der enda (eller fått båtplass), men dette er underveis. Jeg vet at de blandt annet nettopp har satt opp et nytt sanitæranlegg så med litt fingernemhet og løsninger regner jeg med at jeg skal kunne få tak i vann. septik er jo en annen sak, men som sagt dette må jeg undersøke nærmere. Nauticat skal undersøkes. Fyringskilder som Refleks ok Dickinson har jeg ikke hørt om, men jeg skal undersøke. Som sagt er jeg helt grønn på dette, og selv om det meste er trist her nå ser jeg virkelig frem til å få startet dette eventyret. Dette er noe jeg har drømt om i alle år. Selv krever jeg ikke stort av plass. Har tidligere bodd svært lange perioder i campingvogn og stortrivdes. Dette kommer til å bli mange ganger bedre. Atter en gang tusen takk for konstruktive forslag. Alt skal undersøkes. Sitér dette innlegget Link to post
undervannseiler Svart 3.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 Det skal vurderes Mimieg. Får se om alle brikkene faller på plass først så dette blir en virkelighet. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 3.September.2017 Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 Nauticat er foreslått. Dette er jo typisk motorseilere, mer eller mindre, med god bo-komfort, men ikke så gode seilegenskaper. Det kunne jo sikkert være av interesse for alle å vite hvaslags seilegenskaper du er ute etter, selv om båten også skal være bolig. Sitér dette innlegget Link to post
undervannseiler Svart 3.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 Her kan jeg svare at det er seiling jeg er ute etter å lære meg og å drive med. Jeg ønsker en båt jeg og barna kan bo og ha det fint i, men som skal seiles. Naturen skal drive oss hvor vi vil. :) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 3.September.2017 Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 Dette blir et fantastisk nytt kapittel i livet ditt! Jeg vil påstå at en katamaran er overlegen som helårsbolig (og som båt ellers). Utfordringen er å finne en stor og ny nok i din prisklasse, men det burde la seg gjøre. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
undervannseiler Svart 3.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 Har tenkt på katamaran, men det blir nok eventuelt noen år frem i tid ser det ut til. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 3.September.2017 Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 (redigert) Det finnes noen båter som allerede har vært i bruk som bobåt, og du finner kanskje en båt som har seilt i arktiske strøk. De har som regel en separat varmeovn i kabinen, som nevnte Dickinson ovn for eksempel. Hvis du finner en båthavn med sanitæranlegg på land, kanskje du kan få bruke det i vinterseesongen. Redigert 3.September.2017 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Allan E Svart 3.September.2017 Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 (redigert) Jeg tror at det er en Regina av Vindø tilsalgs her i distriktet. Mer luxent og osing av kvalitet må man lete lenge etter. Redigert 3.September.2017 av Allan E (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 hva med noe slikt? Abelone: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=100982926 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Barbaria Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Her skulle du være godt dekket med isolasjon og vann/drivstoff. http://www.langemaritime.no/baater/garcia-exploration-45/ Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
pacuare Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Barbaria skrev 18 minutter siden: Her skulle du være godt dekket med isolasjon og vann/drivstoff. http://www.langemaritime.no/baater/garcia-exploration-45/ Tror budsjettet må strekkes langt for den båten, godt egnet for seiling i isen, total owerkill for all normal bruk. Prøv flest mulig båter før du kjøper. Boegenskapene er viktigst, de fleste nyere båter seiler helt ok, og godt nok for en bobåt, spesielt når du er uten erfaring. Bruk litt tid i båthavner i høst, mulig det er litt å kjøre, men de aller fleste båtfolk er hyggelige og inviterer deg ombord hvis du snakker skikkelig til de. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Hei Det er kult å ha draumar, og det er enno kular å følja dei. I første innlegg ber trådstartar om "vide" råd. Eg har budd over to år i båt. Dette 14 mnd. på langtur. Dette med frue og baby. Deretter eit år på land, og så nye 14 mnd. i Bodø. Denne gongen med ein ny baby, og ein toåring. Båten var ein katamaran på 38 fot. Godt egna båt. Dekksalongen gjer det lett å ha kontoll med ungane når ein seglar, og det er kjekkare for ungane å sjå ut. At båten ikkje krengar er òg eit stort pluss. Det same er fira lugarar, der den eine blei brukt til lager. Eg installerte vaskemaskin, og den var eit must! I Noreg sakna me tørketrommel. Båten er dårleg isolert, og det gjekk mykje straum. No er ungane 11 og 13, og det hadde vore vanskeleg å bu i båten. Ikkje minst hadde det vora vanskeleg å dra på turar, fordi alle må vera med. Mine erfaringar tilseier å kjøpa ein båt på 34-36 fot, og til +- 500 000. Bruk resten på kåk på land. Då kan du dra mykje på tur, bu i båten i periodar, og du kan legga att båten andre stadar i periodar. Då kan du og ungane reisa til båten på anna vis. Det er ikkje meininga å vera negativ, og eg ønskjer lykke til! Ask Sitér dette innlegget Link to post
undervannseiler Svart 4.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Takk for nye gode svar. Den båten fra Abelone ligger allerede godt blandt mine favoritter. Kåk på land ønsker jeg å unngå for en stund fremover. Jeg er lei av hus og styr og stell. Ønsker heller å dulle og dalle med en båt. Flyttbart hus kjennes på meg som en utrolig befrielse. Jeg har allerede hintet såvidt til begge barna og de er absolutt med. Hva som skjer når det blir en realitet er jo noe annet, men jeg håper det går. Reginaen skal sjekkes ut. Sitér dette innlegget Link to post
undervannseiler Svart 4.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Da var to reginaer utsjekket. Ser ut som utrolig fine båter, men de blir nok for dyre for meg enda. Sitér dette innlegget Link to post
Dsverrel Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Undersøk om Abelone'n CE-merket før du vurderer å kjøpe den. Dersom den ikke er CE-merket kan du få trøbbel ved et eventuelt videresalg, noe som kan bli en kostbar prosess, noe du helt sikkert ikke trenger? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.