Morten_L Startet 3.September.2017 Link til dette innlegget Startet 3.September.2017 Har seilbåt med sliten spayhood med matte vinduer som knapt er gjennomsiktige. Ønsker aller helst faste vinduer ala Hallberg-Rassy type, men tenker det blir for dyrt. Så foreslo en kamerat å bruke faste glass/lexanglass i vanlig spayhood. Den står oppe hele tiden likevel så at den ikke da kan legges ned gjør ikke noe. På cabriolet biler er jo dette vanlig på bakvendt. Det burde jo etter min mening være mulig å få det til på spayhood også? Noen som har erfaring eller tanker rundt det? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 3.September.2017 Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 En sprayhood er normalt buet, da egner stive vinduer seg dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
Jørgen S Svart 3.September.2017 Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 Dette hørtes jo ut som en meget god ide egentlig. Kjøp billige plexiglass først og prøv! Disse kan også formes etter buen på sprayhooden også med varmluftpistol. Festing av rutene blir kanskje heller utfordrene, men du kan jo bore tynne hull tett i tett og sy de på med tetningstape mellom. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.September.2017 Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 Er også en ganske enkel og grei jobb å bytte plastrutene. Ikke er plasten særlig dyrt heller så.. tja. Om de er matte og knapt gjennomsiktlige, selv etter rens og polering, så ville jeg rett og slett byttet de. -- Men liker ideen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 3.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 Ser utfordringen med buet, tenker i tilfelle å få sydd hele sprayhooden ny. Kan da lage den tilpasset 3 rette vinduer fremme evnt kun ha glass i midtruten og vanlig kalesjevindu på sidene. Har en rull med kalesjevindu liggende så det går jo å modifisere den gamle spayhooden som forsøk. Noen som vet hvordan de fester glasset i cabrioleter? Sitér dette innlegget Link to post
Terje338 Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 No er der mange forskjellige kvaliteter når det gjelder kalesjevindu. Det kan du lese og sjå litt om på denne sida: http://www.sailrite.com/type/Selection-Guides?keywords=windows Med god kvalitet på kalesjevinduene så har eg ikkje så stor truen at du vil miste så mykje utsyn i forhold til lexan/plexiglass. Men om ein prøver med lexan/pleksiglass så ser eg ikkje det store problemet med det. Går ein for eks 3mm lexan så er den såpass mjuk at eg vil tru at ein stram kalesje vil den kunne bøye litt på det vinduet. Eg ser heller ingen problemer med og finne gode løsninger som både kan få festet og tettet godt på desse lexan glassa i kalesjen. Om ein syr ein "lomme" så vinduet ligger i så vil det holde seg godt der tenker eg, og syr ein på slik mjuk gummipakning slik den ligger an mot vinduet så blir det rimelig tett: http://www.sailrite.com/Notions/Trims/Marine-Weather-Stripping Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 blir spennende å se hvor bra dette kan bli. Selv heller jeg til en mer tradisjonell løsning med fast skjerm. Her er noen bilder fra da jeg på en tidligere båt fikk montert skjerm fra batrutor.se. Bildene viser etter den er montert, men før sprayhood ble omsydd. Var veldig fornøyd med denne løsningen. Prisen var ikke urimelig tatt i betraktning fordelen dette, mener jeg havnet et sted rundt 35.000 alt inklusive. https://photos.app.goo.gl/GTQgtnyjpOImFfgq2 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.