Hansli Startet 3.September.2017 Link til dette innlegget Startet 3.September.2017 Oppdaget plutselig at lensepumpa begynte å gå midtfjords i går. Lenser 2-3 liter pr. 10. minutt. Tok en video som viser at det drypper inn i bakkant av motorrommet. Se video her: http://www.lillebyit.no/images/IMG_6880.mov Noen som har noen ide om hvor dette kan komme fra? Turte ikke annet enn å ta opp båten i går kveld. Båten er en Maxum 2100 2008 mod. Takker hjerteligst for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.September.2017 Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 (redigert) Mercruiser motor med drev? Utett belg? du gjorde nok rett i å ta den på land!! Redigert 3.September.2017 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansli Svart 3.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 Eureka skrev 1 time siden: Mercruiser motor med drev? Utett belg? du gjorde nok rett i å ta den på land!! Ja, Mercruiser 4.3 motor og drev. Ukjent når belger ble byttet sist. Kjøpte båten i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.September.2017 Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 Mercruiser har vel bytteinter på 5 år. Men om det er belgen, så er vel dette en relativt heftig lekkasje. Du får tilte opp drevet og inspisere. Ellers så er det vel en sjøvannsslange som er der en plass. Regner med flere innspill her? Sitér dette innlegget Link to post
krabben91 Svart 3.September.2017 Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 - En eller annen sjøvannsslange på systemet - Tæring på eksosbended og sjøvannskjølingen til den. - lekkasje på belgen til gir-wire - lekkasje i boltene som transom er skrudd sammen med kan vell forekomme (skjeldent) - Kingbolten i styringa. +++ sikkert mye annet. Ser ut som det kan lønne seg å se i akterkant iallefall :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hansli Svart 3.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 krabben91 skrev for 2 timer siden: - En eller annen sjøvannsslange på systemet - Tæring på eksosbended og sjøvannskjølingen til den. - lekkasje på belgen til gir-wire - lekkasje i boltene som transom er skrudd sammen med kan vell forekomme (skjeldent) - Kingbolten i styringa. +++ sikkert mye annet. Ser ut som det kan lønne seg å se i akterkant iallefall :-) Takk, da har jeg noe å undersøke skjønner jeg. Lønner det seg å få den på vannet igjen for å prøve å lokalisere? Tenkte egentlig å bytte belgene og se om det er hull i de gamle, men hvis det er lite sannsynlig at det kommer fra belgene, så bør vel søket utvides...? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.September.2017 Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 Jeg ville sjekket alt på land og byttet alt som skal byttes, som du ikke vet tidligere eier har gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.September.2017 Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 -og det vil lønne seg å vaske svært godt undersiden av motoren. Ser ut til at det har plasket litt sjøvann der... Sitér dette innlegget Link to post
krabben91 Svart 3.September.2017 Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 Hvis du ikke vet når belger er byttet er det greit å begynne med å pelle frahverandre drevet å bytte belgene siden den allerede er på land. Da ser du tilstand på drivknute og lager, å har mulighet til å bytte samtidig om det begynner å se slitent ut. trekk ut gir-wiren av strømpa å skjekk for slitasje, den kan det også lønne seg å bytte i samme slengen dersom den begynner å se sliten ut. Da er nå i allefall Belgene å drivoverføring i bra tilstand, samtidig får man bytta oljen på drevet, Da vet man hva man har å forholde seg til når det kommer til service fremover :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hansli Svart 4.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Takk for gode råd. Da vet jeg hva jeg har å gjøre ??? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Sjekk slangeklemmer på sjøvannsslangen først. Den er i området der bak. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.