Fantino
Da er nok VHF RS232 pr definisjon, og du vil jorde TX/RX- på RS422-adapter i det du kopler til VHF. Mener å ha sett at dette 'som regel skal gå' på NMEA-porter da standardene har like nok signalnivåer til at mark/space blir tolket riktig. Siden du allerede har prøvd med VHF tilkoplet kan jeg ikke se at du kan gjøre mye galt ved å jorde TX/RX- på RS422 adapter og teste om dette virker? (dvs jorde til batteriminus mener jeg)
Jeg _tror_ at isolated betyr at du har optokopler innebygget, var det jeg nevnte tidligere i tråden. Men når en bruker felles jord så faller vel noe av vitsen bort, dog skal inngang på plotter være beskyttet mot evt høy spenning som adapter måtte gi, men hvis denne er kun 5V burde ikke det være noe problem - så sant ikke driver har en eller annen fancy form for spenningskonverter, men det tviler jeg på.
Ser også at enkelte RS422-adaptere ikke håndterer duplex. Hvis du finner ut hvilken driverchip som står på disse skulle det være mulig å lese seg til på datablad. Hvis ikke må vel enten dette styres fra RasPi-program slik at du kjører simplex eller så trenger du en adapter pr tilkopling.