Dreuf Startet 3.September.2017 Del på Facebook Startet 3.September.2017 Jeg har en Raymarine ES75 og en Raspberry pi/OpenCpn med en RS422/USB som skal kobles sammen via NMEA0183. Jeg er 99% sikker på at jeg har koblet NMEA riktig, jeg får data fra Raymarine over på Ras-pi, men skjermen på plotteren blinker i ca 1-2sek intervaller på 4800baud, setter jeg opp til 38400 så blinker skjermen raskere. Kobler jeg til VHFen på samme NMEA-port så slutter blinkingen av skjermen og VHFen får opp posisjon etc.. Problemet er at jeg vil ikke ha Ras-pi og VHF på samme port da planen er å kjøre AIS mellom Ras-pi og Plotter og da må den være 38400baud, mens VHFen takler kun 4800baud.. Noen som har vært borti lignende? Har prøvd å søke på google samt lest instruksjonsmanualen til plotter uten å bli noe smartere.. Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 3.September.2017 Del på Facebook Svart 3.September.2017 Er det optokobler på denne? Hvis ikke kunne du forsøkt å koble via en... Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 3.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2017 Litt usikker, hva er det? :) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 3.September.2017 Del på Facebook Svart 3.September.2017 En NMEA0183 port kan vel kun være enveis? Dvs en sender, evt flere 'lyttere'. Forstår det slik at du får sendt data fra plotter til RasPi og VHF også dersom du henger denne på på 4800 baud. Men du kan vel ikke sende fra RasPi til plotter på samme port samtidig? Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 3.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2017 Om jeg ikke har misforstått totalt så har min plotter Inn og utgående på port1 (4stk ledninger) og kun inngående på port2 (2stk kabler). Målet mitt er at Openplotter skal motta GPS, vind og dybdedata fra Plotteren og at plotteren skal motta AIS info fra Openplotter..Dette oppsettet fungerer fint med å sende "4800baud" data frem og tilbake siden da VHF også er parallell-koblet. Men kobler jeg vekk VHF`en så begynner plotteren å blinke... Jeg har da koblet NMEA inn +, NMEA inn -, NMEA ut+ og NMEA ut- mellom plotter og RS422 enheten. (VHF er da koblet til NMEA UT+ og NMEA UT-) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 3.September.2017 Del på Facebook Svart 3.September.2017 Slik jeg leser manualen må du ha RasPi og VHF på port 1 output på 4800 baud da dette er eneste utgang, og den kan ikke kjøre ulik baudrate på inn/ut. Så kan du fore AIS fra RasPi på 38400 baud på port 2. Godt mulig optokopler er et godt tips, men ser ikke bort fra at den der USB-RS422-dingsen har det innebygget. Vet du hvilket signalnivå den gir ut? (Dvs har den egen powersupply eller er den bare foret fra USB power?). Skulle limt inn Snap av s 40 i Installation Manual men det går visst ikke så her er linken: https://m.box.com/shared_item/https%3A%2F%2Fraymarine.box.com%2Fs%2Fpqt5r5bu3b0jfzesld6glbzk9sk92enx/view/30601610563 Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 3.September.2017 Del på Facebook Svart 3.September.2017 Sikker på at den VHF'en sender med RS422? Det er ikke usannsynlig at det er RS232, ihvertfall hvis den er av eldre dato. Det vil jo som regel fungere iom. at du benytter TX- fra RS422 som referanse jord i RS232, men jeg spør fordi det med skjermen ser for meg ut som et jordingsproblem, og dersom det er felles jord (i 12v system) som referanse jord fra VHF kan det kanskje påvirke skjerm? Kanskje et skudd i blinde, da det er meget snodig at seriellinganger skal påvirke skjerm. optokobler: Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4.September.2017 Del på Facebook Svart 4.September.2017 Har liggende noen optokoplere jeg kan avse om du ønsker å prøve dette. eriklepe er helt sikkert inne på noe. Mulig RS422 må koples som RS232 dvs jorde minusutgangene.Har prøvd å finne en spec på inn/utganger på Raymarine MFD selv men den forblir tåkete. Dog har jeg oppfattet at det 'som regel' går bra med både 422 og 232 da NMEA-standarden tidligere har vært vag på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 4.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2017 VHFen kan nok sende ut RS232, den er en Standar Horizon Eclipse DSC med 3stk NMEA kabeler (inn+, ut+ og minus). Kan det være at Raymarinen min egentlig ikke støtter RS422? Planen var egentlig å bruke R-pi som en NMEA multiplexer, altså kjøre 38.400baud mellom plotter og R-pi, også kjøre 4800baud fra R-pi til VHF. Da må jeg bruke 2stk seriell til usb dingser. RS422 til USB dingsen min er forresten "isolated", kanskje den da har en sånn optokobler innebygget? Tilkoblingene jeg har på RS422 dingsen er T+, T-, R+, R- og Ground. Jeg har koblet til de 4 første, men ikke Ground.. Skal jeg prøve å koble Ground og T/R- sammen, eller skal jeg prøve å koble 12v - på ground? Om RS422 dingsen sier poff gjør ikke noe, men har helst ikke lyst til å "poffe" plotteren :) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4.September.2017 Del på Facebook Svart 4.September.2017 (redigert) Da er nok VHF RS232 pr definisjon, og du vil jorde TX/RX- på RS422-adapter i det du kopler til VHF. Mener å ha sett at dette 'som regel skal gå' på NMEA-porter da standardene har like nok signalnivåer til at mark/space blir tolket riktig. Siden du allerede har prøvd med VHF tilkoplet kan jeg ikke se at du kan gjøre mye galt ved å jorde TX/RX- på RS422 adapter og teste om dette virker? (dvs jorde til batteriminus mener jeg) Jeg _tror_ at isolated betyr at du har optokopler innebygget, var det jeg nevnte tidligere i tråden. Men når en bruker felles jord så faller vel noe av vitsen bort, dog skal inngang på plotter være beskyttet mot evt høy spenning som adapter måtte gi, men hvis denne er kun 5V burde ikke det være noe problem - så sant ikke driver har en eller annen fancy form for spenningskonverter, men det tviler jeg på. Ser også at enkelte RS422-adaptere ikke håndterer duplex. Hvis du finner ut hvilken driverchip som står på disse skulle det være mulig å lese seg til på datablad. Hvis ikke må vel enten dette styres fra RasPi-program slik at du kjører simplex eller så trenger du en adapter pr tilkopling. Redigert 4.September.2017 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 6.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2017 Siden jeg skal bruke ras-pi til multiplexer så trengte jeg flere inn/utganger og således flere RS422-USB dingser. Jeg har hatt ett par stk i bestilling fra Kineserene men de lar vente på seg. I går kom de. Koblet opp på samme måte som den forrige og alt fungerte som det skulle.. Jeg vet ikke om det er den gamle usb donglen som var gått åt skogen eller om det er forskjellen på innmaten som gjør det, men denne går i søpla: (Den har levd ett liv i testbenken og skrudd ganske mye på så kan være det som har tatt livet av den). http://www.ebay.com/itm/USB-to-RS422-USB-to-RS485-Converter-Adapter-ch340T-Chip-Support-64b-Win7-2-in-1-/122464917378?hash=item1c837a5782:g:V8cAAOSw7U5ZAD7E Og denne ble installert: http://www.ebay.com/itm/Industrial-USB-to-RS485-RS422-RS485-Converter-Upgrade-Protection-RS485-Converter-/182578414972?var=&hash=item2a8285857c:m:mk59PFml7j3W2eMyLJSa5ag Begge var koblet uten 12v minus på "ground". Da er det bare å strekke VHF og GPS til AIS`en så er jeg online :) Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 6.September.2017 Del på Facebook Svart 6.September.2017 så bra! Det er mye varer fra kina som fortjener det dårlige ryktet, men heldigvis finnes det unntak som bekrefter regelen! Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 6.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2017 *offtopic* Det er sant, men det er ikke alltid man får ett mye bedre produkt for å betale mer: http://www.clasohlson.com/no/USB-til-serieportadapter/38-5654?LGWCODE=385654000;83825;6293&gclid=Cj0KCQjwub7NBRDJARIsAP7wlT8Y5P3BfUPVPcl6kf9Bev2QVaW8ji83ooO881jT475wbEyc-eACFR0aAngCEALw_wcB http://www.ebay.com/itm/USB-to-RS232-Serial-9pin-DB9-Female-Converter-Adapter-Cable-For-Openbox-Skybox-/222270304495?epid=0&hash=item33c057b0ef:g:CdQAAOSwOyJX7vdH Forskjellen er vel at ofte ting man kan kjøpe her hjemme er prøvet, mens i Kina så må man selv være prøvekanin. *offtopic* Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 6.September.2017 Del på Facebook Svart 6.September.2017 Synd med alle de gode teoriene våre da . Funderer fremdeles litt på hvorfor alt fønket når VHF var tilkoplet.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.