Jump to content

Marna R2 – starter tregt når halvvarm


Marna_R2

Recommended Posts

Jeg er nylig blitt eier av en båt med Marna R2-motor. Den starter som en drøm når den er kald, og like lett når den er helt varm. Men når den er halvvarm er det verre. Da tar det som regel flere minutter å få den i gang, noen ganger må det flere serier med tung sveiving til før den er i gang. Er dette normal oppførsel for en klassisk innabords bensinmotor, eller er det ting jeg kan gjøre for å bedre situasjonen? Jeg har lest bruksanvisningen grundig, men finner ikke noe om dette. 

Redigert av Marna_R2 (see edit history)
Link to post

Jeg prøver først med samme gasspådrag som ved kaldstart, altså litt over tomgang. Prøver først uten choke, men etter noen gangers fruktesløse forsøk bruker jeg choke, men mindre enn ved kaldstart. Motoren går klokkerent, og pluggene ser fine ut. De er ifølge tidligere eier av rett type. Husker ikke hvilken. Ingen lekkasje fra forgasseren, har sjekket det. 

Link to post

Pappa sin gamle FM 5 hester var helt håpløs å starte halvvarm eller varm.    Men startet lett når kald.  Han mente den nok begynte å bli slitt i sylinderen. 

 

Alle motorer er litt forskjellige på hva de vil ha ved start.  Jeg ville forsøkt uten choke, men prøvd mer gass , bare for å se hvordan den reagerer på det

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

De er ofte svært så individuelle disse eldre bensinmotorene ja, det kalles "sjarm":giggle: Forskjellig startprosedyre fra motor til motor, selv om motorene er tilsynelatende prikk like, er ikke uvanlig. Har motoren din drammeglass i toppen? Hadde tilgang til en del eldre båter da jeg var lærling for noen år siden. Husker en Marna 6hk jeg brukte en del måtte ha en liten dram når den var varm. Mens en helt lik (og nesten samme årsmodell) i en annen båt ble sur om den fikk en dram, da måtte man vente en god stund før den ble klar igjen. En Sleipner 5-hester trengte både to og tre drammer for å få start når den var varm (som kald startet den ved kun et lite vipp på svinghjulet). Så her må du nok prøve deg  litt fram og se, ville ha prøvd med en halv dram i drammeglasset ved halvvarm motor og tatt det derfra. Når motoren er varm fordamper bensinen lettere, har forstått det slik at disse drammene skal gi såpass med bensin i startøyeblikket at den ikke rekker fordampe før antenning.

 

Som kriseløsning, hvis du få start i en fart, kan du prøve et triks jeg lærte av min kjære gamle bestefar (motormekaniker hos Wichmann på Rubbestadneset, som også skrudde en del bensinmotorer). Trikset består av å skru ut pluggen, tørke skikkelig av denne og skravere med en vanlig blyant mellom elektrodene. "Blyet" består av blant annet grafitt og sørger for lettere og større gnist i startøyeblikket. Verdt et forsøk:wink:

Link to post

Hadde pluggene dine vær sotet, hadde jeg tippet dårlig kompresjon (bør nok være minst 5 bar på varm motor), enten som følge av slitte stempelfjærer, eller som følge av ujusterte eller, av andre grunner, utette ventiler. Du kunne kanskje forsøke å kjøre den på litt rikere blanding. Er magneten litt svak, kunne du kanskje prøve litt varmere plugger, for eksempel Champion D21. Men, som det sies over her, disse motorene har individuelle særheter, og det er ikke lett å fjerndiagnostisere.

Link to post

Tusen takk for råd og tips! Ut ifra hva dere skriver, får jeg inntrykk at dette ikke er et helt uvanlig problem. 

ivar skrev for 17 timer siden:

Jeg ville forsøkt uten choke, men prøvd mer gass , bare for å se hvordan den reagerer på det

 

Det virker som et godt råd. Jeg prøvde med vesentlig mer gass og ingen choke i går med halvvarm motor, og det gikk litt lettere å få start, faktisk. Men jeg rakk å bli svett denne gangen også. 

 

Jeg tror ikke det er noen enkel mulighet for "dramming" på R2, så eksperimentering med det utgår. Men det tennpluggtrikset er greit å vite om, i påkommende tilfeller. 

 

Skal prøve med nye plugger, samt justere blandingsskruen litt. 

 

Jeg er fullstending nybegynner hva innabordsmotor angår, men dette er gøy! Er allerede blitt glad i Marna R2, til tross for dens små luner. 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...