Marna_R2 Startet 3.September.2017 Link til dette innlegget Startet 3.September.2017 (redigert) Jeg er nylig blitt eier av en båt med Marna R2-motor. Den starter som en drøm når den er kald, og like lett når den er helt varm. Men når den er halvvarm er det verre. Da tar det som regel flere minutter å få den i gang, noen ganger må det flere serier med tung sveiving til før den er i gang. Er dette normal oppførsel for en klassisk innabords bensinmotor, eller er det ting jeg kan gjøre for å bedre situasjonen? Jeg har lest bruksanvisningen grundig, men finner ikke noe om dette. Redigert 3.September.2017 av Marna_R2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 3.September.2017 Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 Hvordan går du frem når du prøver å starte den halvvarm da? Hvor mye gass gir du den? Bruker du choke? Går motoren rent ellers? Ingen fusking? Hvordan ser pluggene ut? Bruker du riktige plugger (Champion D23 eller tilsvarende)? Lekker forgasseren din? Sitér dette innlegget Link to post
Marna_R2 Svart 3.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2017 Jeg prøver først med samme gasspådrag som ved kaldstart, altså litt over tomgang. Prøver først uten choke, men etter noen gangers fruktesløse forsøk bruker jeg choke, men mindre enn ved kaldstart. Motoren går klokkerent, og pluggene ser fine ut. De er ifølge tidligere eier av rett type. Husker ikke hvilken. Ingen lekkasje fra forgasseren, har sjekket det. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Pappa sin gamle FM 5 hester var helt håpløs å starte halvvarm eller varm. Men startet lett når kald. Han mente den nok begynte å bli slitt i sylinderen. Alle motorer er litt forskjellige på hva de vil ha ved start. Jeg ville forsøkt uten choke, men prøvd mer gass , bare for å se hvordan den reagerer på det Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hakkannen Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 De er ofte svært så individuelle disse eldre bensinmotorene ja, det kalles "sjarm" Forskjellig startprosedyre fra motor til motor, selv om motorene er tilsynelatende prikk like, er ikke uvanlig. Har motoren din drammeglass i toppen? Hadde tilgang til en del eldre båter da jeg var lærling for noen år siden. Husker en Marna 6hk jeg brukte en del måtte ha en liten dram når den var varm. Mens en helt lik (og nesten samme årsmodell) i en annen båt ble sur om den fikk en dram, da måtte man vente en god stund før den ble klar igjen. En Sleipner 5-hester trengte både to og tre drammer for å få start når den var varm (som kald startet den ved kun et lite vipp på svinghjulet). Så her må du nok prøve deg litt fram og se, ville ha prøvd med en halv dram i drammeglasset ved halvvarm motor og tatt det derfra. Når motoren er varm fordamper bensinen lettere, har forstått det slik at disse drammene skal gi såpass med bensin i startøyeblikket at den ikke rekker fordampe før antenning. Som kriseløsning, hvis du må få start i en fart, kan du prøve et triks jeg lærte av min kjære gamle bestefar (motormekaniker hos Wichmann på Rubbestadneset, som også skrudde en del bensinmotorer). Trikset består av å skru ut pluggen, tørke skikkelig av denne og skravere med en vanlig blyant mellom elektrodene. "Blyet" består av blant annet grafitt og sørger for lettere og større gnist i startøyeblikket. Verdt et forsøk Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Hadde pluggene dine vær sotet, hadde jeg tippet dårlig kompresjon (bør nok være minst 5 bar på varm motor), enten som følge av slitte stempelfjærer, eller som følge av ujusterte eller, av andre grunner, utette ventiler. Du kunne kanskje forsøke å kjøre den på litt rikere blanding. Er magneten litt svak, kunne du kanskje prøve litt varmere plugger, for eksempel Champion D21. Men, som det sies over her, disse motorene har individuelle særheter, og det er ikke lett å fjerndiagnostisere. Sitér dette innlegget Link to post
Marna_R2 Svart 5.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Tusen takk for råd og tips! Ut ifra hva dere skriver, får jeg inntrykk at dette ikke er et helt uvanlig problem. ivar skrev for 17 timer siden: Jeg ville forsøkt uten choke, men prøvd mer gass , bare for å se hvordan den reagerer på det Det virker som et godt råd. Jeg prøvde med vesentlig mer gass og ingen choke i går med halvvarm motor, og det gikk litt lettere å få start, faktisk. Men jeg rakk å bli svett denne gangen også. Jeg tror ikke det er noen enkel mulighet for "dramming" på R2, så eksperimentering med det utgår. Men det tennpluggtrikset er greit å vite om, i påkommende tilfeller. Skal prøve med nye plugger, samt justere blandingsskruen litt. Jeg er fullstending nybegynner hva innabordsmotor angår, men dette er gøy! Er allerede blitt glad i Marna R2, til tross for dens små luner. Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Marna R2 er en av de fineste motorene noen norsk båtmotorprodusent har laget. Den er kompakt, tungbygd og bunnsolid. Dessuten får du fremdeles deler til den fra Marna i Mandal, som er den mest serviceinnstilte og hjelpsomme bedriften jeg har vært i kontakt med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.