Villemor11 Startet 4.September.2017 Link til dette innlegget Startet 4.September.2017 Vanlig vasking av teakdekk. Har sett at noen plasser er natene på teak dekket klisset. Har noen erfaring med å vaske dekket med grønnsåpe. Skjønner ikke hva som har hendt. Tåler ikke teak-dekket grønnsåpe? Link to post
Eureka Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 (redigert) Bilder? sverter natene? Redigert 4.September.2017 av Eureka (see edit history) Link to post
Ms Fortuna Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Jøss er det flere av oss, venter spent på svar her for jeg vasket også over med grønnsåpe i år og fikk akkurat samme problem på endel steder. Måtte teipe over noen av de til slutt, med håp om at de tørker igjen etterhvert. Det sverter ja, og det er en forferdelig seig klissete masse som man drar med seg overalt dessverre. Oppdaget det selv når dekket ble svart flekkete... Link to post
Bonus Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Jeg har alltid (siste 8 år ...) vasket teakdørken inne med grønnsåpe. Et par ganger i sesongen. Bruker den tykke, geleaktige grønnsåpen. Tror den heter Krystall. Tar en håndfull i en bøtte med lunkent vann og rører litt til den er helt oppløst. Vasker med engangsklut og spyler etterpå med ferskvann. Har aldri opplevd sverting, men natene kan kjennes litt "sticky" en time eller to etter at dørken er tørr. Men, helt uproblematisk å gå på. Link to post
Lazyjack Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Villemor11 skrev On 4.9.2017 at 12.39: Vanlig vasking av teakdekk. Har sett at noen plasser er natene på teak dekket klisset. Har noen erfaring med å vaske dekket med grønnsåpe. Skjønner ikke hva som har hendt. Tåler ikke teak-dekket grønnsåpe? Vis hele sitatet Er dette orignale dekk med original natemasse? I så fall er det interessant om dere opplyser båtfabrikat? Link to post
guddal Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 (redigert) Natene på akterdekket vårt har løst seg opp, blitt klissete. Ble lappet litt på natene av forrige eier, hvet ikke hvilket stoff. Vi brukte teakrens og olje fra Jotun for to år siden, og det ble klissete mot slutten av sommeren. Bedret seg til vinteren og kulde, men likedann i sommer. Har lagt teppe over foreløbig.... Tenker at jeg må ta opp og legge nye nater. Utsettes.... Redigert 4.September.2017 av guddal (see edit history) Link to post
Ms Fortuna Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Våre er originale fra 2006, og har aldri hatt dette problemet før i åra. Merkelige greier.... Link to post
Dr Nelson Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Syns det er rart dere bruker grønnsåpe. Grønnsåpe har en lei tendens til å etterlate seg fett. Dette fettet suger til seg alt av dritt over tid. Gjerne derfor dere føler at det er litt sticky? Hjemme har jeg oljet parkett og i 10 år vasket med Osmo 8016 som det heter. Perfekt for teaken min og aldri hatt problemer med sticky teak eller noe greier. Link to post
Ms Fortuna Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Nå bommer du her, det er natene som blir klissete IKKE selve teaken, den har det bare bra. Grønnsåpe funker aldeles utmerket til det aller meste av treverk. Foretrekker det fremfor alskens knallharde teakrenser (ala snappy osv). Har hatt Jotuns teakolje på etterpå, noe som ble riktig så flott, ihvertfall en stund fremover... Link to post
AlfArie Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Opplevde samme problem på forsommeren etter å ha vasket teaken med Krystall grønsåpe og oljet med Høvlings Golden Teak. Samme "oppskrift " som alltid, utenom en ting. Skulle gjøre det ordentlige og kjøpte Krystall grønnsåpe, tidligere har jeg brukt First Prise, Europris o.l. grønnsåper og har da aldri fått slikt problem. Etter tre-fire dager kom det noen skikkelige regnskurer, da ble problemet borte. Må vel også legge til at jeg brukte vel mye grønnsåpe ibøtta. Det var den flytende Krystall grønnsåpa som ble brukt. Leste etiketten først da jeg merket at skosålene lagde merkelige lyder ( var ikke avsmitting fra nater til såler), der sto det at såpen ikke bør brukes på linoleum. Hele hendelsen gikk i glemmeboka, bortsett fra at jeg ikke skal bruke Krystall grønnsåpe mere, til jeg leste dette innlegget. Link to post
Villemor11 Svart 5.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Ja Natene sverter slik andre har bemerket. Føler egentlig at alle natene er litt myke, noen plasser er det helt klissete. Har en Viknes 1030 med teakdekk, når jeg vasker med grønnsåpe heller jeg grønnsåpe direkte på dekket deretter setter jeg til vann med en vannslange uten å bruke noe trykk på den. Etter det bruker jeg en myk kost forsiktig, for så å spyle forsiktig igjen for å få det reint. Kan det være at konesentransjonen av grønnsåpe blir for sterkt når jeg heller direkte. Det kan også være at grønnsåpe og nater ikke passer sammen. Hører at andre har problemer med grønnsåpe også, det kan være at de blander ut grønnsåpen før de heller dette på dekket. Selv da får de problemer med sverting?? Ellers: Vet ikke om Maritime har noe for vanlig vask, tror de bare har teak rens for å ta vekk gammel olje. Skal prøve å spør Viknes om de vet noe om problemet. Link to post
Knappern Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Har selv problemer med dette på et fåtall av natene. Hva det kommer av vet jeg ikke, men har vasket med grønnsåpe i senere til men dette påvirker ikke resten av gulvet. Har bukt Respect rens og brightner samt Høveling produkter uten at det har blitt verre. Hva tidligere eier har brukt vites ikke, men godt mulig det er byttet enkelte nater med masse av dårlig kvalitet. Uansett tror jeg at natene må byttes da dem først har blitt myke. Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
Tropic1 Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Mine ble klissette etter en runde der jeg brukte Respect rens(lut/syre) etterfulgt av Høveling oljen. Så en av disse har tydligvis reagert med natene mine..Så heretter kommer jeg til å være forsiktig med hva jeg bruker. Hadde håpet på en quick fiks. Men det er det vel ingen som har ? Utenom det å legge teppe over :) Link to post
Helge Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Fikk det samme på natene på en Skibsplast 655 og jeg har IKKE brukt grønnsåpe. Flere steder (men langt fra over alt) ble massen etter hvert nesten så myk og klissete som svart silikon eller Tech7 rett ut fra tuben!!! Det eneste "cluet" jeg har så langt i min båt er at dette ikke har skjedd inne under kalesjen på cockpit-gulvet.... kun på det lille framdekket og de to små badeplattformene akter. Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Worry II Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Jeg hadde tenkt til å lage denne tråden selv tidligere i sommer, da jeg oplever akkurat det samme. Har ikke brukt grønnsåpe. Dette er hva jeg har behandlet med i år: https://www.maritim.no/starbrite-seasafe-teak-birghtener-cleaner#.Wa_3SrJJbRY https://www.maritim.no/maritim-teakolje-1-liter#.Wa_3qrJJbRY Har måtte erstattet bløte nater på 5 steder under kalesje og 3 steder under åpen himmel. Rart fenomen dette her i år ? Link to post
Ms Fortuna Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Det rare er at ingen har brukt akkurat samme vask og olje.... Dette blir jo bare et større og større mysterium. Jeg lever enda i håpet om at dette tørker igjen i løpet av høsten/vinteren jeg da.... for jeg ser for meg at det er en skikkelig grisejobb å få opp våt klissete natemasse. Link to post
pontus Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Jeg har også en Skibsplast 655, og opplevde samme problem som Helge i fjor sommer. Brukte da bare teakolje fra Biltema uten noe annet enn vann til "vaskemiddel" først. Ingen grønnsåpe. Trodde det var teakolja som reagerte med natemassen, så i vår brukte jeg en tynn flat pensel og la på teakolja bare på teaken og minst mulig søl på natene. Har ikke opplevd klissete nater i sommer.. Hvorfor natemassa ikke tåler teakolje er jo da et spørsmål.. Link to post
windyén Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Vi kjøpte ny Windy i år, 2007 mod, der har vi samme problem, kjennes som bløt lakris, tipper at årsaken er at det er brukt for sterkt rensemiddel tidligere, på vår forrige Windy var dette ikke noe problem til tross for at den ble renset med snappy flere ganger, også grønnsåpe. Det er vel bare å starte jobben med å skifte nater i løpet av vinteren... Link to post
Villemor11 Svart 6.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Har snakket med Viknes om problemet, de hadde ikke noe forklaring på problemet. ,men han jeg snakket med hadde samme båt som meg Viknes 1030. Han vasket alltid teak dekket med sjøvann. Mulig vi må begynne med dette for å slippe klissete nater. Link to post
Worry II Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Jo, men hva skjedde i 2017, liksom. Jeg tviler på grønnsåpa. Er det noe nye regler for lovlig innhold av noe olja, eller økt mengde av noe for å få ned prisen eller tjene mer penger.. eller noe slikt ? Link to post
Tropic1 Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Mine ble klisette i 2016. Har lik teak inne i cocpit og bak på ute platformen. Ute er det ingen som er klisette..Og inne blir det værst når det er varmt. Gjelder ikke alle natene heller, men en god del. Link to post
Dr Nelson Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Har og renset med Respect og oljet med Høveling, ny boks i år. Ikke antydning til klissete nater o.l. Må vel være ulike leverandører av natemasse og? Så noen er dårligere enn andre? Link to post
Ms Fortuna Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Men det er jo temmelig merkelig at dette skjer for første gang i båtens 11 årige historie nå da. Det er heller ikke alle natene dette gjelder for, vil tro ca 1/3 av dem... Så hvis dette er såpen eller oljen sin skyld, hvorfor er ikke samtlige nater likedan, da alle har blitt utsatt for den samme behandlingen? Link to post
Worry II Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Hva med bruk av annen rens. Tidligere bruk av rødsprit eller aceton ? Link to post
NilsPils Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Villemor11 skrev On 6.9.2017 at 19.02: Har snakket med Viknes om problemet, de hadde ikke noe forklaring på problemet. ,men han jeg snakket med hadde samme båt som meg Viknes 1030. Han vasket alltid teak dekket med sjøvann. Mulig vi må begynne med dette for å slippe klissete nater. Vis hele sitatet Sjøvann og lett skuring på tvers av fibrene. Ellers var det i denne tråden mange fine oppskrifter på hvordan man ødelegger et fint teakdekk . . . . Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn