Grand Banks jr
Vi stod ovenfor samme valg i år. Guttungen er 10, blir 11 i januar. Endte opp med å kjøpe en 5 år gammel Pioner 8 mini med en totakter 4 hk. Betalte 6000,-
Har målt farten med å kjøre min båt ved siden av. Han alene i båten gjør 13 knop på maks på blankt vann. Med lillebroren (7) i tillegg så går han i 9,5-10,2 knop. Med en kompis litt senere. I alle tilfeller i plan.
Båten oppleves trygg i alle forhold han har kjørt i. Vi har en del sjø fra Skagerrak, og i år har det jo vært en del vibd og ditto bølger...
Vi har hatt en del langturer (times tid) der jeg har latt han styre fart, retning og kjøremønster. Jeg har ligget bak og et godt stykke på siden.
Jeg har opplevd at han kjører trygt, overholder fartsgrenser og heller reduserer farten enn å prøve krumspring på sjøen.
Basert på det jeg har sett så er jeg ikke redd for å slippe han ut alene. Nå mener jeg ikke på tur noen timer, men det å kunne ta jolle ut på en kjøretur i nærheten av der vi er. Da med avtalt område.
Før han slapp ut med motor lærte han å ro. Det er også en viktig årsak til at vi valgte en Pioner. Den er ro-vennlig, i tillegg til at vi kan ha den i daviterne når jeg får montert del til vinteren.