Jump to content

Edit History

Sondreland

Sondreland

Enig med alle over og vil kanskje legge til at min erfaring er at på grunn av kjøl og de store rorene er seilbåter svært retningsstabile og manøvrerbare i revers, å bakke inn i en bås eller mellom to andre båter er ikke noe problem. Det er en helt annen verden enn hva jeg er vant med i motorbåter. Gitt at man har styrefart er de (nesten) like stabile og forutsigbare forover som bakover, man må bare tørre å ha nok fart (du får jo ikke nytte av propellstrømmen når du bakker). Bare vær obs på at få ror er balanserte i revers, det vil si at om du gir mye ror mens du bakker vil den store flaten potensielt gi mye kraft opp til rormann. 

Sondreland

Sondreland

Enig med alle over og vil kanskje i tillegg legge til at min erfaring er at på grunn av kjøl og de store rorene er seilbåter svært retningsstabile og manøvrerbare i revers, å bakke inn i en bås eller mellom to andre båter er ikke noe problem. Det er en helt annen verden enn hva jeg er vant med i motorbåter. Gitt at man har styrefart er de (nesten) like stabile og forutsigbare forover som bakover, man må bare tørre å ha nok fart (du får jo ikke nytte av propellstrømmen når du bakker). Bare vær obs på at få ror er balanserte i revers, det vil si at om du gir mye ror mens du bakker vil den store flaten potensielt gi mye kraft opp til rormann. 

• Create New...