Jump to content

Edit History

Popeye70

Popeye70

Vi har en Dufour 385, som vel er en ganske sammenlignbar båt som Dufour 382 rent manøvreringsmessig. Det er sjelden noe problem å styre båten, og fordi det er en seilbåt med finnekjøl så snur den nesten på femøringen.

 

Det er tre ting som det er greit å være klar over:

  • Når du bakker så trekker rumpa mot styrbord pga propelldreiningen hvis båten har en Volvo Penta-motor. Det gjør det enklere å legge til longside med styrbord enn babord side, for når du legger inn reversen så trekker rumpa seg inntil mot styrbord. Hvis du skal snu på femøringen så bør du snu mot babord om mulig, for da kan du veksle mellom forover og revers på motoren, og hver gang du legger inn revers vil propellen dra rumpa litt mot styrbord og dermed baugen mot babord.
  • Når du bakker må du ha båtfart for å få rorvirkning. Dette fordi du ikke har propellstrøm over roret når du bakker, så du er avhengig av fart for å få vannstrøm over roret. Inntil du har fått styrefart bakover så trekker rumpa mot styrbord, ref. punkt 1. Du må derfor opparbeide fart bakover, og så setter du motoren i fri (for å unngå at denne fortsetter å trekke rumpa mot styrbord) og så siger du dit du skal.
  • Ikke ta veldig store rorutslag bakover - det hjelper lite, og det gjør det bare tyngre å dreie roret tilbake mot midten. Dette skjer fordi roret er digert, og får du roret på tvers, dvs ytterutslag på roret, så må det litt krefter til for å rette opp igjen. Hold deg under halvt rattutslag mens du bakker, og beregn heller godt med plass aktoverover før du begynner å bakke. Da har du tid og rom til å korrigere underveis.

I alle andre sammenhenger så er det en enkel og grei båt å håndtere.

 

Det Pinkvin nevner om at båten vil dreie hekken mot vinden når det blåser er korrekt, dvs det er egentlig det motsatte som skjer: Baugen blåser vekk fra vinden fordi den knapt er nedi vannet og dermed ikke har særlig motstand mot å dreie. Vi har aldri opplevd det som noe stort problem så lenge du har fart i båten, fordi da har du kjøl og ror som hjelper deg å holdle en kurs forover eller bakover. Det er kun i minimal fart eller ved stilleligge jeg har reagert på at baugen er litt vrien å holde på plass.

 

Når det gjelder det andre du spurte om, så er det en enkel båt å seile. Den er typisk "familierigget", og er ingen regattabåt. Det er begrenset med tau å dra i, og dermed mindre som kan forvirre eller gå galt.

 

Av alternative båter så er vel Bavaria og Jeanneau populære charterbåter, men jeg vil tro at de er relativt like å håndtere. De har de samme utfordringene ved bakking, og jeg antar at de er relativt likt utstyr for seiling.

Popeye70

Popeye70

Vi har en Dufour 385, som vel er en ganske sammenlignbar båt som Dufour 382 rent manøvreringsmessig. Det er sjelden noe problem å styre båten, og fordi det er en seilbåt med finnekjøl så snur den nesten på femøringen.

 

Det er tre ting som det er greit å være klar over:

  • Når du bakker så trekker rumpa mot styrbord pga propelldreiningen hvis båten har en Volvo Penta-motor. Det gjør det enklere å legge til longside med styrbord enn babord side, for når du legger inn reversen så trekker rumpa seg inntil mot styrbord. Hvis du skal snu på femøringen så bør du snu mot babord om mulig, for da kan du veksle mellom forover og revers på motoren, og hver gang du legger inn revers vil propellen dra rumpa litt mot styrbord og dermed baugen mot babord.
  • Når du bakker må du ha båtfart for å få rorvirkning. Dette fordi du ikke har propellstrøm over roret når du bakker, så du er avhengig av fart for å få vannstrøm over roret. Inntil du har fått styrefart bakover så trekker rumpa mot styrbord, ref. punkt 1. Du må derfor opparbeide fart bakover, og så setter du motoren i fri (for å unngå at denne trekker rumpa mot styrbord) og siger dit du skal.
  • Ikke ta veldig store rorutslag bakover - det hjelper lite, og det gjør det bare tyngre å dreie roret tilbake mot midten. Dette skjer fordi roret er digert, og får du roret på tvers, dvs ytterutslag på roret, så må det litt krefter til for å rette opp igjen. Hold deg under halvt rattutslag mens du bakker, og beregn heller godt med plass aktoverover før du begynner å bakke. Da har du tid og rom til å korrigere underveis.

I alle andre sammenhenger så er det en enkel og grei båt å håndtere.

 

Det Pinkvin nevner om at båten vil dreie hekken mot vinden når det blåser er korrekt, dvs det er egentlig det motsatte som skjer: Baugen blåser vekk fra vinden fordi den knapt er nedi vannet og dermed ikke har særlig motstand mot å dreie. Vi har aldri opplevd det som noe stort problem så lenge du har fart i båten, fordi da har du kjøl og ror som hjelper deg å holdle en kurs forover eller bakover. Det er kun i minimal fart eller ved stilleligge jeg har reagert på at baugen er litt vrien å holde på plass.

 

Når det gjelder det andre du spurte om, så er det en enkel båt å seile. Den er typisk "familierigget", og er ingen regattabåt. Det er begrenset med tau å dra i, og dermed mindre som kan forvirre eller gå galt.

 

Av alternative båter så er vel Bavaria og Jeanneau populære charterbåter, men jeg vil tro at de er relativt like å håndtere. De har de samme utfordringene ved bakking, og jeg antar at de er relativt likt utstyr for seiling.

Popeye70

Popeye70

Vi har en Dufour 385, som vel er en ganske sammenlignbar båt som Dufour 382 rent manøvreringsmessig. Det er sjelden noe problem å styre båten, og fordi det er en seilbåt med finnekjøl så snur den nesten på femøringen.

 

Det er tre ting som det er greit å være klar over:

  • Når du bakker så trekker rumpa mot styrbord pga propelldreiningen hvis båten har en Volvo Penta-motor. Det gjør det enklere å legge til longside med styrbord enn babord side, for når du legger inn reversen så trekker rumpa seg inntil mot styrbord. Hvis du skal snu på femøringen så bør du snu mot babord om mulig, for da kan du veksle mellom forover og revers på motoren, og hver gang du legger inn revers vil propellen dra rumpa litt mot styrbord og dermed baugen mot babord.
  • Når du bakker må du ha båtfart for å få rorvirkning. Dette fordi du ikke har propellstrøm over roret når du bakker, så du er avhengig av fart for å få vannstrøm over roret. Inntil du har fått styrefart bakover så trekker rumpa mot styrbord, ref. punkt 1. Du må derfor opparbeide fart bakover, og så setter du motoren i fri (for å unngå at denne trekker rumpa mot styrbord) og siger dit du skal.
  • Ikke ta veldig store rorutslag bakover - det hjelper lite, og det gjør det bare tyngre å dreie roret tilbake mot midten. Dette skjer fordi roret er digert, og får du roret på tvers, dvs ytterutslag på roret, så må det litt krefter til for å rette opp igjen. Hold deg under halvt rattutslag mens du bakker, og beregn heller godt med plass aktoverover før du begynner å bakke. Da har du tid og rom til å korrigere underveis.

I alle andre sammenhenger så er det en enkel og grei båt å håndtere.

 

Det Pinkvin nevner om at båten vil dreie hekken mot vinden når det blåser er korrekt, dvs det er egentlig det motsatte som skjer: Baugen blåser vekk fra vinden fordi den knapt er nedi vannet og dermed ikke har særlig motstand mot å dreie. Vi har aldri opplevd det som noe stort problem så lenge du har fart i båten, fordi da har du kjøl og ror som hjelper deg å holdle en kurs forover eller bakover. Det er kun i minimal fart eller ved stilleligge jeg har reagert på at baugen er litt vrien å holde på plass.

 



×
×
  • Create New...