Rikki Tikki Startet 5.September.2017 Link til dette innlegget Startet 5.September.2017 Min gamle dame fra 1969 har krakelert rund baut. Gelcoat skal slipes ned og legges på nytt. I den sammenheng skulle jeg hat en RAL-kode til farge. Jeg er ikke opptatt av at denne skal være som original, da alt skal slipes ned uansett. Jeg har bestemt meg for at fargen skal være hvit da dette gjør det enklest for meg selv. Har folket noe formening om hvitfargen og gjerne en RAL-kode til denne, slik at jeg har noe å forholde meg til senere? Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, var opprinnelig "Trenger hjelp til å velge riktig hvit gelcoat-farge og RAL-kode til denne.". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster. Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler. Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 9010 er standard hvit, men den er ganske gul egentlig. 9003 er bedre, litt mer svart i seg Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Men du har ikke skrevet hvilken båt det gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 5.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Takk for svar. Båten er en Anqas Queen fra 1969. Senere produsert ev blant annet Selco og Scand. Tar imot alle råd om valg av farge da jeg har lite formening om dette selv. Med gulfarve i seg så vil den kanskje se eldre og falmet ut? I så fall så vil jeg jo at den skal se ny og fresh ut etter innsatsen jeg gjør. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 (redigert) 2000 er vel "snøhvit" , den blir veldig "kvass" å se på i sola , jeg ville heller vurdert en litt mer off-white variant. Fargene nedenfor er noe overdrevne. Har 8012 på weslingen min Redigert 5.September.2017 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Rikki Tikki Svart 5.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 ivar skrev for 2 timer siden: Fargene nedenfor er noe overdrevne. Har 8012 på weslingen min Takk for det ivar. Hvordan oppleves 8012 i virkeligheten? Er den tydelig offwhite eller er den hvit? Kanskej en slik gammel dame uansett ikke bør være for hvit? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 farger er jo subjektivt, vil si den er mer mot offwhite enn hvit. Tok feil topcoat engang jeg skulle fikse noe , så det ble 2000 hvit , det vistes godt for å si det sånn. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Rikki Tikki Svart 5.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 ivar skrev 26 minutter siden: farger er jo subjektivt, vil si den er mer mot offwhite enn hvit. Tok feil topcoat engang jeg skulle fikse noe , så det ble 2000 hvit , det vistes godt for å si det sånn. ? Det er vel derfor jeg er så rådvill. Men da tror jeg jaggu jeg går for 8012. Jeg antar at det sikkert har praktiske fordeler med en mer offwhite farge også. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 du får prøve å se litt på forskjellige båter med kjent kode..: http://maritimstart.no/maritimstart-spesial/batprodusentens-fargekoder/ hadde jo også vært kjekt å funnet hva ancasen hadde originalt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Jakob T Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 2000 i Gelcoat er den som er mykje brukt.2000 i RAL til lakk er skarp kvit.Ville sjekka RAL 9016. Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 6.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 ivar skrev for 9 timer siden: du får prøve å se litt på forskjellige båter med kjent kode..: http://maritimstart.no/maritimstart-spesial/batprodusentens-fargekoder/ hadde jo også vært kjekt å funnet hva ancasen hadde originalt Se der ja. Det var morsomt å se. Den listen ga meg faktisk mye i form av at jeg nå skjønner at de båtene jeg anser som hvite er offwhite. Ser også at 8012 er en mye anvendt farge. Det hadde selvfølgelig vært utrolig morsomt å finne originalfargen, men jeg kan ikke skjønne at det en gang skal være mulig selv med farge-scan? Min gelcoat er i meget dårlig stand. Jakob T skrev for 4 timer siden: 2000 i Gelcoat er den som er mykje brukt.2000 i RAL til lakk er skarp kvit.Ville sjekka RAL 9016. Ja, merker jeg faller mer og mer for offwhite. Fant ikke 9016 på den overnevnte listen, men fant diverse med fargen på google. Den så veldig fin ut, men det synes jeg alle andre hvite farger gjør også Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 12.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2017 Var i kontakt med St. Hanshaugen fargehandel og han informerte meg om at RAL 8012 er brun, mens 8012 Reichhold-kode er hvit med gult i. Nevner dette, bare så ingen her ender opp med brun båt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.