Jump to content

Hvorfor annonserer svensker svenskregistrerte båter på finn.no?

Bigmac

Recommended Posts

Sikkert et tema som kan feie seg inn i rekken over småpratens mindre interessante båtrefleksjoner. Men hvorfor annonserer svensker svenskregistrerte båter med hjemmehavn i Sverige på den norske siden finn.no? I Norge er det moms på bruktbåter og frakt, i tillegg er bruktbåtprisene 10-20% høyere enn tilsvarende norske båter. Ved enkelttilfeller er prisen hele 25% over norsk pris. I tillegg kommer som sagt momsen. 

Så hvorfor? Høres jo bare ut som gjennomgående dårlig deal for norsk kjøper. 

En tanke fra meg er at de ser på Finn som et godt anonsemedium som kanskje også leses av svensker? Og da bruker de Finn også for å selge svenske båter liggende i Sverige til svensker i Sverige? Kanskje noen svenske brukere av Båtplassen kan kommentere mine tanker?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Om man finleser reglene til Finn, skal annonsert pris være det objektet koster i Norge med transport og avgifter betalt. Så kan man jo spørre om dette gjelder båter hvor det opplyses om at de ligger i utlandet men som annonseres som om de ligger i landet... For hvis jeg ikke husker feil har vel Finn egen seksjon for båter som ligger i utlandet.

Så da burde jo strengt tatt en svensk båt som annonseres til feks 1.2 mill koste 1.2 mill nok ferdig fortøyd i hjemmehavn i Norge...

En annen ting er at jeg har sett endel sveisiske annonser på Finn, hvor det annonseres i hovedsak norskbygde båter...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Bigmac skrev 11 minutter siden:

Sjekket blocket.se - virkelig et forbedringspotensiale tilstede der. Kanskje god business å etablere Finn.se :)

Mener det er shipstedt/finn.no som eier Blocket.se de ble vel kjøpt opp for et par år siden.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Knappern skrev for 1 time siden:

Måtte blitt hitta.se da:giggle: Men den finnes... Kan det være at noen norrbaggar ønsker båt i Sverige? Altså ha svensk båt i "hjemmehavn" der?

Hitta.se ja :)

Men om en ska ha båt i Sverige er det jo langt mer lønnsomt å kjøpe notsk båt i Norge og kjøre den til Sverige da. Så forstår ikke helt rasjonale med svenske båter solgt av svensker på finn.no. Slår meg til ro med at blocket.se er for dårlig som en flytende forklaring. 

Lars H. skrev for 3 timer siden:

En tanke fra meg er at de ser på Finn som et godt anonsemedium som kanskje også leses av svensker? Og da bruker de Finn også for å selge svenske båter liggende i Sverige til svensker i Sverige? Kanskje noen svenske brukere av Båtplassen kan kommentere mine tanker?

Jeg er inne både på Finn og Blocket ganska regelbundet å leser.........

tror ikke noen svensk som vill selge sin båt til en annnen svensk annonserer på Finn med det i bakhodet........snarare att han vill nå en større kundekrets, dvs selge til Norge.

S/Y Gunga Din

Key Freak skrev 6 minutter siden:

Enig, Blocket ser ut som en amatør-webside fra 1997 sammenlignet med Finn.no...

Enig.......brukergrensesnittet er vel fra 1996...da Blocket startet lokalt nede i Skåne...som en amatørside

men norske Schibsted-konsernet betalte 183 millioner kroner for 13 år siden da man kjøpte Blocket......og har ikke endret konseptet......

S/Y Gunga Din

Det er samme eier på både finn.no og blocket. Blocket er vel omtrent like suveren i Sverige som finn er i Norge, så noen amatørside er det nok ikke. Tipper de går etter "ikke endre noe som funker"-prinsippet. Ellers er det vel mange som har fått med seg at Norge er et rikt land, så de håper vel å finne mange kunder for luksusobjekter her.

Redigert av Bertramsen (see edit history)
matsemann skrev for 5 timer siden:

Fords deres eget "finn.no", Blocket.se er en ufattelig dårlig side. Det er min teori

Som det skrives ovenfor, Finn og Blocket har samme eier, og utvikles til og med i stor grad av de samme menneskene.

Det er en gang slik at svenske nettsider skiller seg ofte litt fra norske nettsider.

Dersom man går inn på de fleste svenske nyhetssider, vil man se at det er litt annerledes enn de norske, det samme gjelder for andre kategorier.

Av en eller annen grunn, så virker det som om de fleste svensker liker Blocket, og synes det er bedre enn Finn, mens nordmenn selvfølgelig er av motsatt oppfatning.

Det har nok litt med hva man er vant med.

Når det kommer til at svensker annonserer svenske båter på Finn, så er det nok som nevnt ovenfor fordi man ønsker å utvide markedet, og kanskje kan få solgt til en nordmann.

Det er jo heller ikke et ukjent fenomen at nordmenn kjøper båter billigere i EU, og legger de i hjemmehavn i Sverige. Strømstad er jo fullt av "svenske" båter som eies av nordmenn.

Redigert av adeneo (see edit history)

Er enig i at Blocket er en dårligere variant av Finn , selv om det er de samme eiere.

Men tross alt er markedet stort og tilbudene mange for enkelte båtmerker , som f.eks Buster.

Kjøpte min egen Buster fra en velrenommert forhandler i Täby utenfor Stockholm , og salg og service gikk helt prikkfritt. Her var det bra med info og bilder i annonsen, som gjorde utslaget for meg. 

Men min erfaring er at enkeltpersoner og private selgere gir mindre info om båten (og færre bilder) enn hva som er vanlig på Finn.

Og mht. pris , så var den absolutt konkurransedyktig i forhold til norsk nivå. Båten hadde mye utstyr som standard , og var i tillegg en modell som var vanskelig å oppdrive i Norge.

Neste gang håper jeg på å handle en helt ny båt hos samme forhandler, for da slipper jeg unna svensk moms - i motsetning til når jeg handlet brukt.

Kjøper man en brukt båt i Sverige så har man allerede betalt svensk moms, og man må tolle moms til Norge i tillegg ( i hvert fall hvis man ønsker forsikring , og vil ha båten registrert).

I mitt tilfelle ble båten heldigvis likevel noen titusener rimeligere enn om jeg skulle kjøpt tilsvarende i Norge.

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Guest Avmønstret#

Er vel 3-4 år siden jeg solgte vår svenskproduserte seilbåt. Jeg la den ut både på finn og blocket. 

La merke til at prisene på båttypen vår var langt lavere i Norge enn i Sverige og tenkte det kunne være noen svensker som ville spare noen kroner. Og båten lå rett ved svenskegrensa. 

--

Men ble ikke noe særlig action av det. To svensker som ringte. Han ene ringte mange ganger og skulle snakke om toalettet i båten hver gang. :rolleyes:

--

Det jeg ikke skjønner er at det ikke ble mer action fra svenskene. Prisen var ganske mye lavere enn på svenskesiden. Og en svenskprodusert båt er vel bare å seile "hjem" til Sverige uten videre dikkedarier for en svenske vil jeg tro?

Jag läser ofta annonser på finn.no eftersom utbudet är större. Den lägre norska kronkursen gör också sitt till.

Sedan vet jag inte om det är så mycket tanke bakom de svenska annonserna överhuvudtaget, utan man annonserar så mycket som möjligt och där det går. Sverige har heller inget båtregister (avskaffades för många år sedan) så vart en båt tar vägen är ingen som frågar efter.

Jag vet inte hur registreringsproceduren är i Norge om man köper en båt som inte redan är i norska registret, men jag kan tänka mig att många båtar tar sjövägen från Sverige till Norge och tvärtom.

Vad gäller Blocket så har det väl just varit enkelheten som varit "Blocket", även om det är fult och kan se gammalt ut. Men tyvärr har Schibstedt efter övertagandet höjt priserna, lagt in massor av "trackers", annonser och annat som gjort sajten tungladdad och ofta trög. Och nu det sista omöjliggjort att skicka mail till annonsören. Man MÅSTE använda deras meddelandefunktion, och om man skriver en mailadress i meddelandet raderas det och resten av texten efter den.

Dessutom är kostnaden för annonser inte konsekvent. Att annonsera ut sonens lilla båt för 12.500:- nyligen kostade oss över 400:- i annonskostnad.

Ingemar E.

NB Forum

Største feilen med Blocket, slik jeg ser det, er mangelen på bilder. På Finn kan du boltre deg i bilder av båten du kanskje skal betale mange hundre tusen for,  alt av detaljer kan og blir dokumentert. På Blocket blir du avspist med 6 bilder, seks bilder, på svensk, sex bilder, men det er ikke det heller.....:rolleyes:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...