Duppe
Har nå endelig fått montert fjernkontrollen. Satte på ankervinsj i første omgang. Deilig å kunne stå foran på baugen å sette på ankerkroker, se avstandsmerker og når ankeret kommer opp osv istedet for å gå fram og tilbake.
Kjøpte denne typen fra AliExpress (433Mhz) Rekkevidden virker å være ca. 20 meter.
Koblet meg på reléet (som satt bak en luke nede ved førerposisjon), men kan også kobles på den vanlige bryteren på dashbordet. Satte på dobbelflatstift for å få på kabelsko med ledningene fra fjernkontrollboksen på kontaktene sammen med de eksisterende.
Hadde først planer om å ha egen bryter på dashen til å skru av hele fjernkontrollenheten for å sikre at vinsjen ikke plutselig skulle starte av seg selv hvis den feilet eller fikk inn signal fra noen andre osv, men ankerkjettingen er uansett fysisk sikret med krok og det er vel sikkert nok.
Koblingsskjema:
no1 og no2 = normally open = kretsen er vanligvis åpen = betyr at bryteren skal skru kretsen på (aktiverer) Jeg brukte disse.
nc1 og nc2 = normally closed = kretsen er vanligvis lukket = betyr at bryteren skal skru kretsen av (deaktiverer)
com1 og com2 = common = felles = (12volt pluss i mitt tilfelle)
Før montering:
Koblingseksempel (Lewmar ankervinsj relé):
Etter montering (ble ikke pent etter å ha stripset boksen fast, men turte ikke å sette skrue i sideskroget og den sitter uansett ok):