Jump to content

Import av båtmotor, ingen toll eller avgifter, kun moms?

Bjørn

Recommended Posts

Hvordan gjør man det rent praktisk hvis man henter selv?

Jeg har vurdert å hente med bil, og da gjøres vel det på grensestasjonen?

Men hva dersom jeg tar båten til Sverige (på vannet), får byttet motor der og fører båten hjem samme vei? Kan jeg da ta den til hjemmehavn (ingen tollkontor i nærheten her), eller må jeg innom en by med tollkontor, eller kan dette i dag ordnes via feks Altinn.no?

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev for 13 timer siden:

Hvordan gjør man det rent praktisk hvis man henter selv?

Jeg har vurdert å hente med bil, og da gjøres vel det på grensestasjonen?

Men hva dersom jeg tar båten til Sverige (på vannet), får byttet motor der og fører båten hjem samme vei? Kan jeg da ta den til hjemmehavn (ingen tollkontor i nærheten her), eller må jeg innom en by med tollkontor, eller kan dette i dag ordnes via feks Altinn.no?

Hei

Om du kjøper i utlandet får du ikkje dei gode norske forbrukarrettane.

Ask

Grand Banks jr skrev for 16 timer siden:

Vet ikke om det er enklere med bare motor, men jeg måtte inn til Fredrikstad tollkontor når jeg tok inn båten til Norge. Svinesund hadde ikke klarering til sjø. Selv om de ikke sa det direkte, forsto jeg at det var første havn jeg burde oppsøke med båten, kom jeg etter kontortid, kunne jeg ligge fortøyd til brygga deres til dagen etter. Var egentlig en god omvei for meg og vurderte overnatting i egen båthavn før reiste videre til tollkontoret dagen etter, men da hadde jeg nok kunnet ryke på en smuglermistanke som kunne kostet meg dyrt.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...