Jump to content

Handlet for kr 1400 fraktfritt på Ebay, belastet med 11k i frakt

Ingar

Recommended Posts

Gjelder Barbie-fly, men ut fra innlegg på BP er det mange som handler båtrelaterte ting på Ebay.

http://www.vg.no/rampelys/kaia-huuse-kjoepte-barbiefly-til-1400-kroner-ble-trukket-12-700/a/24129513/

Det er jo vanlig at "Free shipping" egentlig bare gjelder innenlands i USA, men fraktprisen til Norge var drøy.

Viktig å sjekke totalprisen før man klikker på betal-knappen...

Noen som har opplevd tilsvarende?

Det høres usannsynlig ut?

Jeg har handlet mye på eBay i min tid, helt fra den gang det ikke var mulig å få sendt til Norge, og man måtte ha bekjente i USA, til man gikk over til å sende igjennom JetCarrier og lignende, til nå, som Norge er med i det globale shipping programmet (som er noe elendighet) og frakt ikke er noe stort problem lengre, selv toll og moms tas med i summen.

Jeg har aldri hørt at det i det hele tatt er mulig for en selger, eller for den saks skyld eBay, å trekke slike beløp uten at man trykker på knappen for godkjenning først.

Man kan jo til og med sortere resultatene på eBay etter totalkostnad, inkludert frakt, og fraktbeløpet står klart og tydelig i hver eneste annonse?

Det er for meg helt fullstendig usannsynlig at frøken Huuse har godkjent et beløp på 1400,- og så blitt trukket 12 700,- uten hennes viten, og skulle det mot formodning ha skjedd en feil, så vil normalt PayPal umiddelbart betale tilbake pengene.

Både eBay og PayPal har nok god oversikt over hvilke beløp som er godkjent og hvilke knapper som er trykt på, og de har valgt å lukke saken fordi de mener betalingen er korrekt, og varen er som beskrevet, og da sannsynligvis også at kjøperen, Huuse, har godkjent fraktkostnaden.

At hverken Huuse eller VG ser ut til å få tak i PayPal eller eBay må også bero på en misforståelse.

Den er riktignok ikke lett å finne, men eBay har både telefon og "live chat" med kundeservice, som de svarer på i løpet av minutter i kontortiden (tidlig morgen norsk tid er etter min erfaring best).

Jeg har hatt problemer et par ganger med eBay, og har alltid fått utmerket hjelp med en eneste gang gjennom "live chat", og dersom VG har brukt en uke på å få kontakt, enten det er med PayPal eller eBay, så har de etter min mening gjort noe feil.

Jeg ville tippe det er Kaia Huuse som ikke har fått med seg fraktkostnaden, og det hun i hvert fall ikke har fått med seg er at norske forbrukerrettigheter, som er hinsides all fornuft, heldigvis ikke gjelder andre steder i verden.

Skal du handle fra USA via Ebay , og det er litt volum på tingene , så må du sørge for å velge rett selger!

Du må lete etter en selger som tilbyr "Global Shipping Program"

Da sørger selger (og frakteselskap) for at prisen du betaler inkluderer både frakt og norsk moms/toll.

Prisen du betaler er "all-included" , og som regel mottar du varen raskt også , siden både selger og frakt-selskap er av den proffe sorten.

"Global Shipping Program"  er en  garanti i seg selv, og Ebay setter strenge krav til selger som får tilby dette. 

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Enig med adeneo i at dette høres usannsynlig ut, men ikke desto mindre en god påminnelse om å være litt våken når man bestiller.

Dette med "Free shipping" kan for øvrig endre seg i det man logger seg på med brukernavn og passord på ebay. Det er først da at ebay vet hvem du er og hvor du bor.

Paypal og ebay har mye å tape og lite å vinne på å "beskytte" selger her, og de ønsker ryddige forhold. Har en eneste gang gått "på limpinnen" på et tilbud som var litt for bra.  Da var det ebay som selv oppdaget det, sperret selgeren og informerte uoppfordret om prosedyren for refusjon. Gikk ikke lang tid før pengene var tilbakeført.

Sitat

Jeg har handlet mye på eBay i min tid, helt fra den gang det ikke var mulig å få sendt til Norge, og man måtte ha bekjente i USA, til man gikk over til å sende igjennom JetCarrier og lignende, til nå, som Norge er med i det globale shipping programmet (som er noe elendighet) og frakt ikke er noe stort problem lengre, selv toll og moms tas med i summen.

Jeg er heller ikke spesielt fornøyd med global shipping program, og unngår det som best jeg kan (men ser ut til at flere og flere bruker det...) 

Og som det står i artikkelen, man er jo også beskyttet av kredittkort garantien

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...