alexsam Startet 6.September.2017 Link til dette innlegget Startet 6.September.2017 Hei. Jeg er helt ny her inne og ny med båt, eller det vil si vi hadde en saga 27 for 14 år siden. Og nå har vi kjøpt en Scand Atlantic 32. Denne hadde vi tenkt og kjøre fra Porsgrunn til Skjeberg kilen på fredag, men jeg ser de melder 10 m/s - sø. Kjenner jeg er skeptisk til og krysse over. Det e sikkert noen med erfaringer her inne som kan hjelpe meg litt her. Noen som kjenner " gode ruter " osv. Eller om jeg bare må vente med hele overfarten.............. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 (redigert) Jeg hadde ikke gjort det med ny og ukjent båt. Det går helt sikkert bra, men det blir humpete og mye sidesjø med sydlige vinder. Men er det riktig at det er meldt 10 fra s/ø? Sjekket Færder på Windy og de sier 6-9 n/ø. Redigert 6.September.2017 av Tore B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alexsam Svart 6.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Takk for svar :-) Yr melder 10 s/m sø klokken 13.00 fredag, ved Trisen. Og bølger på 1,2m i snitt. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 (redigert) Som jeg alltid sier: Husk at yr melder middelvind og signifikant bølgehøyde. Det betyr at du må forvente betydelig sterkere vind og betydelig høyere bølger i perioder. Jeg vil si at du ikke bør gå over fjorden i ukjent båt, usikker tilstand på brennstofftank, filter osv. med den meldingen. Det er jo også et spørsmål om hvor mye mannskapet tåler. Sjøsyke folk tar dårlige avgjørelser. Redigert 6.September.2017 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 (redigert) Jeg hadde ventet til Lørdag. Redigert 6.September.2017 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Vi går det strekket, dvs ut Singlefjorden og over til Langesund, stort sett hver sommer tur/retur. Ville ikke prøvd med mindre det er fint nok vær til å gå rett over. Om det er for mye vær til å gå rett over så er det uansett utrivelig å gå "langsetter". Ved å gå rett over så slipper du drittsjøen langs Rakke, Tønsberg tønne osv og navigeringen blir veldig enkel. Og om noe skulle skje så har du god tid og marginer til å ordne opp før du knaller i fjæresteinene ;-) -- Om du går rett ut Singlefjorden så kan du møte uventet mye sjø i Sekken, ikke hver gang, men det skjer når vind/strøm står "riktig". Men det er ikke så langvarig. Om du videre går rett ut nord for Nord Koster så møter du også et område hvor det kan bli uventet mye sjø, men også der så går det over. Så er det mer eller mindre strak linje til utsiden av Tvistein. Ikke bli fristet til å gå nær land om det er sjø, det blir ikke bedre om du kommer nær Vestfoldkysten. Og når du kommer til Langesundbukta så er det jo ofte en del sjø da, men der er du sikkert kjent fra før. --- Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 (redigert) Og ja, enig med de andre her. Meldte 10 sekundmeter i nykjøpt motorbåt på det strekket syns jeg er "no-go". Redigert 6.September.2017 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alexsam Svart 6.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 (redigert) Sjekket ut denne varslingen, og her er bedre vær og mindre sjø. Hva skal man stole på tro? Ja, nå kom det ny oppdatering, mer sjø...... så nå gjelder ikke bilde under. Siden heter: https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/ytre_oslofjord/5 Redigert 6.September.2017 av alexsam (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 7.September.2017 Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 Det er en grei regel - ikke oppsøk dårlig vær ! Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 7.September.2017 Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 alexsam skrev for 17 timer siden: Eller om jeg bare må vente med hele overfarten.............. Det er vel egentlig bare å reise til Porsgrunn. Så kan du f eks gå over til Helgeroa og ligge der til du mener været blir sånn at du føler deg komfortabel. Du kan jo også bare forsøke. Jeg ville gått ut på utsiden av Tvistein fyr, derfra sikte mot Svenner fyr og gått på innsiden av dette. Og dersom du synes været er bra nok da, så kan du vel egentlig bare gå rett over og inn Singlefjorden. Hvis ikke kan du jo går inn Vestfjorden og inn gjennom Vrengensundet. Så kan du jo gå over fjorden når været blir bedre. Men der er jo bare å snu dersom du føler at været er for dårlig. Det er vel i hovedsak slik vi gjør det hele ferien: Blir der vi er til været blir bedre. Sitér dette innlegget Link to post
alexsam Svart 7.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 Vi har nok bestemt oss for og vente med hele ture til været er bedre. Tar ingen sjangser med ny båt og fersk captein Ellers takk for alle svar Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.September.2017 Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 finnmarken skrev for 8 timer siden: Det er vel egentlig bare å reise til Porsgrunn. Så kan du f eks gå over til Helgeroa og ligge der til du mener været blir sånn at du føler deg komfortabel. Du kan jo også bare forsøke. Jeg ville gått ut på utsiden av Tvistein fyr, derfra sikte mot Svenner fyr og gått på innsiden av dette. Og dersom du synes været er bra nok da, så kan du vel egentlig bare gå rett over og inn Singlefjorden. Hvis ikke kan du jo går inn Vestfjorden og inn gjennom Vrengensundet. Så kan du jo gå over fjorden når været blir bedre. Men der er jo bare å snu dersom du føler at været er for dårlig. Det er vel i hovedsak slik vi gjør det hele ferien: Blir der vi er til været blir bedre. Men om dere velger å prøve og syns det blir mye sjø ut Langsundsfjorden så husk at det pleier å legge seg en del når dere kommer lengre ut/vekk fra området. Så ikke døm hele turen på det første strekket :-) Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 7.September.2017 Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 Godt valg å vente! Mange som har endt opp med bobil etter å ha dratt med kona ut i vær man ikke er trygg på :) Sitér dette innlegget Link to post
Nagel Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 ...eller som det heter: "hvis du er i tvil, er du ikke i tvil" (= ikke gå ut i tvilsom sjø, ha marginene på din side, vent til vinden løyer). Sitér dette innlegget Link to post
alexsam Svart 10.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Da fikk vi krysset over på lørdag, og det gikk over all forventing. Takk for tips og råd Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 (redigert) Ja i går var det eksepsjonelle bra forhold. Jeg hentet en ny båt i Son og kjørte for det meste utaskjærs nedover til Hvaler. Det satt noen i en liten jolle og fisket rett ut fra Strømtangen fyr. Jeg bare håper på lignende forhold når jeg kjører gamle båten over til Sandefjord til helgen. Redigert 10.September.2017 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Nagel skrev On 9.9.2017 at 1.59: ...eller som det heter: "hvis du er i tvil, er du ikke i tvil" (= ikke gå ut i tvilsom sjø, ha marginene på din side, vent til vinden løyer). Eller som vi gjorde etter å ha prøvd et par sesonger i snekke med rulling og venting på bedre vær i havner gjennom sommerferier. Kjøp seilbåt og opplev å ha det gøy og sikkert selv om det blåser. Beste valget vi har gjort. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.