Jump to content

Edit History

sebba2

sebba2

Skriveleif

Hallais. Sku teste dynamoen igår i båten. Er ein bosch 45amp 14v`s dynamo som er montert på sabben. Men når jeg skulle måle raskt, fikk jeg 0.9 volt på full gass, og ca 0.2-3 volt på høy tomgang. Dette er vil ikje normalt? Jordina er jo kopla te heile motoren, men e 3 forskjellige + poler på den. Ein hette +, neste heite D+ og den siste står det ingenting på men virka fint som +  den og.

Det rare var at hvis eg kopla multimeteret til den normale + polen og D+ polen og fikk negativ ladning på begge. Ca -0.X volt, Men på den som det ikje står noke på, som bare e ein bolt som komme ut av dynamoen, som er isolert fra resten av dynamoen,  ga positiv ladning med 0.9v på flatt jern WHAT?! Trodde eg sko ha - på - og + på +, har eg glemt nåke?

Ka er galt? Dynamoen har likeretter og skal levere 14v, men står ikje noke om på hvilken fart....Får nesten 1v på flatt jern, 1800 rpm ca. 

Dynamoen har reim på svinghjulet, men reimhjulet på motoren er veldig lite, og får dynamoen til og gå akkurat like fort som motoren. Trenger er meir rmp? Må eg ha større reimhjul i såfall? Noen som veit ka som kan forutsake så lav volt? Takk på forhånd :D

sebba2

sebba2

Skriveleif

Hallais. Sku teste dynamoen igår i båten. Er ein bosch 45amp 14v`s dynamo som er montert på sabben. Men når jeg skulle måle raskt, fikk jeg 0.9 volt på full gass, og ca 0.2-3 volt på høy tomgang. Dette er vil ikje normalt? Jordina er jo kopla te heile motoren, men e 3 forskjellige + poler på den. Ein hette +, neste heite D+ og den siste står det ingenting på men virka fint som +  den og.

Det rare var at hvis eg kopla multimeteret til den normale + polen og D+ polen og fikk negativ ladning på begge. Ca -0.X volt, Men på den som det ikje står noke på, som bare e ein bolt som komme ut av dynamoen, som er isolert fra resten av dynamoen,  ga positiv ladning med 0.9v på flatt jern WHAT?!

Ka er galt? Dynamoen har likeretter og skal levere 14v, men står ikje noke om på hvilken fart....Får nesten 1v på flatt jern, 1800 rpm ca. 

Dynamoen har reim på svinghjulet, men reimhjulet på motoren er veldig lite, og får dynamoen til og gå akkurat like fort som motoren. Trenger er meir rmp? Må eg ha større reimhjul i såfall? Noen som veit ka som kan forutsake så lav volt? Takk på forhånd :D

sebba2

sebba2

Skriveleif

Det rare var at hvis eg kopla multimeteret til den normale + polen og D+ polen og fikk negativ ladning på begge. Ca -0.X volt, Men på den som det ikje står noke på, som bare e ein bolt som komme ut av dynamoen, som er isolert fra resten av dynamoen,  ga positiv ladning med 0.9v på flatt jern WHAT?!

Ka er galt? Dynamoen har likeretter og skal levere 14v, men står ikje noke om på hvilken fart....Får nesten 1v på flatt jern, 1800 rpm ca. 

sebba2

sebba2

Hallais. Sku teste dynamoen igår i båten. Er ein bosch 45amp 14v`s dynamo som er montert på sabben. Men når jeg skulle måle raskt, fikk jeg 0.9 volt på full gass, og ca 0.2-3 volt på høy tomgang. Dette er vil ikje normalt? Jordina er jo kopla te heile motoren, men e 3 forskjellige + poler på den. Ein hette +, neste heite D+ og den siste står det ingenting på men virka som + den og. Det rare var at hvis eg kopla multimeteret til den normale + polen og D+ polen og fikk negativ ladning på begge. Ca -0.X volt.

Ka er galt? Dynamoen har likeretter og skal levere 14v. Får nesten 1v på flatt jern, 1800 rmp ca. 

• Create New...