Mulligan Startet 7.September.2017 Del på Facebook Startet 7.September.2017 (redigert) Vi som hater Princess. Redigert 7.September.2017 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 Enkelte ser ut til å ha et stort behov for å hate. Det ser ut til at hatet har dreid seg fra store cabincruisere til vannscooter, og så tilbake til store cabincruisere igjen. Bruker de mye tid og energi på å finne hatobjekter, eller går det av seg selv? Ja, og syklistene hater seilbåter da: https://www.aftenposten.no/100Sport/sykkel/Her-stopper-seilbaten-norsk-sykkelritt--Det-er-helt-katastrofe-240638b.html Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 (redigert) 8 knop innforbi 5 nm, en dårlig spøk formoder jeg? Foreslår heller at det blir forbud for seil innforbi nevnte grense, seilbåtene går jo stort sett for motor med ei seilfille oppe for å unngå vikeplikt innaskjærs. Mye lettere og tryggere i skjærgården uten bitre seilere som krysser hit og dit i leia. Redigert 7.September.2017 av hanto1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 (redigert) Pleier ikke å gidde å bite på disse, men denne var i teiteste laget. Skinner 'plukkanes' gjennom at ingen skal få 'kjøre' raskere en tørkestativet mitt. 'Mor' skal ordne opp slik at far blir alene i båten for hun har heller lyst til å være med i den maritime Cittaslow-bevegelsen. Kom án. Et lite konstruktivt og temmelig verdiløst innlegg. og der var jeg ferdig med å mate troll for i år gitt Redigert 7.September.2017 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 hahahahaha, en av de bedre på lenge :) Sitér dette innlegget Link to post
Lundstad Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 Hm, registrerer at det oppfordres til å vise fingeren. Når mine barn på 3 og 5 år spør hvorfor jeg hilser til de vi møter på sjøen selv om jeg ikke kjenner dem forklarer jeg at dette er å si "god tur videre" og en fin måte å oppføre seg på. Likeledes må jeg forklare at vi ikke kan kjøre fort nærme land alle steder, inne i havner og der andre ligger fortøyd. Jeg er glad i seiling og seilbåter og har stor respekt for sjømannskapet mange seilere utviser, men den artikkelen der var svake greier. Om man får kaffen i fanget 4 Nm fra land pga store bølger burde man revurdere plassering av koppen (evt type kopp), ikke lovverket... Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 At er seriøst båtblad tar opp slike artikler synes jeg lite om. Hva kommer ut av dette? Oppfordrer til å vise fingeren. Det må vel være plass til alle på sjøen og vi må klare å omgås alle båtgrupper på en fornuftig måte uten slike artikler. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 brs skrev 12 minutter siden: At er seriøst båtblad tar opp slike artikler synes jeg lite om. Ikke jeg heller, men jeg ser ikke på den reklameblekka som spesielt seriøs i utgangspunktet. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 HeHe, noen vil skape krig. Det er noen ytterst få som totalt mangler sosiale antenner. Aner ikke hvor mange båter jeg har sett i sommer, det er 3 som har kjørt idiot. Og de tre går det ikke an å regulere seg bort fra. Hvis noen lurer, jeg synes ikke det er greit at en 50 foter går i plan med 5 meters avstand (med mindre jeg er ombord i kielfergen). Jeg synes det skal være trygt å være ute i robåt. Så det påhviler båter med potensielle hekkbølger som kan velte småbåter at de må ta mer hensyn enn andre. Som sagt, opplever at de fleste tar hensyn. Spesielt i trange sund kommer det nok flere fartbegrensninger på grunn av at noen få ikke tar hensyn. Det er faktisk forskjell på en skjærgårdsjeep skal ut og sette teiner på høsten og en 50 fots båt går i plan mellom andre båter i juli. Det siste tilfellet vil medføre flere reguleringer. Jeg er motstander av reguleringer, så håper at folk tar hensyn. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 Worry II skrev 7 minutter siden: Ikke jeg heller, men jeg ser ikke på den reklameblekka som spesielt seriøs i utgangspunktet. Står som ytring, altså ett leserbrev. Mye rart av leserbrev i ulike aviser og tidsskrifter. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 det er jo ikke en artikkel men en meningsytring , og det må jo være lov. Men formen det er skrevet i , får jo avsenderen til å fremstå som prototypen på en WAFI http://www.urbandictionary.com/define.php?term=WAFI Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
-morten- Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 Ytring ja!! Sikkert mange som går på limpinnen der ja!!! Selv er jeg utrolig glad for at slike ting ikke er i nærheten av å være i mitt båtliv!!! Der jeg ferdes hilser vi på hverandre, hjelper hverandre og tar hensyn til hverandre! enten vi har båt med svære oljebrennere eller båter med lang pinne i midten! Om det en sjelden gang kommer en båt over 50 forbi så synes jeg det er bare fint! unner dem den båten! Bølger og dønninger har vi masse av her så vi må gjøre sjøklart uansett.. Om noen vil leke moralpoliti og tror de er bedre enn andre, så lykke til! Noen støtte fra meg får de i hvert fall ikke! For meg er Båtliv glede avkobling og rekreasjon, jeg gidder ikke å bruke energi på en som lager for store bølger eller går for nært.. da slakker jeg heller av selv eller legger et par tørn motsatt retning! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
is_620 Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 hadde et innlegg nylig i samme gate, men det var nok litt mindre sint jeg lurte hvorfor disse forbannede idiotene ikke kunne krysse bak meg ved møte i rom sjø der det er oseaner av plass. Syns også det er tullete å komme med at båten og folk må være forberedt med at dette kommer. Hadde vært mye bedre om idiotene kunne vist et minimum av folke skikk og tatt en liten titt over skulderen. Det at de har båt til en eller flere millioner gjør ikke at de har spesielle rettigheter til å forøve ulempe for oss med små båter. mange av oss kunne med letthet ha kjøpt både en og tre slike monster, og er ikke misunnelige i det hele tatt, men syns heller synd på de i 3.dje etasje som har vett og forstand omvendt proporsjonalt med båt lengde. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 Kunne egentlig ikke vært mer enig med forfatteren av den artikkelen. Trenger forøvrig ingen andre til å oppfordre meg til å vise fingeren, 50 fot, 25 knop,10 meter avstand i trang led er oppfordring god nok for meg. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
BOBO II Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 he he ikke noe rart det blir krig når det blir oppfordret til hat. Finger`n er bruk mange allerede i sommer til de med tørkestativene Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
pacuare Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 Fingern er ikke brukt de siste 10 årene. Båt er tross alt rekreasjon. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 Tullete overskrift på ytringa i Seilmagasinet. Burde stått Fairline? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 Det jeg savner er respekt for andre sine meninger. Det ble lagt ut en lenke til artikkelen på "FB gruppa for båttullinger" ;-). I kommentarfeltet ble artikkelforfatter straks benevnt som prematur, sur og grinete tulling, idiot, sjalu, misunnelig osv frem til tråden ble slettet kort tid etter. Og så er det samme leksa om at en båt må tåle bølger eller kan du kjøpe campingbil i stedet, osv, osv. -- Helt greit å drøfte sak og være enig/uenig i hva det betyr å vise hensyn på sjøen, men at så mange går rett på person. Helt ærlig så virker det som ganske mange ikke skjønner hva det betyr å skille sak og person. Samtidig bekrefter jo kommentarfeltet langt på vei artikkelen. Hvis det er de samme som kommenterer som ferdes på sjøen så sier det veldig mye om hva de legger i å vis hensyn. Men jeg vet jo at det ikke er sånn. Det er noen få som går igjen med sterke meninger og noen få håndfulle "følgere" som lager ekko. Sånn er det på sosiale media. Disse representerer ikke båtfolk flest i det hele tatt. Problemet er kanskje at iom at de dominerer så sterkt på enkelte sosiale media så blir det kanskje noen ekstra som tror det er helt ok å ikke vise hensyn. Samlet sett vil jeg på alle måter "frikjenne" båtfolk med og uten motor. Men tror det er viktig å jobbe litt med å respektere ulike holdninger og meninger på sjøen. Å vise hensyn klarer 99% av oss uten problemer. Syns forøvrig leserbrevet var helt ok. Generaliserende og satt på spissen, som det gjerne skal være for å skape debatt. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 Jeg er glad i alle, jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2017 -morten- skrev 1 time siden: Bølger og dønninger har vi masse av her så vi må gjøre sjøklart uansett.. Man skal gjøre sjøklart. Men ikke når du har lagt deg til i et sund for kvelden. Og et sted der det er 5 knop fartsgrense. Det er der du møter dem som innlegget hinter til. Politikerne i kommunene mellom Horten og Sandefjord har gjort et klokt vedtak. Felles fartsgrenser til sjøs. Det er 30 knop innenfor de ytterste skjæra og 5 knop 100 m. fra land. Ikke til å misforstå. Men det finnes de som skal hevde "individets frihet" og gjør som de vil. Sitér dette innlegget Link to post
Lundstad Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 Selvsagt skal man respektere andres meninger og jeg skal være den første til å si meg enig i at idioter som dundrer forbi fortøyde båter så alt kastes veggimellom fortjener både det ene og det andre. Men mitt poeng var at langt fra land bør man tåle litt bølger. Det sagt, å ta hensyn og passere med god avstand er fortsatt en selvfølge etter min mening. Men bølger fra en 50-foter merker man selv om den holder god avstand. Og det er dette jeg mener man må akseptere om man skal ferdes på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 Enig i mye av det som står skrevet i leserbrevet. Her hvor jeg ferdes (Stavangerområdet) har jeg vært vitne til mye stygg kjøring og da særlig fra større privateide båter. Flere ganger har jeg møtt planende båter på 40 og 50 fot ut Helgøysund uten å bry seg det minste om småbåter, kajakker og møtende båter. Jeg tror ikke nødvendigvis løsningen er strengere reguleringer, men ser heller ikke hva annet som kan hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 (redigert) Vi lærer jo at man ikke skal stigmatisere, men dette er vel stigmatisering på høyt nivå ? Jeg er jo midt i målgruppa for kritikken, og jeg kjenner meg ikke igjen i karakteristikken.Det er et bittelite mindretall som gir blaffen i folk rundt seg, og jeg liker ikke at en hel gruppe båteiere får skylden for alt som er galt på sjøen. Redigert 7.September.2017 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 LAKA skrev 1 time siden: Enig i mye av det som står skrevet i leserbrevet. Her hvor jeg ferdes (Stavangerområdet) har jeg vært vitne til mye stygg kjøring og da særlig fra større privateide båter. Flere ganger har jeg møtt planende båter på 40 og 50 fot ut Helgøysund uten å bry seg det minste om småbåter, kajakker og møtende båter. Jeg tror ikke nødvendigvis løsningen er strengere reguleringer, men ser heller ikke hva annet som kan hjelpe. Det er masse annet som hjelper, men det krever mer enn å straffe alle andre som tar hensyn. Man kan ha kontroller i utsatte områder. Og ta tak i de som fører båt uaktsomt og hensynsløst. Skulle likt å visst om alle som fører 50+ fotere har rette sertifikater. Det virker ikke sånn. Men Helgøysund er ikke et isolert tilfelle. Og mange av de 40+ fots båtene som holder til i Helgøysund/Eriksholmen/Ombo området som kommer fra Stavanger/Sandnes området, går forbi Skartveit i pløyefart. Har ligget der endel ganger og sett disse sige forbi, og litt etter ligger hele gjestehavna og rykker fortøyinger nesten av. Planefart merkes mindre... Toppen av idioti var når en 43-45 fots engelsk "yacht" tok en fin bue og sneiet havna idet den gikk forbi, med ekstra drøye bølger som resultat. Men, det er langt fra alene. På samtlige plasser jeg besøkt, er det lokale helter som kommer drøynende forbi, i den farten de alltid har gjort. Og en 20 fots fiskebåt kan også fint få en hel gjestehavn til å søle kaffen med rett fart. Og jeg har lagt merte til, spesielt på Skartveit at det er mange som "kjører" båten til butikken fra hytten sin og så hjem igjen til hytten med posen med nykjøpte reker. Samtlige tror lav fart er når baugen peker mest mulig oppover. Helt inn til der de "parkerer" båten mens de handler... Hvis vi virkelig vil, kan vi jammen få mye å hate. Eller så kan man forsøke og overse dem, og holde litt ekstra på kaffekoppen... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
nomen Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 Det er vel ikke om å gjøre å hate noe (n). Det bør kunne gå an å debattere slike ting uten å bli stemplet som en sutrekopp. Kanskje det slumpet at en av disse hekksjø generalene faktisk leser dette, og faktisk tenker seg om en ekstra gang ved neste anledning. Ikke at jeg har noe stort håp om det akkurat, de er nok meget klar over hva de gjør, og kommer til å fortsette med det, nemlig å gjøre som de vil. Jeg er er faktisk tilbøyelig til å påstå at det er litt i deres natur, nesa rett frem, aldri seg seg tilbake, og ihvertfall ikke tenke på andre. Hvordan tror du ellers se har klart å tjene såpass med penger at de kan kjøpe disse beistene? Dette er helt klart stigmatisering fra min side,og gjelder slett ikke alle. Slike som "Tom rør' kjenner seg naturlig nok ikke igjen, av den enkle grunn at han ikke er en hekksjø general ?? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.