Guest Avmønstret# Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 nomen skrev 5 minutter siden: Ikke at jeg har noe stort håp om det akkurat, de er nok meget klar over hva de gjør, og kommer til å fortsette med det, nemlig å gjøre som de vil. Jeg er er faktisk tilbøyelig til å påstå at det er litt i deres natur, nesa rett frem, aldri seg seg tilbake, og ihvertfall ikke tenke på andre. Hvordan tror du ellers se har klart å tjene såpass med penger at de kan kjøpe disse beistene? Nå la du hodet på stabben for påstander om misunnelse sterkere enn seksualdriften, janteloven osv. ;-) Å påpeke at det kan være en viss sammenheng mellom persontype og oppførsel på sjøen er fy-fy, selv om det i de fleste andre sammenhenger er temmelig logisk. En sosiolog vil kunne finne på å hevde at en aldri blir kvitt misunnelse fordi det er en naturlig følge av vår egoisme. Legg til litt ideologi mot venstre så vil en kunne si at det er klasseforskjeller som er grunnlaget. Janteloven kan ha negativ betydning når den trykker folk ned, og positiv betydning når den er en del av en nødvendig sosial kontroll. Som en litt herlig motsats kan en si som det er sagt før. "Store menn gir blaffen i Janteloven, små menn gnåler om den hele tiden" :-) -- Men uansett, den enes død den andres brød. Det finnes alltid en kur ;-): http://justmind.nu/vaner-og-atferd/bli-kvitt-misunnelse-slutt-aa-vaere-misunnelig-fin/p:yahoo Lydbok for selvhypnose "hvordan bli kvitt misunnelse" :-D -- Påfallende ofte drar enkelte av "storbåtfolket" misunnelseskortet veldig kjapt. Hva tenker de egentlig om folk rundt seg? Det kan virke som et ønske om å bli bli misunnet ligger veldig i overflaten ;-) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 8.September.2017 Del på Facebook Svart 8.September.2017 Jeg vet at mine uttalelser kan få noen til å tro at jeg er misunnelig, men det er jeg overhodet ikke. Folk kan ha så mye penger de orker for min del, jeg bryr meg ikke. Det som bryr meg er at det later til å være en sammenheng mellom mye penger og manglende evne til å oppføre seg. Det er også grunnen til at jeg vil ha båtførerretten inn i ordinært førerkort, fordi det gir "de" noe å tape ved å kjøre idiot. Om du truer noen med et par tusenlapper i bot, vil folk le av deg. Og jo mer penger de har, jo høyere ler de. Truer du de samme med å bli "lapplaus" i noen måneder, blir det stille. Det er meget mer skamfullt,og ikke minst ubeleilig når man ikke lengere kan svippe innom golfbanen i Teslaen. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Duppe Svart 8.September.2017 Del på Facebook Svart 8.September.2017 (redigert) Båt er nytt for meg så litt forvirret rundt dette med hekkbølger. Her i indre Oslofjord lager jo 'lille' øyferjene ganske store hekkbølger og samme gjør annen nyttetrafikk. Er ikke dette et problem? Hvis jeg hadde hatt vanlig kaffekopp stående på bordet hadde det garantert blitt søl der jeg ligger i bøyene da hele båten vugger jo så en nesten må holde seg fast, men fra jeg fikk båten har jeg hele tiden vært inneforstått at det blir bølger så jeg har kaffekopp med tut som står i koppholder. Osv. Skal jeg ergre meg over disse hekkbølgene eller akseptere det som en del av gamet? Eller gjelder det bare hekkbølger fra visse typer båter osv? Redigert 8.September.2017 av Duppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 8.September.2017 Del på Facebook Svart 8.September.2017 Det kommer an på hva slags type båt man har. Har man motorbåt, lærer man seg å tillpasse seg forholdene. Med seilbåt er det inneforstått at man skal mislike sterkt alt som ikke har med seilbåt å gjøre. Slik som hekkbølger, baugpropeller, flybridgebåter, motorbåter, vannscootere, strømaggregater (støyende vindgeneratorer er helt ok). Generelt mislike alt som støyer eller bruker fossilt drivstoff og som ikke er seilbåt... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
nomen Svart 8.September.2017 Del på Facebook Svart 8.September.2017 (redigert) Jeg tror det er noen som ikke vil forstå problemstillingen. Jeg er nokså sikker på at alle,inkludert seilbåteiere, aksepterer hekksjø og andre bølger ute i åpent farvann. Det er ikke det som er saken! Det er når man kommer inn i trangere leder som f.eks fra Såstein forbi Valle og igjennom Kreppa til Kragerø, dette er et "problem" Her kan man på fine dager se flere titalls båter som tusler avgårde i 5 knop og er ute for å kose seg underveis. Så kommer ei svær "sugge" på 50 fot med nesa i været og endevender hele leia. Det er da jeg mener at føreren må mangle sjømannskap og folkeskikk. Vedkommende må gjerne ha det travelt, da er det fint åpent hav et steinkast lenger ut. Går det an å mene det uten å bli beskyldt for å være en misunnelig, grinebiter som ikke tåler sjø? Redigert 8.September.2017 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Lundstad Svart 8.September.2017 Del på Facebook Svart 8.September.2017 nomen skrev 37 minutter siden: Jeg tror det er noen som ikke vil forstå problemstillingen. Jeg er nokså sikker på at alle,inkludert seilbåteiere, aksepterer hekksjø og andre bølger ute i åpent farvann. Det er ikke det som er saken! Det er når man kommer inn i trangere leder som f.eks fra Såstein forbi Valle og igjennom Kreppa til Kragerø, dette er et "problem" Her kan man på fine dager se flere titalls båter som tusler avgårde i 5 knop og er ute for å kose seg underveis. Så kommer ei svær "sugge" på 50 fot med nesa i været og endevender hele leia. Det er da jeg mener at føreren må mangle sjømannskap og folkeskikk. Vedkommende må gjerne ha det travelt, da er det fint åpent hav et steinkast lenger ut. Går det an å mene det uten å bli beskyldt for å være en misunnelig, grinebiter som ikke tåler sjø? Godt sagt. Tror de fleste er enige i det. Men dropp finger'n og la grensen for høy fart være litt nærmere enn 5 Nm. Så blir det så bra atte. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 8.September.2017 Del på Facebook Svart 8.September.2017 On 9/7/2017 at 2:26 PM, jotto said: ... Ja, og syklistene hater seilbåter da: https://www.aftenposten.no/100Sport/sykkel/Her-stopper-seilbaten-norsk-sykkelritt--Det-er-helt-katastrofe-240638b.html Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
nomen Svart 8.September.2017 Del på Facebook Svart 8.September.2017 De som pløyer opp indre led slik jeg beskrev, får fingeren. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.September.2017 Del på Facebook Svart 8.September.2017 Duppe skrev for 3 timer siden: Båt er nytt for meg så litt forvirret rundt dette med hekkbølger. Her i indre Oslofjord lager jo 'lille' øyferjene ganske store hekkbølger og samme gjør annen nyttetrafikk. Er ikke dette et problem? Tror nok de fleste aksepterer "nødvendige" bølger fra nyttetrafikk, noe annet blir jo litt tullete. Men at folk på ferie og tur skal bølge unødvendig for hverandre, ja det er jo kanskje mer tullete. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 8.September.2017 Del på Facebook Svart 8.September.2017 nomen skrev for 1 time siden: Jeg tror det er noen som ikke vil forstå problemstillingen. Jeg er nokså sikker på at alle,inkludert seilbåteiere, aksepterer hekksjø og andre bølger ute i åpent farvann. Det er ikke det som er saken! Det er når man kommer inn i trangere leder som f.eks fra Såstein forbi Valle og igjennom Kreppa til Kragerø, dette er et "problem" Her kan man på fine dager se flere titalls båter som tusler avgårde i 5 knop og er ute for å kose seg underveis. Så kommer ei svær "sugge" på 50 fot med nesa i været og endevender hele leia. Det er da jeg mener at føreren må mangle sjømannskap og folkeskikk. Vedkommende må gjerne ha det travelt, da er det fint åpent hav et steinkast lenger ut. Går det an å mene det uten å bli beskyldt for å være en misunnelig, grinebiter som ikke tåler sjø? Ja det går an å mene det. Og du har helt rett. Og slike skulle blitt fratatt båten til de lærte seg å bruke den. Men det blir så feil å generalisere alle pga slike særtilfeller. Kanskje jeg og gjør ting som er på tryne, men da er det bedre at jeg får beskjed og plikt til å endre det, istedet for at jeg fortsetter lykkelig uvitende mens alle rundt meg "straffes" med begrensninger... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.September.2017 Del på Facebook Svart 8.September.2017 Kjetil1 skrev for 2 timer siden: Med seilbåt er det inneforstått at man skal mislike sterkt alt som ikke har med seilbåt å gjøre. Slik som hekkbølger, baugpropeller, flybridgebåter, motorbåter, vannscootere, strømaggregater (støyende vindgeneratorer er helt ok). Generelt mislike alt som støyer eller bruker fossilt drivstoff og som ikke er seilbåt... Pfthh, tull og tøys. De fleste i seilbåt liker at det er liv på sjøen med motorbåter og alt mulig annet. På samme måte som de i seilbåter vet at de fleste motorbåtfolk elsker seilbåter og egentlig vil ha det selv men ikke helt tør å ta steget ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 8.September.2017 Del på Facebook Svart 8.September.2017 Pinkvin skrev Just now: Pfthh, tull og tøys. De fleste i seilbåt liker at det er liv på sjøen med motorbåter og alt mulig annet. På samme måte som de i seilbåter vet at de fleste motorbåtfolk elsker seilbåter og egentlig vil ha det selv men ikke helt tør å ta steget ;-) Hadde de gått 20 + knop uten superregatta rigging så.... De går så altfor sakte for meg... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
nomen Svart 8.September.2017 Del på Facebook Svart 8.September.2017 Kjetil1 skrev 2 minutter siden: Ja det går an å mene det. Og du har helt rett. Og slike skulle blitt fratatt båten til de lærte seg å bruke den. Men det blir så feil å generalisere alle pga slike særtilfeller. Kanskje jeg og gjør ting som er på tryne, men da er det bedre at jeg får beskjed og plikt til å endre det, istedet for at jeg fortsetter lykkelig uvitende mens alle rundt meg "straffes" med begrensninger... Vi vil ikke ha flere begrensninger, reglene finnes allerede. Det som trengs er noen til å håndheve de reglene som er. Liten vits i å innføre 5 knop innenfor 5 nm,det er jo" ikke en kjeft" som bryr seg om de begrensningene som er idag. Og fingeren fra meg, er ett tydelig signal om at "du" gjør noe feil, sving gjerne bortom for å høre hva det gjelder? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Lundstad Svart 8.September.2017 Del på Facebook Svart 8.September.2017 He he, får håpe 50-foteren setter ned farten før den tar svingen bortom, da... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.September.2017 Del på Facebook Svart 8.September.2017 Lundstad skrev 9 minutter siden: He he, får håpe 50-foteren setter ned farten før den tar svingen bortom, da... Blir noen år siden nå men et høydepunkt den sommeren var en plog som snudde og møtte egne bølger så fruen på flybridgje sølte ut drinken og ramla ut av setet på samme tid. Alt "gikk i oppløsing" på flybridgen etterpå. Gubben slo ned farten og en kunne høre kjeftinga fra fruen flere sjømil unna ;-) Men samtidig, å ha så total uvitenhet om hvilke bølger man selv "har på slep" bak seg... rare greier. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.September.2017 Del på Facebook Svart 8.September.2017 (redigert) Kjetil1 skrev 1 time siden: Hadde de gått 20 + knop uten superregatta rigging så.... De går så altfor sakte for meg... Hastighet er ikke målbar fart, det er opplevelsen. Det er her det er veldig lett å gå feil. 700 kmt i et komfortabelt flysete eller 100kmt i en sving med hylende dekk i sportsbil? Da er det sportsbilen som går fort. I seilbåt kan en knive mot andre båter og 0,2 knop er det som skal til for å knuse en annen båt. 6-7 knop i en "perfekt seilas" kan gi en farsopplevelse en aldri glemmer. -- Om en rent praktisk har dårlig tid når en er på ferie så ville jeg feriert på en annen måte rett og slett. De fleste gjestehavner har fastlandsforbindelse ;-) Men for all del, kan skjønne behovet for hurtiggående ferie/fritidsbåt om man feks bor i bunnen av en lang og kjedelig fjord eller tilsvarende som en må gå for å komme til "noe". Om jeg skulle jakte farsopplevelse med motor på sjøen så må jo vannscooter eller noe være tingen, ikke en svær familiebåt i 20-30 knop... Redigert 8.September.2017 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 8.September.2017 Del på Facebook Svart 8.September.2017 (redigert) Kjetil1 skrev for 3 timer siden: Det kommer an på hva slags type båt man har. Har man motorbåt, lærer man seg å tillpasse seg forholdene. Med seilbåt er det inneforstått at man skal mislike sterkt alt som ikke har med seilbåt å gjøre. Slik som hekkbølger, baugpropeller, flybridgebåter, motorbåter, vannscootere, strømaggregater (støyende vindgeneratorer er helt ok). Generelt mislike alt som støyer eller bruker fossilt drivstoff og som ikke er seilbåt... Motorbåter trenger vel ikke tilpasse seg så mye. De har en egen evne til å tørke vekk, når været er slik at man må tilpasse seg, Som seiler, treffer jeg mange hyggelige mennesker med både motorbåt og seilbåt. Så har det hendt ett par ganger, at jeg har truffet rasshøl i både motorbåt og seilbåt. Det spille ingen rolle om en hekkbølgegeneral skulle passere 10m unna, når jeg er ute å seiler i frisk bris/liten kuling. Dersom han gjør det samme når jeg seiler i lite vind, betrakter jeg han som ett rasshøl. De som har vært i en seilbåt som seiler i lite vind, skjønner hvorfor. Egentlig burde alle motorbåtførere hatt seg en dag om bord i en seilbåt under seil. Tror det hadde vært færre misforståelser på sjøen. Det er en ting jeg aldri kommer til å forstå. Hvorfor i alle dager er det enkelte som forsvarer folk som lager kvalme på sjøen, med at dette må man tåle. Det er mange politikere som vil innføre strengere regler på sjøen og de blir stadig flere. Dette vil i første omgang ramme de som oppfører seg skikkelig. Det hender at jeg sitter oppe på en flybridge selv, så her er jeg inhabil. Vannskutere er helt topp, de lager jo ingen sjø. Når det gjelder baugpropell, synes jeg det ser tullete ut når en 16-17 fots skjærgårdsgjeep lager ett jævla styr når han legger til med baugpropell. Har verken strømaggregat, vindgenerator eller baugpropell ( med mine 43 fot, savner jeg av og til en baugpropell ) Redigert 8.September.2017 av dobsen62 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.