Jump to content

Pioner Multi "RAPEX-meldinger for fritidsfartøy"

Roger jo

Recommended Posts

Pioner Multi

• PUBLISERT: 07.09.2017

Rotasjonsstøpt fritidsbåt med katamaranskrog og nedfellbar baugport, Modellår 2014/2015

Det kan oppstå sprekk i skroget under vannlinjen. Dette kan medføre at skroget tar inn vann. Dette kan påvirke kjøreegenskaper og bæreevne.

Det er avdekket sprekk i skroget på et antall båter der likheten mellom de ulike tilfellene er sammenfallende og tiltak er iverksatt.

Risikonivå: Alvorlig

Produktet er solgt i Storbritannia, Tyskland, Tsjekkia, Slovenia, Sverige, Danmark, Spania, Hellas, Finland, Nederland, Portugal, New Sealand, Litauen, Færøyene, Polen, Sveits, Norge og Frankrike.

Tiltak:

Informasjon til forbruker, Informasjon til forhandler/utsalgssted, Retting av mangel.

Cipax AS har avdekket en potensiell svakhet på Pioner Multi III. Modellår 2014 og 2015.Etter å ha mottatt båter som har hatt avvik, er det besluttet å utvikle en forsterkning til denne modellen. Med bakgrunn i dette og for å sikre at disse båtene tilfredsstiller kundens og våre krav, har vi bedt sluttbruker om å ta kontakt med sin forhandler omgående for å få kontrollert produktet og påmontert nødvendig utstyr. Alle forhandlere og importører som har mottatt og solgt båter i denne kategorien er informert, samt utstyr for utbedring er tilsendt.

http://www.cipax.no/

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Trist sak. To dager ganmel båt revnet i baugen uten at lemmen hadde falt ned. En voksen og to barn i 6 graders vann i 45 min. En av ungene 25 grader når de ble berget etter en rekke tilfeldigheter.

Båten skulle inn til utbedring av kjent produksjonsfeil, men det er på akterspeilet ved motoren - ikke i baugen der båten revnet.

Cipax bedyrer at de ikke har hatt slike alvorlige hendelser på tross av at Søgne dykkerklubb fikk erstattet en slik båt etter at den gikk ned med 4-5 speiderunger ombord ved Songvår og en lignende alvorlig hendelse på vestlandet under vannskikjøring der det nesten gikk liv såvidt jeg husker. Begge tilfellene er tidligere diskutert på baatplassen.

Tok kontakt med en kjening som eier båt innenfor angitte produksjonsdatoer, men han hadde ikke hørt om dette. Cipax har ingenting om dette på hjemmesidene.

Søgne dykkerklubb hadde også den første supersporten som ble solgt, og den revnet i hekken og gikk ned. De viste at den hadde en produksjonsfeil, men hadde ikke fått tak i oss selv om jeg hadde mailet de flere ganger om den eksakte båten pga andre problemer.

Vi fikk beskjed om at multien vår revnet pga at vi ikke hadde låsesplintene i låsene på lemmen, men i ettertid har jeg hørt om tilfelle der lemmen har åpnet seg selv om splintene står i. Plasteon bøyer seg i bølgene slik at låsene blir slakke og går opp.

Kjenner at jeg blir forbannet en fredag formiddag!

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...