Pappa1 Startet 7.September.2017 Link til dette innlegget Startet 7.September.2017 Jeg drømmer om å følge drømmen om å bo i en båt, den friheten du får. Men jeg tenker på oppvaskmaskin, vaskemaskin, vinteren, vann, strøm, PlayStation 4 og Netflix. De tingene føles viktig. He he. Jeg har ingen erfaring med båt men jeg tenker 7 år frem i tid, og 2.5 millioner til en båt, cabincruiser, yacht, seilbåt? Så hva er realistisk? En liten familie på 4, norske og spanske røtter. Tenk å kunne bare flytte seg nedover til Spania for vinteren, bo på båten og være med familie der. Kona sier ikke nei, hun liker tanken. Jeg lurer på, finnes det grupper med båter som reiser sammen fra Norge til Spania? Rart jeg drømmer om dette, med tanke på min største frykt er å drukne. Men med riktig kunnskap, sikkerhet, forståelse og respekt for vær, båt og havet. Vel, da bør jeg ikke frykte det så mye? Tross alt, jeg tenker 7 år frem i tid. Mye man kan lære på den tiden. Jeg er ikke så flink med ord, det jeg prøver på her er vel å søke noen tilbakemeldinger om mine tanker fra dere med erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 7.September.2017 Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 Traff i sommer en hurtigbåtkaptein med vannskrekk som ikke kunne svømme, så drukneskrekk holder deg nok bare i live... Oppvaskemaskin og vaskemaskin finnes i mange nyere større båter etterhvert. Vaskemaskiner finnes jo også på land i mange havner. Oppvasken kan man fint håndtere ombord selv uten maskin. Bare være flink å ta den etter hvert måltid. Ofte er det "dødtid" i matlagingen mens ting koker eller steker, da kan man ta en mellomvask av det som er brukt. Netflix fikser man med romslig mobil/data abb. Husk at selv om det koster litt pr mnd, har du ikke utgiften til det samme på land. Spillerom kan lages i en cabin der tv og konsoll får plass. Om de er på landstrøm, er det en fin tidsbegrenser av spilletid hvis dere er på tur i uthavn uten landstrøm. Så de tingene er jo bare luksusdilemmaer. Spørsmålet er jo om dere skal bo i seil eller motorbåt, og da hvilket merke og størrelse. Vi har brukere her inne som bor i motorbåter og seilere, og det virker som om begge deler fungerer utmerket. Jeg hadde nok flyttet ut i motorbåt hvis jeg skulle valgt. Jeg har forresten ennå tilgode å høre om/lese om noen som har prøvd båtboerlivet og ikke likt det... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Hakkannen Svart 7.September.2017 Link til dette innlegget Svart 7.September.2017 (redigert) Høres ut som dere skulle ha vurdert en seilkatamaran Godt fellesområde i midten oppi høyden, 3-4 separate lugarer (avhengig av modell og størrelse, sjekk ut f.eks. Lagoon 40 og lignende), har sett flere med vaskemaskin og helt greie egenskaper både for seil og motor. Var ombord i en 40' Lagoon for et par tre år siden og ble mektig imponert over skuta. Den aktuelle båten hadde 3 lugarer, to i det ene skroget og en stor lugar i det andre. Skroget med en lugar hadde stort bad med separat dusj (noe jeg savner ombord i min enkeltskrogs Beneteau 443 (der jeg bor), der dusjer jeg "oppå dassen") og vaskemaskin for 6kg tøy. Oppe i salongen var det god plass rundt bordet, god kjøkkenavdeling og i tillegg en ekstra salong ute under tak, men med vegger av kalesjestoff. Lugarene i skrog nr. to var også av grei størrelse og med et felles bad med separat dusj. Masser av stuveplass og muligheter for ekstra teknisk utstyr. Manøvrering var i følge eier enkel, og båten gikk godt både for seil og motor. Det som stopper meg er først og fremst innkjøpsprisen, prisen på båtplass i bryggeanlegg (her i området må båter fra 40 fot og oppover ligge i private kommersielt drevne havner, det er ikke direkte gratis) og større fyringsutgifter med to skrog med stort volum over vann. Lagoonen er ikke kjempegodt isolert akkurat. For deres del som tenker Spania vinterstid blir fyringsutgifter et mindre problem. Når jeg blir pensjonist og kan forflytte meg mer fritt blir det fort en slik Lagoon seilkatamaran, i alle fall om jeg skal følge drømmen Redigert 7.September.2017 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pappa1 Svart 8.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 (redigert) Takk for tilbakemeldingene, det er interessant å lese de. Mye å tenke på. Jeg har sett litt på en Fairline Squadron 55, men hva slags utgifter bør jeg tenke meg det blir med å bo på en slik båt? For eksempel jeg har ingen anelse hvor mye penger jeg må bruke på diesel for å reise fra Norge til Gran Canaria med en slik båt. Hva kan jeg forvente kostnaden vil bli for å leie en båtplass i Norge med strømtilgang og slikt? Er det andre kostnader jeg bør tenke på å? Redigert 8.September.2017 av Pappa1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astridhj Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Hei, vi bor fint i en 42 fot seilbåt. Vi er 2 voksne og 1 barn. Vi har playstation, netflix, vaskemaskin osv. Derimot ikke oppvaskmaskin. Vi trives veldig godt. Og savner foreløpig svært lite. Med 3 lugarer og 2 båt, salong, og god plass ute under kalesje, går vi ikke oppå hverandre hele tiden. Det er viktig å tenke på at hvis du kjøper båt som er lengre enn 15m, så må du minimum ha D5L sertifikat. En annen ting er at jo større båtene er, jo dyrere er det å fylle drivstoff, havneleie, strøm etc. Katamaraner er veldig fine, og det er nok en drøm i fremtiden. Men akkurat nå er 42 fot seilbåt akkurat stort nok for oss. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Dersom du skal så langt avgårde og i tilleg bu i båten på heilårsbasis, så høres katamaran seilbåt fornuftig ut. De har jo motor også ;-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Code0 Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Fairline 55 distanse KRS - Gibraltar - korteste rute 1750 Nm. Det er en uke kontinuerlig tøffing med 10 knop i snitt. Med dieselforbruk 6 liter / Nm (?) og dieselpris 15 kr/ liter(?) blir vel det 150.000 kr hver vei. Men hvis du har budsjett til en 55 fots motorbåt, så har du vel råd til diesel 300.000 kr/ tur retur. De andre kjøper seilbåt.. Det er mange tråder om emnet selge hus og kjøpe båt. Sitér dette innlegget Link to post
Pappa1 Svart 8.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Jeg tenker seilbåt, kanskje en katamaran blir ett bedre valg for meg da. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Snakket med rn kollega, han hadde brukt 35.000 kr i drivstoff i motorbåten i sommer T/R oslo Danmark. Jeg i seilbåten brukte 800 kr, det bilen hjemme bruker på to uker... Se på katamaran seilbåt. Men vet ikke hvor mange som BOR i båt som også flytter seg langt hver sommmer..., eller om de har tendens til å gro fast... men T/R kanariøyene for en sommerferie må du heller tenke fly... Sitér dette innlegget Link to post
Klstad Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Kanskje billigere å ha to båter. En hjemme og en i utlandet. Sitér dette innlegget Link to post
Pappa1 Svart 8.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 (redigert) Ja, det høres nok lurere ut å velge ett sted å bo med båt. Men hva bør jeg tenke på når det gjelder utgifter per måned, per år. Vedlikehold, forsikring, båt plass... Hvor mye har dere i utgifter som bor i 32-50 fot båt ca? Redigert 8.September.2017 av Pappa1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Aker brygge eller bodø..? Antar geografien spiller rolle :-) Sitér dette innlegget Link to post
JørgenAndre Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Jeg bor i en seilbåt på 43 fot. Koster meg ca. 20000,- i året i havneleie og strøm. Dette er da i indre Trondheimsfjord, så havneleie er rimelig. Har tilgang på dusj, vaskemaskin, tørketrommel, vann og wc på land. Utmerket bolig! Sentralt og rimelig! Sitér dette innlegget Link to post
Pappa1 Svart 8.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Det høres bra ut, 20.000 i året for havneleie og strøm. Hvordan er vinteren med tanke på varme og sikkerhet? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Ikkje for å vera frekk, men eg trur det er fornuftig å skaffa seg erfaring med båt på sommarstid - før ein vurderer å ha båten som heilårsbustad. Trur du bør vera i overkant entusiastisk innstilt til båtlivet for å synast at vinteren i båt er betre enn å bu i eit vanleg hus. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Kan kun snakke for meg selv her, men vinterstid går det (avhengig av om det er frost) opp mot 150 liter diesel til oppvarming + strøm til varmtvann, lading og eventuell tilleggsvarme. Har pottebrenner som bruker fra 5-20 liter i døgnet med effekten 1-4kw, men den brenner ikke når jeg er på jobb og temperaturen er er over null. Har delvis isolert båten over vannlinja, noe som hjelper veldig på å holde varmen, blir lunere og mindre kondens ombord med isolasjon. Hvis dere tenker oppholde dere i Spania vinterstid og Norge sommerstid spørs det om isolasjon trenger være førsteprioritet. For min del opplever jeg sikkerheten som grei, men klart, vinterstormene kan være heftige (Stavanger-området) med tanke på nattesøvn. Skulle strømmen ryke for stakkarene som bor på land kan jeg fremdeles kose meg som før noen døgn siden det meste ombord går på 12v, så kan de landfaste bare sitte der i mørket Der jeg ligger stenges vannet 3-4 måneder vinterstid (igjen; avhengig av om det kommer frost). Da bærer jeg vann i kanner, har pickup og med det god plass bak på planet, så greit å frakte både vannkanner og diesel om nødvendig. Blir fort til at jeg dusjer på jobb i ukedagene. Så litt mer primitivt i forhold til å bo i hus har det jo blitt, men samtidig er det også (som regel) flere veldig fine dager vinterstid. Nærheten til elementene har sin sjarm, f.eks. regn høres godt, men liker man slikt er det mer koselig enn stress Naboer som ikke gidder spenne fallene sine ut fra masta slik at disse slamrer og slår i vinden kan være irriterende, men det ordner seg som regel etter en drøs med dem og litt truing med båtsenk hvis de ikke skjerper seg Jeg har kjøpt plass til 360K og må i tillegg betale ca. 14000kr året i vedlikeholdsavgift årlig (5,5m bredde og 12m utriggere). Strømmen kommer i tillegg, 1,25kr per kwt. Så det er sjelden jeg skryter av at det er billig å bo i båt, men det er i alle fall kjekt! Når det gjelder vedlikehold og utstyr til båt betyr ordet "båt" at du multipliserer prisen av vanlige produkter med 3, - litt flåsete sagt Båtutstyr koster oftest mer enn stæsj til hus for slikt utstyr som kan sammenlignes. F.eks. betalte jeg 5000,- for et 90-liters kjøleskap til båten, mens jeg fikk et på 200 liter til 2990,- da jeg bodde i leilighet. Men! Hus har gjerne større felt som må vedlikeholdes, så ikke sikkert vedlikeholdsutgiftene blir så fryktelig avskrekkende i forhold hvis båten dere kjøper er godt holdt fra før. Havlengts betraktning om å prøve det ut før dere tar det endelige valget er lurt, kanskje dere kan leie en båt noen uker til sommeren? Da får dere et visst innblikk i hvordan livet i båt kan fortone seg. Selv angrer jeg ikke på å ha flyttet ombord, bor nå i en Beneteau Oceanis 443 (seilbåt) på sjuende året. Men ser den at båtboerlivet ikke nødvendigvis passer like godt for alle Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.September.2017 Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 Bare for å fòre på. Med aggregat og inverter kan man kutte mye av båtgreiene. I Hulda har vi nå nytt hus-kjøleskap kjøpt hos Power til kr. 1000. Vi har ikke propan eller bensin om bord. Og bryggeleien vår er vel SEK 16 000/år inkl. strøm. 5,5 meter lysåpning og 12 meter bommer. Sitér dette innlegget Link to post
Pappa1 Svart 10.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Takk for så mange svar, det er veldig fint å lese deres meninger og erfaringer. Nå tenker jeg på hvordan vi skal få lært litt om å være på en 40fot (cirka) seilbåt, har ingen kunnskap om båt. Jeg tenkte YouTube så kan du lære mye, men enda viktigere å kanskje finne ut om det finnes kurs eller slikt der du får lære basis og få følelsen av det hele. Finnes det flere som meg der med ingen båt, ingen erfaring men bare en drøm om å lære, oppleve og ja...? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.