Hakkannen
Høres ut som dere skulle ha vurdert en seilkatamaran Godt fellesområde i midten oppi høyden, 3-4 separate lugarer (avhengig av modell og størrelse, sjekk ut f.eks. Lagoon 40 og lignende), har sett flere med vaskemaskin og helt greie egenskaper både for seil og motor.
Var ombord i en 40' Lagoon for et par tre år siden og ble mektig imponert over skuta. Den aktuelle båten hadde 3 lugarer, to i det ene skroget og en stor lugar i det andre. Skroget med en lugar hadde stort bad med separat dusj (noe jeg savner ombord i min enkeltskrogs Beneteau 443 (der jeg bor), der dusjer jeg "oppå dassen") og vaskemaskin for 6kg tøy. Oppe i salongen var det god plass rundt bordet, god kjøkkenavdeling og i tillegg en ekstra salong ute under tak, men med vegger av kalesjestoff. Lugarene i skrog nr. to var også av grei størrelse og med et felles bad med separat dusj. Masser av stuveplass og muligheter for ekstra teknisk utstyr. Manøvrering var i følge eier enkel, og båten gikk godt både for seil og motor. Det som stopper meg er først og fremst innkjøpsprisen, prisen på båtplass i bryggeanlegg (her i området må båter fra 40 fot og oppover ligge i private kommersielt drevne havner, det er ikke direkte gratis) og større fyringsutgifter med to skrog med stort volum over vann. Lagoonen er ikke kjempegodt isolert akkurat. For deres del som tenker Spania vinterstid blir fyringsutgifter et mindre problem. Når jeg blir pensjonist og kan forflytte meg mer fritt blir det fort en slik Lagoon seilkatamaran, i alle fall om jeg skal følge drømmen