Jump to content

Volvo Penta 2001/2002/2003 temperaturlampe lyser ikke og alarm ser ikke ut til å funke


Otzern

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har en Volvo Penta 2002. I instruksjonsboka står det at det skal lyse tre lamper når tenningen tennes; Temp, oljetrykk og lading. Kun to av disse lyser når jeg skrur på tenninga. Temperatur er slukket. Har prøvd å bytte pære, men det var ikke problemet. I tillegg er det ikke liv i knappen som skal teste alarmen.

 

Jeg har et håp om å kunne få ha lampe og alarm som fungerer, i tillegg til et temperaturmålerdisplay som jeg skal koble på.

 

Jeg mistenker kanskje at dette er koblet ut med vilje av en eller annen grunn, men jeg har ikke klart å finne ut hvor dette kan være. Jeg har heller ikke funnet noe sikringer på de kretsene. Jeg målte spenning mellom + og - på test-alarmknappen, og når jeg trykker den inn så kobles spenning ut... Syns det virket litt rart, men det stemmer kanskje?

 

Er det noen som har forslag til hva problemet kan være? Evt. hvordan kan jeg måle med voltmeter om det faktisk går strøm til lampen (jeg vet hvilken ledning det er, men ikke hvordan jeg får målt det)?

 

Det er også to "pinner" på temperaturføleren på motoren. Den ene er til alarm, men hva er den andre?

 

Dette (nederst) er sånn ca. det er koblet opp (med noen ting som er annerledes, som feks. to pinner på temp-føleren). Jeg skjønner ikke alt, men noe. Kan ta bilde av nøyaktig diagran som finnes i instruksjonsboka hvis det trengs.

 

Mange spørsmål her, men setter stor pris på all hjelp jeg kan få. :)

Redigert av Otzern (see edit history)
Link to post

Oljelampen min lyste ikke. Fant ut at ledningen hadde løsnet fra kretskortet. Tipper du har en eller flere dårlige koblinger.

 

Hvis du har to ledninger på sensoren, og bare alarm uten temperaturmåler som viser temperaturen, så har du et to-polt anlegg. Den ene ledningen er minus. Du kan laste ned den nyeste instruksjonsboken fra volvo penta.

 

Kanskje denne posten er til hjelp:

 

Screenshot_20170908-180419.jpg

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post

Shipahoy sitt skjema kan være forklaringen. Tempføleren der, nr 3, har to pinner, og den ene av dem skal gå til gods( batteri minus), den andre til varsellampepanelet. Dette er en føler beregnet på to-polet system, men det går fint og bruke den på en-polet system også, men da må den altså kobles med den ene pinnen til gods fordi denne føleren er isolert fra motorblokka, mens en en-polet føler ikke er isolert fra blokka. Går ut i fra du har vanlig en - polet system siden oljetrykkføler bare har en pinne hos deg.

Sitat

Jeg målte spenning mellom + og - på test-alarmknappen, og når jeg trykker den inn så kobles spenning ut... Syns det virket litt rart, men det stemmer kanskje?

Om du målte på de to ledningene som går til knappen så stemmer nok det. Når knappen er av er det 12 volt på den ene siden, og 0 volt på den andre. Knappen trykkes inn og den skal da sende disse 12 volt (strømmen)videre til alarmen, og spenningen blir 12 volt på begge ledningene. Men på voltmeter blir det 0 volt da det ikke er forskjell på de to ledningene når knappen kobler ledningene sammen. Det blir det samme som om du setter begge voltmeterets ledninger rett på batteriets + pol. Det blir 0 volt da også selv om du har 12 volt på batteriet som du sikkert forstår.

Men mål direkte på ledningene til alarmen også når du trykker på knappen. Der skal du få spenning for da måler du på hver side av forbrukeren. En knapp eller bryter er ikke en forbruker, bare en sammenkobling, men målingen din viste  i hvert fall at knappen fungerer.

Link to post

Tusen takk for svar alle sammen!!! 

 

Har studert det koblingsskjemaet og tror jeg begynner å skjønne litt mer. Skal prøve å måle hvor ledningen slutter å gi strøm, men sånn jeg forstår det er det vanskelig for at de to andre lampene lyser og ikke temp, uten at boksen som formatc ikke virker... 

 

@shipahoy Ah, så det er bare + og minus, ja. Er det sånn at føleren sender strøm når den blir varm, eller kutter strøm når den blir varm?

 

@hegra Det er fint å vite. Da er det kanskje alarmen som et gåen. Skal prøve å feilsøke litt grundigere. :)

 

@formatc Fikk du tak i en ny boks? Isåfall hvor og hva kostet det? :) EDIT: Har søkt litt på nettet og ser at denne er _veldig_ dyr... Tror jeg skal prøve å fikse selv. En ting jeg lurer på: Jeg har en lukket boks, men ser mange bare har et kretskort der. Er det fordi de har åpnet boksen?

Redigert av Otzern (see edit history)
Link to post

Når man holder på med slikt svarer det seg og ta en ting om gangen. Kan godt være at modulen med varsellamper er kaputt, men en ny modul vil ikke fungere riktig den heller når føleren ikke er riktig tilkoblet, og det ser jo ikke ut til at at tilkoblingen er riktig hos deg. Altså, glem modulen i første omgang.

Må nesten spørre om tempføleren er den originale eller er det en du selv har satt i. Mener å huske du hadde en annen tråd der du ville sette inn tempmåler i tillegg til varsellyset. Er det ny eller original føler ?

Sitat

 Ah, så det er bare + og minus, ja. Er det sånn at føleren sender strøm når den blir varm, eller kutter strøm når den blir varm?

Føleren er som en bryter, akkurat som testknappen til alarmen. Den danner kontakt til batteri minus når motor blir for varm, og dermed lyser lampen og alarmen skal lyde. Men hvis denne føleren din ikke er tilkoblet på begge pinnene så vil verken alarm eller varsellampe gi signal om motoren blir for varm. Er det den originale føleren du har er det vel bare og koble den andre pinnen til batteri minus og se om det lyser da, for det skal lyse når motor står stille og tenning er på, selv om motoren ikke er varm. Men det skal altså slukke så snart motoren er i gang.

 

Selv om føleren ikke er tilkoblet så skulle likevel alarmen fungert ved bruk av testknappen. Men du kan jo se hva som skjer når du kobler til føleren, mulig den virker da.

Link to post

Når jeg tenker meg om skulle det ikke gi noen forskjell om du kobler den andre pinnen til batteri minus. Føleren skal jo uansett ikke gi kontakt til minus før motoren blir for varm mener jeg, men skader ikke å prøve. Du kan jo også ta av den ledningen som allerede er tilkoblet føler og i stedet koble den rett til batteri minus så skal både alarm og varsellampe lyse.

Link to post

2-polet system på disse motorene er uhyre sjeldent brukt i lystbåt. Hvis du ser på terminalpinnene på temp. giver er mest sannsynlig den ene litt smalere enn den andre. Dette er en 1-polet giver med bryter som er normalt åpen og slutter ved temperatur valgt av motorprodusent for "alarm høy temp.", og en termistor (variabel motstand avh. av temp.) for tilkobling av instrument. Disse motorer ble levert med en del forskjellige instrumentpanel, bl. a. De-luxe panelet som hadde instrumenter for temp. og oljetrykk, og for å forenkle produksjon og lagerhold ble det benyttet en type temp. giver som passet til alle 1-polede anlegg. (Temp. giver kun for alarm ble benyttet helt i starten av produksjonen og sees kun på meget tidlige motorer beregnet for "enkelt" panel.) Vedr. alarm testknapp vil du ved måling på ledningene se at det er - på den ene siden og + på den andre. Når du trykker på knappen vil begge være -. Lamper for lading, oljetrykk og høy temp. skal da lyse og sirene "pipe". Uteblir dette og alle tilkoblinger til alarmkretskort er ok, så er dette antageligvis defekt. + og - til sirene går gjennom kretskort. Husk også på at dynamo 61 er med i bildet og må fungere.(- ved stillestående og + når den lader) (avbryter her før det blir for mange bokstaver)

Link to post

Aha,, så giveren har en pinne for instrument, og en for varsellys. Ja, jeg tenkte på det samme, men VP har på de større motorene to adskilte givere, en for varsel- lys og en for instrument. Det bør jo være mulig og finne motorskjema for De-lux panelet og se hvordan det ser ut. Og siden jeg så to- polet skjemaet over her regnet jeg med at giveren til Otzern  også var to-polet. Men I.M.S. har sikkert helt rett.:thumbsup: 

Link to post

Hei!

 

Nå har jeg feilsøkt som en gærning. Det viser seg at føler, alarm og test-alarmknapp fungerer som de skal. Alarm testet jeg bare ved å koble strøm rett gjennom den. Det funket. 

 

Den tegningen over koblingene som Shipahoi sendte er akkurat den jeg har i instruksjonsboka. 
 

Det er en to -polet giver på denne så vidt jeg kan forstå: Ene polen/ledningen går til minus på batteriet og den andre går videre til lyset. Det som er rart er at jeg alltid har kontakt gjennom den ledningen som kommer fra føleren. Dette gjelder også fra olje-tempføleren (hvor lyset fungerer), uavhengig om moteren er på eller av...

 

Kan jeg kjøpe en ny føler til mitt wema-instrument hvor jeg kan få både lys/alarm OG instrumentet tilkoblet? 

 

Jeg har egentlig konkludert med at det er den elektriske boksen som Formatc postet som er ødelagt / trenger reparasjon. Og at dette er grunnen til at den temp-lampen ikke lyser OG at alarmen ikke gir lyd fra seg. Synd at denne er svindyr på ebay....

 

Tenker jeg tar med meg den hjem og prøver å åpne den og se om det er noe koblinger som er dårlige eller noe sånt.

 

Ikke noen som har en ekstra liggende som dere vil bli kvitt da?? :)

Redigert av Otzern (see edit history)
Link to post

Heller fremdeles mot at det er en kombigiver. Bruk et ohm-meter og mål på pinner mot jord. Har ingen pinne kontakt mot gods, er det en 2-polet giver. Har den ene pinnen ingen kontakt med gods og den andre pinnen en motstand  mellom ca 300 og 20 ohm (varierer med temp.)mot gods, er det en 1-polet kombigiver. Disse finner du også på enkelte av 30/40 motorene fra samme produksjonstidspunkt. Du kan jo samtidig måle mellom minus-pol på batteri og gods på motoren. Er det forbindelse her, er det en 1-polet motor, hvis ikke er det en 2-polet motor og minus fra batteri kobles til gods via et rele kun under aktivering av starter, ref. el-skjema lenger opp på "tråden".

Link to post

Joda, den nye har nok kontakt med godset, men har godset kontakt med batteri minus? Det må det være for at en en-polet føler skal virke. Sagt på en annen måte: virker det nye instrumentet med den nye giveren er systemet en-polet. Ellers tyder jo mye på etterhvert at det er dette kretskortet som tuller.                        Kan hende du har original følere som er to-polet, men likevel en- polet system. Det er fullt mulig det også.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...