Jump to content

Båtkrybbe til Yamarin 59 - mål?

Norddron

Recommended Posts

Mitt tips er å droppe hele krybben.

Regner med du skal ha kranbil til å løfte opp båten?

Det er viktig at all vekt av båten hviler på kjølen. Det er vanskelig å sette en båt trygt ned i en krybbe, det er lett at båten kommer skjevt, noe som fører til belastning på båtens sider. (I henhold til de kranbil-kjørerene jeg har snakket med)

Det enkleste, og beste er gode klosser/blokker under kjølen, og støtter på sidene.

Fin filmsnutt her-

https://hamnenplay.solidtango.com/video/131018-hostrustning-pallning

Mange av spørsmålene dine er vanskelige å svare på uten å vite hvordan du skal bruke krybba...

Kommer båten til krybba med kranbil eller kran?  - da ville jeg ikke hatt kjølrullene

Kommer båten til krybba med båthenger/opplagshenger så trenger du en midlertidig rull mellom de du har tegnet inn for å få rullet båten av hengeren uten for mye strev...

Ha - skal du stoffe båten i krybba ville jeg valgt ca 400 (feks ved å sette krybba på 6 lecablokker)

A  - Skal du jobbe oppi båten mens den står i krybba ville jeg valgt 300/350cm, dersom ikke kan den være kortere

Boltene - ville valgt store firkantede skiver for å å ikke dra bolt og mutter inn i treverket over tid, slike koster lite på BT/Jula/CO+++++

Takk for svar.

-Båten skal løftes med kranbil, jeg skal jobbe i båten og skal stoffe den. Derav rullene som jeg tenkte var greie for å bevege båten frem og tilbake. Har kun erfaring med å ha båt på henger fra før.

-Den skal stå i båtforening, så tror krybbe er kravet, men bukker vil jo være en enklere løsning.

-Leca er ikke godkjent grunnet fare for frostspreng, tenker å bygge opp med treklosser.

-I forhold til å få satt den rett, var tanken å fore litt på kantene og vippe litt til den står rett. Har ikke prøv dette før, men båten er relativt liten så har et håp om at det går.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...