Lanber Startet 8.September.2017 Link til dette innlegget Startet 8.September.2017 Da er vi kommet dit at vi skal ha oss seilbåt igjen. Tilbake i 2007 bestilte vi oss en Bavaria 31 Cruiser som vi hadde i 3 sesonger før ungene kom i hopetall og vi ikke fikk tid til å bruke den. Vi gjorde oss noen erfaringer da med hva vi ønsker oss av en seilbåt, for båt skulle vi ha igjen. Nå er vi der og jeg gleder meg som en unge! SÅ gøy å ha noe å glede seg til selv om det ikke blir levering før påske 2019. Da har vi god tid å gjøre endringer :-) Kriterier er som følger: Mestparten av tiden vi er i båt ligger den i ro, altså må det være komfortabelt, gjennomtenkt, gode lagringsmuligheter og god utsikt. Når vi er underveis er det viktig at alle har fri utsikt til horisonten så de ikke blir sjøsyke, om du sitter i salongen, står i byssa eller sitter ute i cockpit. Det er bare tull å ha dyp kjøl, de forbedrede egenskaper det gir på seiling veier ikke opp mot det vi gir fra oss i muligheter til å legge til. Så da etter våre erfaringer satt vi igjen med en Sirius 310 DS og vi velger oss 2 lugarer, separat dusjrom motsatt side av toalett/bad. Senkbart bord i salong for enda en dobbelseng. Dropper ratt ute og inne til fordel for rorkult med forlenger og autopilot inne. Vinduer i skrogside på begge lugarer. hhv horisontale og vertikale. Twin kjøl med 1.25m dypgående, perfekt for å sette båten på land uten krybbe eller komme med baugen til land om det er grunt. Code 0 på rull for å bedre unnavindsseilas og dropper genoa (men tar med genoa skinner og vinsjer) Løsning for å løfte opp gummibåt på hekken Stor ferskvannstank på 300 liter og standard dieseltank på 100 liter. Stor batteribank med 3 forbruksbatteri Komplett med Raymarine plotter, vindinstrumenter, VHF, AIS, Webasto med uttak i alle rom, varmtvannstank 40 liter med kobling både mot motor og landstrøm. Båten leveres med foldepropell men vi undersøker om det går med en Autoprop fra Bruntons. Vil ikke ha baugthruster eller elektrisk vinsj på hyttetaket. Lyse grått skrog, kan velge alle farger men om vi ville ha rosa ville de måtte dekke til båten mens de bygger. Komplett storseil med lazyjacks og UV beskyttelse på selvslåerfokka. Anker med elektriske vinsjer foran og bak Link to post
sunnmøre Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Sirius -drømmebåt??? Link to post
Frissy Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Gratulerer. Uten tvil en fantastisk båt og min drømmebåt Link to post
Eureka Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Dækern døtte, var inne på siden deres og titta. Det er mye båt på 31 fot! Kan ikke være mange ordentlige DS på den størrelsen. Link to post
Barbaria Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Ser ut som en flott båt Barbaria på tur - Blogg Link to post
Lanber Svart 9.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 Eureka, det eneste som kommer i nærheten der er Nordship 360 DS, den blir for lang for vår båtplass og ikke liker jeg designet heller, for gammelmodig, men smaken er som baken så jeg sier ikke det er feil. Den var dog aldri et alternativ jeg kikket seriøst på. Flaks for oss da, at vi likte det eneste alternativet vi hadde! Mulig det er jeg som er sær men jeg skjønner ikke hvorfor flere ikke har kopiert designet og gjort sine varianter av det. Er markedet for smalt eller bransjen for konservativ? Link to post
Ask Svart 9.September.2017 Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 Hei Gratulerer! Kor stor dybde på dei ulike alternativa for kjøl(-ane)? Ask Link to post
Lanber Svart 9.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 Takk takk Ask, dette er noe jeg gleder meg så mye til at det klør. Det er mange kjølalternativer Fast standard 1.8m, men kan også være 1.75-1.35 og 1.15 Så er det twin kjøl som jeg velger, da er det 1.25m Finnes også en swing kjøl på 0.75-2.00m Sist men ikke minst senkekjøl. Du får det du ønsker (og betaler for) om det er fysisk mulig. Bestiller du 3m kjøl så ordner de sikkert det også Link to post
EiSvIn Svart 9.September.2017 Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 Rett og slett lekkert! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.September.2017 Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 Fantastisk spennende båt. Må være noe nær verdens største 31 fots monohull seilbåt det der :-). Og jeg fikk plutselig enda en ny kandidat for "båt når ungene ikke lengre gidder å være med". Men jeg har en sterk følelse av at vi er i øvre prisleiet her ;-) Link to post
Lanber Svart 9.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 Dette er en båt for at vi alle skal kunne være på sjøen sammen og ha det trivelig hele familien, unger som voksne. Angående pris så er det definitivt øvre prisleie, for oss iallefall. Prisen står til arbeidsmengden og detaljnivået i båten. Når jeg kikker på ekstra-utstyrslisten så er den priset som alle andre eller kanskje litt billigere. Det er dette istedet for hytte for oss. Link to post
Eureka Svart 9.September.2017 Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 Hva er listeprisen på den modellen? -bare for å sammenligne med hvor mye båt man får. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.September.2017 Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 Eureka skrev 7 minutter siden: Hva er listeprisen på den modellen? -bare for å sammenligne med hvor mye båt man får. Jeg lurte på det samme og fant vel noe rundt 1,6 ish for 31 foteren. Tør jeg tippe 2 når en har fått valgt det en ønsker osv? Men da aner jeg ikke hvilke påslag som kommer skatte/moms/toll osv. Link to post
Eureka Svart 9.September.2017 Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 Merk, jeg spør ikke hva TS har betalt, som sunnmøringer flest ville spurt om umiddelbart... men listeprisen ??? Link to post
Lanber Svart 9.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 (redigert) Sirius selger ikke via forhandlere, kun som båtbygger. Det er ikke rabatter å få (?) og når du sjekker regnskapene deres så går de 3-5% overskudd så enorme marginer er det ikke de har. Listeprisen er ca 1.8 mil. Hva jeg ender opp med avhenger av hva jeg vil ha som tilvalg og ikke minst hva som skjer med valutaen. Så jeg krysser fingrene for en sterk krone fremover! Redigert 9.September.2017 av Lanber (see edit history) Link to post
Key Freak Svart 9.September.2017 Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
sunnmøre Svart 9.September.2017 Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 Korleis opplever du størrelsen ombord i høve din gamle båt, som eg ser var ein Bavaria 31. Har vore forelska i Sirius sidan dei kom med 35 fotaren, men dessverre er dei for dyre for oss, også 31- fotaren? Link to post
Lanber Svart 10.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Nå får jeg ikke båten levert før våren 2019 så endelig dom i den saken faller ikke enda. Cockpit er kortere på S310 uten tvil. Babord benk er 2.05m og styrbord kortere for å gi plass til døra. Karmene er høgere og du sitter lavere i båten enn i B31C. Ergonomien er bedre gjennomført på S310 men som sagt så er total arealet mindre ute og gjorde jeg slo fra meg ratt som tilvalg. B31C har veldig buede kanter inn mot overbygning som gir lite støtte om det er litt sjø, bedre på S'en der du kan sitte med ryggen mot overbygget og se akterover. Svigermorsete på hver side er jo helt rått! Der er også integrert mulighet for å løfte opp gummibåten. Det som er vinnerkonseptet til S310 er layouten innvendig. For oss i ett kaldt land så er det deilig å være inne men fremdeles være ute i form av utsikt. Du går ned i en B31C og mister utsikten, ikke sånn her! Skrogvinduer i hovedlugar er bare helt konge. Må oppleves. Skuddsikkert glass, samme som tyske hær bruker i panserede biler. Bare flere ganger tykkere. Eller så skiller det på at det er skuffer og skap der det er mulig å få plass til lagring. Det er utstrakt bruk av regnskog og det ser jo flott ut da. Men gulvet knirket her også med mine 105kg. Må nå være mulig å legge noe gummi så platene har noe å bevege seg på. Link to post
Lanber Svart 10.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Så ja båten oppleves større. Var mest spent på om cockpiten ville oppleves for liten men det er helt greit, mindre men fremdeles stort nok til at du ikke tråkker på tærne og plass til å bevege deg Link to post
Otto R Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Gratulerer - flott båt ! Velkommen i pilot hus klassen Link to post
Eureka Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 (redigert) En ting jeg ikke liker så godt med nye og nydelige båter er låsemekanismen på alle skuffer og skap. Tykknappen som først klikkes ut før man kan åpne. Deretter klikkes inn for å lukke. Det er vel og bra med flush håndtak og skuffen er sikkret fra å åpne seg. På demofilmer og testene til bl.a yachting montly, når de viser frem alle skap og luker, sier det klikk klikk klikk klikk klikk..., er det samme i Grandezzaen. Du veit at noen ombord leiter etter noe når du hører klikk klikk klikk klikk. ? Softclose er det jo også. Men jeg må innrømme, på akkurat dette området liker best skuffene på min gamle comfort. Ingen fansy greie, skyffen løftes litt opp og trekkes ut. Ingen kulelager. Og de trykknappene blir missfarget og går tregt med årene... men det er jo klart, det forventes at det er softclose på moderne båter... Redigert 10.September.2017 av Eureka (see edit history) Link to post
Lanber Svart 10.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Eureka: Jeg er 100% enig. Når vi kommer sålangt skal jeg spørre om å få en annen løsning Link to post
Bitteliten Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Ukjent bår for meg til nå, og denne liker jeg godt. Gratulerer Dekkshus kommer dete til å elske. Vi får mange "wow" kommentarer når folk kommer ned i båten min og ser utsikt og førerplassen der Tips om valuta: du kan kjøpe valuta løpende til en euro konto eller kjøpe terminkontrakt. Dvs låse valutaen på en kurs nå til den dagen du skal vetale. Koster ikke stort. Prat med banken din Link to post
Kyrholmen Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Vanvittig flott båt ! Kult an noen velger annerledes og så tydelig setter pris på kvalitet og funksjon kontra antall fot og størrelse på badeplattformen :D Link to post
Mouche Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 6 hours ago, Bitteliten said: Tips om valuta: du kan kjøpe valuta løpende til en euro konto eller kjøpe terminkontrakt. Dvs låse valutaen på en kurs nå til den dagen du skal vetale. Koster ikke stort. Prat med banken din Eller kjøpe opsjoner. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn