Lanber
Da er jeg tilbake etter en Tysklandstur.
Det var spennende å komme til verftet. Det som slo meg umiddelbart var, 1. hvor lite det var og 2 hvor mange mennesker som jobber der.
Det var en 310 som var 1 uke fra levering og der jobbet det 10-12 stykker på båten samtidig, det var visst normen på hvordan de arbeidet.
I mannskapstimer så fortalte Torsten det gikk med ca 5000 (!) på å bygge båten.
Min båt er klar til levering 4 mars 2019, tyskere kan dette med planlegging. Spurte ikke når på dagen.
Støping skulle skje en av de nærmeste dagene for min med byggenummer 34. Så var det en 310 imellom som sto klar til å bli dratt inn. Neste 310 verftet skulle lage kommer i 2020, så langt frem er produksjonen planlagt ned til detaljnivå.
Nå var det 40 fotere og en 35 som skulle produseres etter min.
Han sa Sirius brukte 2 dager på overlevering, først 1 dag, så fikk eieren pakket seg inn i båten, handlet og kommet i orden, så en dag til når flere spørsmål meldte seg. Så ville han gjerne vi tok en seiltur i Østersjøen før vi satte kurs til Norge for det gjorde eventuelle endringer og reklamasjoner enklere i Kiel. Vi får se hvordan vi ligger ann, påsken neste år er sen.
Så brukte vi 3 timer på å gå igjennom bestillingen punkt for punkt, avgjørelse etter avgjørelse. Ble helt matt etterhvert. Interiør og innredning kom selvsagt helt til slutt, da var jeg sluttkjørt! Det finnes ca 1000 forskjellige kombinasjoner.
Bare det at han spør hvilken utenbordsmotor de skal tilpasse innredning for, sa Honda 2,3 og han måtte kommentere at det var veldig sjelden det ikke var en elektrisk utenbords ...
Det ble jo endel ekstra krysset av for og jeg nevner bare noen som jeg husker, det var MYE, komfort sete på doen! Oppgraderte seil, cockpitbord, annen løsning for knapper som ikke sier klikk-klikk, oppgradert dieselvarmer, isolert båt over vannlinjen, elektrisk varme til bad og salong, oppgraderte madrasser, strømuttak og USB strøm både her og der inkl i bokhyll bak sofaen, puter til svigermorsete. Det var uendelig.
De hadde en løsning med dobbel dieselfilter med kran for å velge hvilket du skulle bruke, det valgte jeg bort. 420 euro spart.
Valgte også bort treverk på dekk utenfor cockpit (det er standard), 10.000 euro eller så spart der.
Elektrisk vinsj for å trekke opp seil også valgt bort, ditto med elektrisk ankervinsj akter.
Denne båten, en 310 med byggenummer 32 er 1 uke fra levering, det ser jo ikke slikt ut da.