Bitteliten Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Opsjoner har et element av risiko som terminkontrakter ikke har Link to post
Lanber Svart 10.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Må betale inn et betydelig beløp til dem i løpet av 2 uker etter signering. Nå har det drøyd ut for Herr Schmidt er opptatt med å pushe båter i Southampton. Sånn sett har jeg valuta sikret iallefall deler av summen. Link to post
Bitteliten Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Sørg for bankgaranti el på innbetalt beløp da Link to post
Mouche Svart 11.September.2017 Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 10 hours ago, Bitteliten said: Opsjoner har et element av risiko som terminkontrakter ikke har Ja, men også noen klare fordeler som terminkontrakter ikke har. Ellers blir vel det hele stort sett et veddemål på oljeprisen frem i tid. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
pacuare Svart 11.September.2017 Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 Jeg ville valgt terminkontrakter (er det jeg bruker på jobb). Avtal kjøp av valuta på forventet leveringstidspunkt. Men jeg ville delt summen på 3, kjøpt en termin nå, en termin halveis og siste ved levering. Normalt ville jeg kjøpt 50% nå, men alle prognoser går på styrkning av norske kroner. Men som nevt over, det blir en spekulasjon på oljepris. Bankgaranti på innbetalt beløp er viktig. Uten bankgaranti kan du ikke overføre mer penger enn du er villig til å miste. Link to post
Mouche Svart 11.September.2017 Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 3 hours ago, pacuare said: ..., men alle prognoser går på styrkning av norske kroner. Nettop derfor jeg nevnte opsjoner! Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lanber Svart 2.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2017 Der har jeg lagt inn betaling på 1/3 av kjøpesummen. Ikke refunderbart, om jeg skulle få kalde og våte føtter Link to post
alidal Svart 6.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2018 Hvordan går det med prosjektet? Link to post
Framtia Svart 6.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2018 er vel over et år til levering enda, og de starter vel ikke produksjonen før det er den som står for tur?. Når er siste frist for å bestemme spesifikasjonene? Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Lanber Svart 16.Juni.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2018 En liten oppdatering. 2 juli skal jeg en tur til Sirius i Pløn for første gang. De har da båt nr 32 klar for levering som jeg får se på løsninger i. Idag var vi å handlet dekketøy på glassmagasinet for 2800,- og enda var det med 50% sommersalg. Vet ikke når produksjonen er låst for endringer men det kan ikke være langt unna nå. Skal komme tilbake med bilder og informasjon etter tysklandsturen Link to post
Lanber Svart 6.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 (redigert) Da er jeg tilbake etter en Tysklandstur. Det var spennende å komme til verftet. Det som slo meg umiddelbart var, 1. hvor lite det var og 2 hvor mange mennesker som jobber der. Det var en 310 som var 1 uke fra levering og der jobbet det 10-12 stykker på båten samtidig, det var visst normen på hvordan de arbeidet. I mannskapstimer så fortalte Torsten det gikk med ca 5000 (!) på å bygge båten. Min båt er klar til levering 4 mars 2019, tyskere kan dette med planlegging. Spurte ikke når på dagen. Støping skulle skje en av de nærmeste dagene for min med byggenummer 34. Så var det en 310 imellom som sto klar til å bli dratt inn. Neste 310 verftet skulle lage kommer i 2020, så langt frem er produksjonen planlagt ned til detaljnivå. Nå var det 40 fotere og en 35 som skulle produseres etter min. Han sa Sirius brukte 2 dager på overlevering, først 1 dag, så fikk eieren pakket seg inn i båten, handlet og kommet i orden, så en dag til når flere spørsmål meldte seg. Så ville han gjerne vi tok en seiltur i Østersjøen før vi satte kurs til Norge for det gjorde eventuelle endringer og reklamasjoner enklere i Kiel. Vi får se hvordan vi ligger ann, påsken neste år er sen. Så brukte vi 3 timer på å gå igjennom bestillingen punkt for punkt, avgjørelse etter avgjørelse. Ble helt matt etterhvert. Interiør og innredning kom selvsagt helt til slutt, da var jeg sluttkjørt! Det finnes ca 1000 forskjellige kombinasjoner. Bare det at han spør hvilken utenbordsmotor de skal tilpasse innredning for, sa Honda 2,3 og han måtte kommentere at det var veldig sjelden det ikke var en elektrisk utenbords ... Det ble jo endel ekstra krysset av for og jeg nevner bare noen som jeg husker, det var MYE, komfort sete på doen! Oppgraderte seil, cockpitbord, annen løsning for knapper som ikke sier klikk-klikk, oppgradert dieselvarmer, isolert båt over vannlinjen, elektrisk varme til bad og salong, oppgraderte madrasser, strømuttak og USB strøm både her og der inkl i bokhyll bak sofaen, puter til svigermorsete. Det var uendelig. De hadde en løsning med dobbel dieselfilter med kran for å velge hvilket du skulle bruke, det valgte jeg bort. 420 euro spart. Valgte også bort treverk på dekk utenfor cockpit (det er standard), 10.000 euro eller så spart der. Elektrisk vinsj for å trekke opp seil også valgt bort, ditto med elektrisk ankervinsj akter. Denne båten, en 310 med byggenummer 32 er 1 uke fra levering, det ser jo ikke slikt ut da. Redigert 6.Juli.2018 av Lanber (see edit history) Link to post
Eureka Svart 6.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 (redigert) ? hva slags materiale er skroggjennomføringene og ventiler av? Redigert 6.Juli.2018 av Eureka (see edit history) Link to post
Framtia Svart 6.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 Moro å følge kjøpsprosessen, det er mange valg å ta. Høres ut som verftet yter beste service og at alt er under kontroll. Selv er jeg veldig glad for å ha valgt elektrisk fallvinsj. Har til og med ettermontert motor på en vinsj til selv senere. Om jeg ikke hadde hatt den første ville det vært en stor utfordring å få trukket tykke kabler frem. Hva slags batteriteknologi skal du ha? Holder med deg i bortvalg av teakdekk. Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Lanber Svart 6.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 Karbon forsterket nylon på skroggjennomføringer, fra Trudesign i New Zealand Link to post
Lanber Svart 6.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 Skal ha LiFePo batterier. 3x100a. Link to post
Lanber Svart 22.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2018 Kikket på endel youtube videoer av båter. Knappeløsningen til Hallberg Rassy ser bra ut, jeg hater de klikk-klikk knappene som ligger flush. Link to post
Lanber Svart 22.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2018 Og jo flere vidoer jeg ser desto riktigere blir valget med en ekte DS båt. Ja en HR 310 er fin! Men det er feil konsept med kjeller. Link to post
Gunga Din Svart 22.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2018 Definitivt ikke...... S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 22.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2018 (redigert) Lanber skrev 32 minutter siden: Og jo flere vidoer jeg ser desto riktigere blir valget med en ekte DS båt. Mange er nok uenige. Men det å kunne sitte i salongen og se ut, og kunne ta kalde økter på styreplass under dekk er noe jeg er meget glad for med min båt. Har testet ut konseptet med DS båt over ca 1100nm på 2,5 uker i sommer. Til tider i det mange vil kalle skikkelig drittvær. Jeg blir mer og mer fornøyd ? Det er fordeler og ulemper med alle konsepter. Man må velge det som er rett for en selv Redigert 22.Juli.2018 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Lanber Svart 22.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2018 Det er jo bra vi har forskjellig smak da. Eller så ville ventelisten til Sirius vært mye lengre! Neste 310DS som produseres etter min blir tidligst i 2020. Det å glede seg til noe, det er en verdi i seg selv. 2019 kan ikke komme fort nok Link to post
Euklid Svart 22.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2018 On 7/6/2018 at 8:46 AM, Framtia said: Selv er jeg veldig glad for å ha valgt elektrisk fallvinsj. Har til og med ettermontert motor på en vinsj til selv senere. Om jeg ikke hadde hatt den første ville det vært en stor utfordring å få trukket tykke kabler frem. Du har vel ganske mye større seil å hale opp enn denne båten? Klart det av og til hadde vært behagelig med elektrisk vinsj også på mindre båter, men behovet stiger gjerne voldsomt når båten runder 40 fot eller så. Klarer ikke skjønne annet enn at dette må være en fantastisk båt for nordiske forhold. Om alle somre var som i år ville en kanskje ikke få maksimal uttelling for investeringen, men tidlig vår og sen høst i en båt som dette må uansett være en drøm. Link to post
Lanber Svart 22.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2018 Sittet å sett en detalj video et par ganger av HR310, som er prismessig i samme område og det er ingenting bortsett fra skapknappene i den båten jeg ønsker meg. Selv ikke cockpiten er bedre utvendig. Link to post
Lanber Svart 22.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2018 Euklid skrev 4 minutter siden: Du har vel ganske mye større seil å hale opp enn denne båten? Klart det av og til hadde vært behagelig med elektrisk vinsj også på mindre båter, men behovet stiger gjerne voldsomt når båten runder 40 fot eller så. Klarer ikke skjønne annet enn at dette må være en fantastisk båt for nordiske forhold. Om alle somre var som i år ville en kanskje ikke få maksimal uttelling for investeringen, men tidlig vår og sen høst i en båt som dette må uansett være en drøm. Framtida har en racerbåt og seiler shorthand regatta! Da er det andre ting som vektlegges. Elektriske vinsjer står nok høgt på den listen men ikke på min liste. Ble invitert ombord når han var i Grimstad, båten er et smykke på sjøen! Viktigere for meg er å seile tørr og komfortabel ei natt over til Skagen. Link to post
BØstrøm Svart 22.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2018 Dette må være verdens beste seilbåt. Drømmer om å bytte til en Sirius, den dagen jeg skal litt ned i størrelse, og barna mønstrer av. Mine tilvalg ville vært større batterikapasitet med Lithiumbatterier, og ekstrem lading fra overdimensjonert dynamo.Vannbåren varme, og Victrons 3000/12/120. Kjøleskuff/skuffer istedenfor kjøleskap. Selte en 31 foter inn i havna her for noen uker siden, og jeg ble nysgjerrig. Så dukka denne tråden opp, og jeg har pløyd youtube, med lange presentasjonsvideoer. Dessuten bodde jeg tre år i en Bostrøm 37, og pådro meg nesten en depresjon av kjellerfølelsen i vinterhalvårene. Dette er båt for norge, tilogmed med isolerglass i vinduene/ventilene. Skulle ønske det kom en løsning for dette mht dekksluker også. Har konvertert til elektrisk stekeovn også, og kastet propanovnen iland. Dette gir vante muligheter når det gjelder stekeovnen. Som bobåt, aktuelt i mitt tilfelle, kan vanntanken aldri bli for stor. Dusj, vaskemaskin og nok vann/watermaker, og dekkssalong, muligens 5 eller 10 fot til, så har du min drømmebobåt, og drømmeseilbåt. Og husk USB uttak overalt. Skal du ha med gjester, er visst lading av mobil og nettbrett viktigere enn seilopplevelsen.... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn