kringeland Startet 12.Juli.2005 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2005 Sitter og planlegger innkjøp til årets ferietur. Bla skal skipsapoteket oppdateres. For å glemme minst mulig ber jeg om innspill/råd om hva som bør finnes om bord av medisiner/førstehjelpsutstyr. Sitér dette innlegget Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift Skjoldastraumen sluse Link to post
Ingar Svart 12.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2005 Står endel om dette her. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 12.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2005 Dette bør og ditt lokale apotek kunne være behjelpelig med Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Ketil M Svart 12.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2005 Desinfiseringsveske og B vitamin i flytende form.. Ketil. Sitér dette innlegget Link to post
kapptein Svart 12.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2005 Desinfiseringsveske og B vitamin i flytende form.. Ketil. <{POST_SNAPBACK}> Desinfiseringsveske = vinmonopolets 40%+ ???B-vitamin = vitamin Ø ??? (Ringnes, Tuborg, et tecera?) Husk å spise en appelsin i ny og ne (mot skjørbuk), bryggeriene har forlengst sluttet med C-vitamin i øllet! Fra spøk til hverdag: Fylte opp skipsapoteket forleden med assistanse av en myndig dame. Hun mente at ombord i båt trenger man ikke noe for brannskader: "Hold skadestedet kaldt med vann (salt eller ferskt) til du kommer til lege!" Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post
HaJ Svart 12.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2005 Hos oss sorterer avbitertang under førstehjelpsutstyr Obligatorisk i alle båter hvor det fiskes. Mothaker er fæle greier Hvis uhellet er ute kan det være greit å kunne kutte fiskekroken slik at den kan trekkes ut igjen. Sitér dette innlegget Hjemmeside/blogg Link to post
Alvito Svart 13.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2005 Kanskje legge på noen postafen eller lignende fabrikat sjøsjuketabletter... Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 13.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2005 Dette er klipt limt, og lett redigert fra annen streng på båtplassen, det er en liste over hva jeg ville hatt med om jeg skulle på en lengre tur. Er det korte turer langs våre kyster ville jeg basert meg på et minimum. Bandasjemateriellet ville jeg hatt med uansett, men de ulike medikamentene må vurderes. Det jeg ville tatt med har jeg uthevet: Førstehjelpsskrin som inneholder: 2 enkleltmannspakker 12cm. 1 hodebandasje 18x60cm. 2 fingerbandasjer 6x100cm. 1 elastisk gasbind 6x400cm 1 selvheftende gas 2,5x500cm. 5 plaster 6x10cm. 12 plasterstrips 2,5x7,5cm 1 bandasjetaper 1,25x1000cm. 6 kompress 10x10cm. 1 water jel/cool jel 3,6gr. 1 trekanttørkle 1 munn-til-munn maske 4 engangshansker 5 sårservietter 1 bandasjesaks 12 sikkerhetsnåler 1 pinsett 1 øyeglass 1 redningsduk 160x220cm 1 førstehjelpsfolder Et skipsapotek vil være forskjellig sammensatt utfra erfaringene til den som blir spurt til råds. Og det er vel egentlig naturlig, min erfaring er ikke den samme som din erfaring osv. Det er også litt forskjell på råd avhengig av hvilke farvann en er i og hvor langt fra hjelp man vil være. Jeg vil her prøve å angripe dette fra en litt annen vinkel. Jeg tar utgangspunkt i de alminneligste "uffene og vondtene" -->, og behandler disse: Sår og blødninger: Bakteriefloraen i varmere strøk er annerledes enn hjemme. Grundig sårbehandling, rensing er viktig. Grønnsåpe er et godt. gammeldags middel. Kan ikke skaffes utenlands!! Klorhexidin, gjerne spritløsning er bra, men svir. Antibakteriell sårsalve. Sysaker?? Infeksjoner og betennelser: Her er man avhengig av en lege til å skrive ut resepter:® = reseptbelagte midler Sårinfeksjoner : behandles med Apocillin 1g tbl. ® om en er langt til havs og ikke kan oppsøke lege. Urinveisinfeksjoner: behandles med Trimetoprim-sulfa 160 mg tbl®. Øvre luftveisinfeksjoner: er oftest forårsaket av virus, da må du "stå han av", penicilliner hjelper ikke, (konjakk er det beste som ikke virker ), men du kan ha nytte av nesespray, evnt febernedsettende tbl. Paracet. Bihulebetennelser og halsinfeksjoner: (utover 4-5 dg) kan behandles med Apocillin 1g®. Øyeinfeksjoner: kan behandles med kloramfenikol- øyedråper® Brudd og forstuing: Enkle skjelkeskinner av typen Sam-splint kan være nyttig, ellers benyttes det som er for hånden, aviser er bra for å lage en skinne. Elastiske bind Trekantørkler Smertestillende, type. Ibumetin el. ( Ikke ved astma, kan være tøffe mot magen) isposer Forbrenninger: Skal kjøles ned, her kan Water-gel, bandasjer og tepper være aktuelle. Salvekompresser som ikke fester seg i såret. Smertestillende midler- tabletter og lokalbedøvende gel Solforbrent hud kan ha godt av hydrocortison krem Husk nok solkrem med høy faktor!! Allergi: Zyrtec har god effekt ved allergi og høysnue. Den mildner også kløe og utslett. Utslett, stikk og bitt: Hydrocortison krem/salve er bra også ved solbrenthet på mindre hudpartier. Insektbitt skal renses med klorhexidinsprit, obs. kan bli behov for antibiotika, ved symptomer rødt hissig kontakt lege. Soppinfeksjon opptrer oftest der det er varmt og fuktig(armhuler og skrittet), behandles med Klortrimazol krem. Fotsopp kan behandles med Klortrimazol krem eller Lamisil krem. Sjøsyke: Postafen tbl Uttørking: kan opptre i forbindelse med diare Glukose elektrolytt mixtur er et pulver en rører ut i vann og gir den syke. Diare: Kan stoppes ved hjelp av Imodium tbl eller kulltbl Forstoppelse: Pursennid tbl Magetrøbbel, sure oppstøt ol. Zantac tbl og Novaluzid mixt. kan lindre plager Smeretestillende og febernedsettende Paracet 500 mg. tbl, smertestillende og febernedsettende Ibumetin 400 mg. tbl, smertestillende, gunstig ved forstuinger etc. Paracetamol/ kodein: Eks Paralgin forte tbl og stikkpiller ® ved sterke smerter. For legemidlene som er reseptbelagt er det viktig å få med resepter skrevet ut på engelsk og norsk i båtens navn. Ta med en førstehjelpshåndbok. Lag/ få hjelp til å lage en kortfattet bruksanvisning på de legemidlene som er med. Alle legemidler som ikke er merket med ® kan kjøpes over disk i Norge. Ha et riktig godt sommertokt, uten skader. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2005 Pete dekker det meste her.... Vi hadde en av våre lokale "kjøttsnekkere" som fordragsholder på seilforeningen for mange år siden for å foredra nettopp over dette temaet. Fasit ble: 1: Bandasjer, masse bandasjer. Typer både for å stoppe blødninger og støttebandasjer. 2: Desinfiserende saker. Blør det som fffff, se punkt 1 og glem punkt 2. 3: Smertestillende som kan kjøpes reseptfritt på apotek (ikke på polet). 4: Plaster 5: Solkrem som funker, med høy faktor som forebyggende. 6: Kulltabletter hvis uhellet med en lett forgifting skulle inntreffe. 7: Se 6, Jägermeister som forebyggende (fås ikke på apotek) Ovennevnte har blitt praktisert i 15år. Det jeg har hatt mest bruk for er punktene 5 og 7, heldigvis. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.