Chiefengineer
Grand Banks jr skrev 1 time siden:Men jeg plasserer hovedansvaret for situasjonen hos dem som i mine øyne er de profesjonelle i denne saken, og som burde vite bedre. Jeg som privatperson har ingen erfaring med sleping, og jeg hadde forventet klare instrukser fra redningsmannskapet dersom det er forventet at jeg skal gjøre noe. Dersom de dropper sleperiggen ned i vannet hadde jeg hatt en klar forventning om at det er slik det skal gjøres.
Det har vel aldri vært snakk om at sleperiggen ble droppet med hensikt. Dette var et uhell med verst tenkelig utfall etter at fartøyet hadde kommet sikkert til havn.
Det er slikt man skal ha forsikring for. Ansvaret er ettertrykkelig presisert i sjøloven og også i de kontraktsdokumenter man signerer med Redningsselskapet.
Slepet var rekvirert av fartøyets eier som la ut på tur med et uforsikret fartøy han aldri hadde ført tidligere uten å kjenne til tilstanden på dieselsystemet og dertil erfarte motorstans med tette filtere etter en utseilt distanse på bare 2,5 nautiske mil etter avgang. Dog hadde havariet ikke noe med dette å gjøre.
For min del ville jeg ikke seilt en eneste meter fra kai, heller ikke hatt båten liggende ved kai uforsikret. Overlappen mellom de to eiernes ikraftreden/oppsigelse av respektive forsikringer er helt uproblematisk å få til. Så delle blir nok dessverre en kostbar lærepenge for båteier men slik er sjøloven. Stadig ser man at folk ikke er klar over hvordan sjøforsikring fungerer.
Her er forøvrig et annet eksempel på en bergingsoperasjon som gikk fullstendig galt da den store ringnotsnurperen Gudrun Gisladottir grunnstøtte i samme farvann som uhellet over hendte. En grei grunnstøting der kun forreste tank foran kollisjonsskottet var lekk og båten fullt sjødyktig der den sto med baugen på skjæret, klar til å bli dratt av om korrekt slepekraft hadde blitt hentet inn. Forsøket på berging gikk imidlertid helt galt og man presterte istedet å senke båten da den ble forsøkt trukket av grunnen med åpne maskinromsdører, noe som resulterte i at hele maskinrommet ble fylt med vann da fartøyet la seg noe over under begingsforsøket. Det er kortversjonen.
http://dykkepedia.com/wiki/Gudrun_Gisladottir
Slik lå forøvrig fartøyet på grunnen etter grunnstøtingen, før "bergingsforsøket" startet.:
https://www.an.no/nyheter/gisladottir-tomt-for-olje/s/1-33-1179591