adeneo
Ingar skrev 12 minutter siden:Men tabbeforsikring dekker vel kun juridisk ansvar, ikke hendelig uhell?
Når du nevner det, så stemmer nok det i de fleste tilfeller.
Jeg har selv bedriftsansvarsforsikring, som det heter, og den dekker så vidt jeg vet kun rettslig erstatningsansvar, som man jo ikke har på sjøen ved uhell?
Likevel, så dekker jo slike forsikringer uhell for entreprenører, snekkere, rørleggere og andre håndverkere?
Dersom snekkeren river en vegg, å hele huset faller sammen, så dekker forsikringen. Men det er mulig snekkeren da også har rettslig ansvar for skaden.
Slike forsikringer koster som regel en hel del, men det er likevel vanlig, mest for at kunden skal ha rett til erstatning dersom man som profesjonell part gjør en feil, men også for at bedriften ikke skal måtte betale for slike feil, som kan bli dyre.
Igjen så mener jeg RS selger en tjeneste, og at det blir litt for enkelt å ikke erstatte ting de ødelegger, fordi loven ikke pålegger det.
Nå er jo ikke jeg RS medlem, så for meg er det jo det samme, jeg betaler ikke for den tjenesten uansett.