Jump to content

Edit History

adeneo

adeneo

alfaalfa skrev 1 time siden:

Det er altså slik at det ikke er mulig å tegne en forsikring slik som du beskriver. Du har dessverre ikke forstått ansvaret og hva lovteksten sier. Som forsikringsselskapet evt måtte forholde seg til.

 

Så det at du mener at RS burde betale får du mene så mye du vil. Men du lager et argument som lener seg på en feil forståelse av ansvar. Slik at du mener de skal tegne en forsikring for et ansvar RS ikke har.

 

Det er mulig du ikke leste det jeg skrev i det hele tatt, eller at du bare overså det?

 

adeneo skrev for 1 time siden:

Igjen så mener jeg RS selger en tjeneste, og at det blir litt for enkelt å ikke erstatte ting de ødelegger, fordi loven ikke pålegger det.

Nå er jo ikke jeg RS medlem, så for meg er det jo det samme, jeg betaler ikke for den tjenesten uansett.

 

Jeg har forstått ansvaret helt fint, RS har som alle andre ikke noe lovpålagt ansvar for å dekke skader ved hendelig uhell, de følger sjøloven som alle oss andre.

 

Jeg personlig mener dog at de som profesjonell aktør, burde på et eller annet vis skaffe seg dekning for slike uhell, som en service til sine kunder.

Ikke fordi de har lovpålagt ansvar, men fordi de tar betalt for å redde folk på sjøen, og derfor også burde vurdere å dekke skader de selv påfører båter under redningsaksjoner som denne.

 

Nå har vel Redningsselskapet også krav på bergelønn etter loven, dog bare ved vellykket redning, men de sier jo fra seg denne bergelønnen til fordel for årlig medlemsgebyr i stedet, så det er ikke noe i veien for at de kan dekke skader som oppstår på grunn av egne tabber også, dersom de måtte ønske det. Loven forbyr på ingen måte hverken RS, eller et forsikringsselskap, å dekke slike skader.

 

Det er mulig å forsikre seg for alt mulig, dersom man ønsker det, spørsmålet er vel bare hva det ville koste.

Nå er vel ikke risikoen for at RS gjør tabber så veldig stor, slik at en premie beregnes nok ut i fra det?

 

Som jeg også skrev, jeg er ikke medlem, å har ingenting med RS å gjøre, slik at jeg tar lang fart og dri*** i hva de gjør, men forstår at det kan være kjedelig å få hjelp av en profesjonell aktør til å slepe inn båten ved motorstopp, for så å få båten totalskadet av redningsskøyta. 

 

Jeg ser at ingen er enig med meg i det, så da kan vi vel slå fast at RS ikke bør ha noen slik forsikring, og at man selv er ansvarlig for egen skute, selv om den senkes av Redningsselskapet mens de sleper deg til land.

adeneo

adeneo

alfaalfa skrev 1 time siden:

Det er altså slik at det ikke er mulig å tegne en forsikring slik som du beskriver. Du har dessverre ikke forstått ansvaret og hva lovteksten sier. Som forsikringsselskapet evt måtte forholde seg til.

 

Så det at du mener at RS burde betale får du mene så mye du vil. Men du lager et argument som lener seg på en feil forståelse av ansvar. Slik at du mener de skal tegne en forsikring for et ansvar RS ikke har.

 

Det er mulig du ikke leste det jeg skrev i det hele tatt, eller at du bare overså det?

 

adeneo skrev for 1 time siden:

Igjen så mener jeg RS selger en tjeneste, og at det blir litt for enkelt å ikke erstatte ting de ødelegger, fordi loven ikke pålegger det.

Nå er jo ikke jeg RS medlem, så for meg er det jo det samme, jeg betaler ikke for den tjenesten uansett.

 

Jeg har forstått ansvaret helt fint, RS har som alle andre ikke noe lovpålagt ansvar for å dekke skader ved hendelig uhell, de følger sjøloven som alle oss andre.

 

Jeg personlig mener dog at de som profesjonell aktør, burde på et eller annet vis skaffe seg dekning for slike uhell, som en service til sine kunder, ikke fordi de har lovpålagt ansvar, men fordi de tar betalt for å redde folk på sjøen, og derfor også burde vurdere å dekke skader de selv påfører båter under redningsaksjoner som denne.

 

Nå har vel Redningsselskapet også krav på bergelønn etter loven, dog bare ved vellykket redning, men de sier jo fra seg denne bergelønnen til fordel for årlig medlemsgebyr i stedet, så det er ikke noe i veien for at de kan dekke skader som oppstår på grunn av egne tabber også, dersom de måtte ønske det. Loven forbyr på ingen måte hverken RS, eller et forsikringsselskap, å dekke slike skader.

 

Det er mulig å forsikre seg for alt mulig, dersom man ønsker det, spørsmålet er vel bare hva det ville koste.

Nå er vel ikke risikoen for at RS gjør tabber så veldig stor, slik at en premie beregnes nok ut i fra det?

 

Som jeg også skrev, jeg er ikke medlem, å har ingenting med RS å gjøre, slik at jeg tar lang fart og dri*** i hva de gjør, men forstår at det kan være kjedelig å få hjelp av en profesjonell aktør til å slepe inn båten ved motorstopp, for så å få båten totalskadet av redningsskøyta. 

 

Jeg ser at ingen er enig med meg i det, så da kan vi vel slå fast at RS ikke bør ha noen slik forsikring, og at man selv er ansvarlig for egen skute, selv om den senkes av Redningsselskapet mens de sleper deg til land.

adeneo

adeneo

alfaalfa skrev 40 minutter siden:

Det er altså slik at det ikke er mulig å tegne en forsikring slik som du beskriver. Du har dessverre ikke forstått ansvaret og hva lovteksten sier. Som forsikringsselskapet evt måtte forholde seg til.

 

Så det at du mener at RS burde betale får du mene så mye du vil. Men du lager et argument som lener seg på en feil forståelse av ansvar. Slik at du mener de skal tegne en forsikring for et ansvar RS ikke har.

 

Det er mulig du ikke leste det jeg skrev i det hele tatt, eller at du bare overså det?

 

adeneo skrev 1 time siden:

Igjen så mener jeg RS selger en tjeneste, og at det blir litt for enkelt å ikke erstatte ting de ødelegger, fordi loven ikke pålegger det.

Nå er jo ikke jeg RS medlem, så for meg er det jo det samme, jeg betaler ikke for den tjenesten uansett.

 

Jeg har forstått ansvaret helt fint, RS har som alle andre ikke noe lovpålagt ansvar for å dekke skader ved hendelig uhell, de følger sjøloven som alle oss andre.

 

Jeg personlig mener dog at de som profesjonell aktør, burde på et eller annet vis skaffe seg dekning for slike uhell, som en service til sine kunder, ikke fordi de har lovpålagt ansvar, men fordi de tar betalt for å redde folk på sjøen, og derfor også burde vurdere å dekke skader de selv påfører båter under redningsaksjoner som denne.

 

Det er mulig å forsikre seg for alt mulig, dersom man ønsker det, spørsmålet er vel bare hva det ville koste.

Nå er vel ikke risikoen for at RS gjør tabber så veldig stor, slik at en premie beregnes nok ut i fra det?

 

Som jeg også skrev, jeg er ikke medlem, å har ingenting med RS å gjøre, slik at jeg tar lang fart og dri*** i hva de gjør, men forstår at det kan være kjedelig å få hjelp av en profesjonell aktør til å slepe inn båten ved motorstopp, for så å få båten totalskadet av redningsskøyta. 

 

Jeg ser at ingen er enig med meg i det, så da kan vi vel slå fast at RS ikke bør ha noen slik forsikring, og at man selv er ansvarlig for egen skute, selv om den senkes av Redningsselskapet mens de sleper deg til land.



×
×
  • Create New...