adeneo
Pinkvin skrev 18 minutter siden:Er det ikke noe galt med holdningen til kunden her da? Prøver å skubbe ansvaret for egne tabber over på andre. Her da RS.
Hva om tauet i propellen til RS røska i filler propellanlegget. Skulle RS gå på kunden for å få dekka skadene?
Nå vet ikke jeg hvem som har gjort tabben i dette tilfellet, men jeg mener altså at dersom Redningsselskapet gjør en tabbe, for eksempel at de roter det til, å får tauet i propellen, som fører til at kundens båt totalvrakes, eller at de sleper en båt over en grunne, så bør de erstatte den skaden de forvolder.
Jeg mener ikke at dette er noe som bør gjelde deg og meg, og jeg mener heller ikke at loven skal endres for Redningsselskapet, men at Redningsselskapet som god service bør ta slike kostnader for sine kunder, og at de da selvfølgelig bør finne en måte å dekke den risikoen på.
Redningsselskapet er jo en profesjonell aktør, de driver med dette, og tar betalt for det.
Man forventer ikke å få båten totalskadet når man ringer en profesjonell aktør for å få hjelp, og man forventer i hvert fall ikke at den profesjonelle aktøren fraskriver seg alt ansvar for egne tabber, selv om loven gjør det mulig for dem å gjøre det.
Jeg tror ikke det at dersom Redningsselskapet som profesjonell aktør betaler for sine egne tabber, så vil det skape noe forvirring ellers.
De fleste er forvirret nok som det er når det kommer til ansvar på sjøen.
At den man betaler medlemsavgift til hvert år for å få hjelp når man trenger det, ikke tar ansvar når de totalvraker båten, er nok enda mer forvirrende for de fleste som ikke kjenner Sjøloven.
Nå er det jo slik at selv om man har ansvarsforsikring på egen båt, så ville den neppe dekket en slik skade, det måtte i så fall være en full kaskoforsikring.
Det at man ikke har forsikring er jo et valg, og det kan godt være denne helt nye båteieren har gjort en tabbe ved å ikke ha egen forsikring, men det er jo heller ikke pålagt, slik at han har jo ikke gjort noe direkte feil.
Mangel på forsikring betyr jo på sjøen at man tar fullt ansvar for egen båt, og slik mener jeg det bør være.
Dersom denne båten ble rent i senk av en hekksjøgeneral som et hendelig uhell, så dekker hver sin skade.
Det blir dog litt annerledes når man har betalt Redningsselskapet for å redde eller slepe båten, og de ender opp med å senke båten i stedet, og så ikke tar ansvar for det i det hele tatt. Det fremstår som særdeles dårlig kundeservice for meg, dog selvfølgelig ikke ulovlig.