Jump to content

Edit History

StåleK

StåleK

Hehe ja her trenger vi tydeligvis en avklaring. Jeg har ikke hatt juss på skolen, så det er min egen tolkning av loven jeg legger til grunn når jeg sier at uhell ikke utløser økonomisk ansvar på sjøen på samme måte som i biltrafikken. (Men, jeg tror fremdeles at det er jeg som har rett :giggle::giggle::saint:) . Jeg er av den bestemte oppfatning om at hvis man legger til og et kraftig vindkast gjør at du slår borti nabobåten så har du ikke noe juridisk ansvar for skaden. Men vanlig norsk folkeskikk sier at du tar kontakt med båteier og forklarer hva som skjedde og tilbyr å dekke egenandelen på forsikringen hans.

 

Du tar feil når du sier at det ikke råder en FRYKT for å bli saksøkt som helsepersonell hvis du gjør en feil ved en trafikkulykke i USA. Det er godt mulig det er lovregulert slik at man har lite å frykte. Men jeg har snakket med flere som har bodd/jobbet i det private helsevesenet i USA om dette og de har fortalt at de er ekstremt bevisst på hvordan de skal håndtere å måtte yte hjelp til mennesker utenfor arbeidet. Barna til nevnte ektepar hadde blant annet fått munnkurv mot å fortelle om hva mor og far jobbet med hvis de kom opp i en krise. Mor/ far ville ha kontroll på dette selv. De hadde blitt kurset av juridisk avdeling på sykehuset om hvordan de skulle oppføre seg i forskjellige situasjoner, både på og utenfor jobb og at sykehusets tabbeforsikring ikke var gyldig utenom arbeidstid. Så å si at det ikke råder en FRYKT i USA eller deler av USA mot å gjøre feil i slike situasjoner er jeg ikke enig i. 

 

Dette beviser egentlig hele poenget mitt, usikkerheten kommer snikende hvis vi begynner å kreve at RS skal dekke båtskader på havarister under slep. Da kan det utvikle seg en "sannhet" om at hvis du ser en båt som er i ferd med å drive på land, må du for guds skyld ikke finne på å hjelpe til, da du kan ende opp med å måtte betale 190 000 kroner for en ny båt hvis den du hjelper ikke har forsikring og du selv gjør en tabbe. 

 

Men igjen, føler virkelig med havaristen her og hadde ikke hatt noe imot at RS hjalp ham på en eller annen måte. Men at de skal bli beordret til å erstatte båten er jeg ikke enig i.

 

StåleK

StåleK

Hehe ja her trenger vi tydeligvis en avklaring. Jeg har ikke hatt juss på skolen, så det er min egen tolkning av loven jeg legger til grunn når jeg sier at uhell ikke utløser økonomisk ansvar på sjøen på samme måte som i biltrafikken. (Men, jeg tror fremdeles at det er jeg som har rett :giggle::giggle::saint:

 

Du tar feil når du sier at det ikke råder en FRYKT for å bli saksøkt som helsepersonell hvis du gjør en feil ved en trafikkulykke i USA. Det er godt mulig det er lovregulert slik at man har lite å frykte. Men jeg har snakket med flere som har bodd/jobbet i det private helsevesenet i USA om dette og de har fortalt at de er ekstremt bevisst på hvordan de skal håndtere å måtte yte hjelp til mennesker utenfor arbeidet. Barna til nevnte ektepar hadde blant annet fått munnkurv mot å fortelle om hva mor og far jobbet med hvis de kom opp i en krise. Mor/ far ville ha kontroll på dette selv. De hadde blitt kurset av juridisk avdeling på sykehuset om hvordan de skulle oppføre seg i forskjellige situasjoner, både på og utenfor jobb og at sykehusets tabbeforsikring ikke var gyldig utenom arbeidstid. Så å si at det ikke råder en FRYKT i USA eller deler av USA mot å gjøre feil i slike situasjoner er jeg ikke enig i. 

 

Dette beviser egentlig hele poenget mitt, usikkerheten kommer snikende hvis vi begynner å kreve at RS skal dekke båtskader på havarister under slep. Da kan det utvikle seg en "sannhet" om at hvis du ser en båt som er i ferd med å drive på land, må du for guds skyld ikke finne på å hjelpe til, da du kan ende opp med å måtte betale 190 000 kroner for en ny båt hvis den du hjelper ikke har forsikring og du selv gjør en tabbe. 

 

Men igjen, føler virkelig med havaristen her og hadde ikke hatt noe imot at RS hjalp ham på en eller annen måte. Men at de skal bli beordret til å erstatte båten er jeg ikke enig i.

 



×
×
  • Create New...