Ventus
Vis hele sitatetEr det forskjell på berging og assistanse i en slik sak?
Er det slik at berging kommer inn under de Loydsformularene osv der taubåt fraskriver seg alt ansvar under en bergningsaksjon, men at assistanse handler om å leie inn en proffesjonell aktør til å taue/frakte båten fra a til b?
Jeg spør ettersom redningsselskapet i saken Ingar nevnte lenger opp truet med å saksøke meg for en halv million da de mente Ægir hadde fått skader på propellanlegg mm når jeg hadde de på slep i et assistanseoppdrag og derved hadde ansvaret for båten.
Mitt ståsted var at jeg berget båten og at den ville vært totalvrak uten min assistanse.
Den saken ble avgjort ved forlik og vi fikk ingen avklaring rundt det.
i en redningsaksjon bør det aldri være tvil om at den som assisterer går fri fra ansvar, for da vil ingen prøve seg.
i en betalt assistanse bør det kunne stilles litt strengere krav til aktsomhet fra en profesjonell aktør, men det er et infløkt lovverk.
Vis hele sitatet
Denne er jo interessant for denne trådens utgangspunkt også. Her mener jo tydeligvis RS at den som sleper har et ansvar - og ikke at sin egen forsikring skal dekke.
Dog er det her to profesjonelle parter (antar jeg) - så ikke helt likt. Men enda verre å da behandle private på tilsvarende måte?
Ingen som reagerer på denne? Hvis RS mener at ifm. slep kan motpart bli ansvarlig - selv med to profesjonelle parter (slik jeg forstår det) - så må det være enda mer naturlig når man har med privatpersoner at man ser at det minimum er noe å diskutere - ikke blankt avskrive?