Napoli
Makan - det kan da ikke være alvorlig ment av dere som mener at en som hjelper en havarist skal kunne havne i ansvar for havaristens båt??
Jeg hjalp en kar med en Ibiza i sommer som ikke hadde tatt motoren ut av gir før han prøvde å starte den etter at han hadde fisket utenfor Fevik. Mens jeg søkte etter feilen (nei, girspaken var desverre ikke det første jeg tenkte på - der satt jo eieren) skled båten rolig mot land og fikk en flott, lang stripe i skroget fra fjellet, tipper det er en skade som raskt koster 15-20 tusen å fikse. Båten var da fortøyd mot min båt - men guttungen min klarte ikke å trekke oss begge to ut (han klarte bare å forsinke at vi traff fjellet, samt hindre at båten hadde god fart mot fjellet). Heldigvis var dette en mann som ikke skriver her på forumet - for han var overlykkelig når vi endelig fant feilen og fikk start på motoren igjen. Dermed kunne han, barna og kona ha en fin tur tilbake til Arendal, uten noen personskader og vel vitende om at dersom de får problemer kommer det noen til unnsetning. Skaden var en del av det at han ikke hadde funnet feilen selv og før.
Hvis man skulle ha den typen ansvar enkelte her tar til orde for ville jo ingen hjelpe til - og jo flottere båt noen har, jo mindre sannsynlig ville det være at de fikk hjelp hvis de trengte det. Man må skille mellom materielle skader og de verdiene som faktisk betyr noe til sjøs. Sjøen er farlig nok om man ikke skulle få hjelp om man trenger det fordi folk er livredde for å havne i erstatningsansvar.