Jump to content

Hva slags varmeapparat er best i en Ibiza 26 TC?

Bent M

Recommended Posts

Ca 2 kw burde holde. Best å kjøre på full effekt. 

Du bruker vel bare båten om vår, sommer, høst? 

Parafin er veldig greit å bruke. Brenner rent, lite lukt. 

Bruker du rent wallas parafinbrenner må du huske at det skal monteres med kontinuerlig fall på returslangen fra brenner til tank. 

Flere wallas dieselvarmeren kan kjøres på fritidsparafin. 

Finnes jo wallas kokeplater også, om du vil ha slikt i båten også. 

Bent M skrev for 7 timer siden:

Hei

Vurderer å installere bensinvarmer (ev dieselvarmer) i en Ibiza 26 TC i løpet av vinteren.

Bensinvarmer kan du bare glemme, ingen som er godkjent for bruk i båt.

Eureka skrev for 4 timer siden:

Ca 2 kw burde holde. Best å kjøre på full effekt. 

Du bruker vel bare båten om vår, sommer, høst? 

Parafin er veldig greit å bruke. Brenner rent, lite lukt. 

Bruker du rent wallas parafinbrenner må du huske at det skal monteres med kontinuerlig fall på returslangen fra brenner til tank. 

Flere wallas dieselvarmeren kan kjøres på fritidsparafin. 

Finnes jo wallas kokeplater også, om du vil ha slikt i båten også. 

Støtter Eureka her, det holder vanligvis med 2 kW om du bare bruker båten vår/sommer/høst.

Men jeg holder en knapp på Wallas 22 Dt som er en dieselvarmer med trinnløs effekt mellom 1000 - 2200 W. Bruker desidert minst strøm av alle merker (0,9 Ah på max), og lager minst støy. Med Wallas dieselvarmer trenger du heller ikke tenke på returslangen som er viktig å tenke på med Wallas parafinvarmer.

Wallas dieselvarmere brenner ikke bare diesel. Du kan også bruke de fleste parafinkvaliteter (ikke Lampeolje), men diesel er stort sett billigst å bruke så det sier kanskje seg selv.

Og Wallas har også kokeplater. Så på finn.no et bilde av en Ibiza 26 med en slik løsning:

_1549959918.jpg

Dette er en Wallas 800t med viftelokk 220. Gir 1400 W varme til cabinen når du ikke lager mat. Wallas har også kommet med 800D, som er en 1-platers koketopp, og du også får viftelokk til.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Etter det jeg kjenner til så er det ingen gassvarmere å få kjøpt som er godkjent for båt i dag.

Det var noen for få år siden, blant andre fra Truma, men jeg var for litt siden innom hjemmesiden der og da var de borte når en velger "båt/marine".

Og for mange år siden hadde vi en serie som het Remotron.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...