Bent M Startet 9.September.2017 Link til dette innlegget Startet 9.September.2017 (redigert) Hei Vurderer å installere bensinvarmer (ev dieselvarmer) i en Ibiza 26 TC i løpet av vinteren. Noen som vet om gode monteringssett? Trenger sikkert to dyser/utblås (en nede og en under kalesje) Er det noen som tar slike jobber i Vestfold? Redigert 9.September.2017 av Bent M (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 9.September.2017 Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 Jeg ville gått for en 2kw Vebasto eller Ebersprächer dieselvarmer. Tviler på om bensinvarmer er godkjent for bruk i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 9.September.2017 Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 Eller Wallas, de har modeller både til parafin og diesel. Har hatt parafin Wallas i flere båter jeg har hatt og de har fungert feilfritt. Parafin modellene bruker veldig lite strøm i forhold til konkurrentene. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 9.September.2017 Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 Er jo kaleskebåt. Går for eber 4 kw. Sitér dette innlegget Link to post
Bent M Svart 9.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 Takk. Tipper og 4kw er best, og prisforskjellen er vel ikke stor fra en 2kw. Spørsmålet er hvordan få installert denne i båten... Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 9.September.2017 Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 Sørg for du også får et utakt til defroster på førervinduet. Kjekt å ha når du kjører med kalesje på, på fuktige dager. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.September.2017 Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 Ca 2 kw burde holde. Best å kjøre på full effekt. Du bruker vel bare båten om vår, sommer, høst? Parafin er veldig greit å bruke. Brenner rent, lite lukt. Bruker du rent wallas parafinbrenner må du huske at det skal monteres med kontinuerlig fall på returslangen fra brenner til tank. Flere wallas dieselvarmeren kan kjøres på fritidsparafin. Finnes jo wallas kokeplater også, om du vil ha slikt i båten også. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 9.September.2017 Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 En varmer blir ikke ødelagt av og gå på halv effekt sålenge du kjører på fult ti minutt før du stopper den. Har aldri hatt problemer med min d4. Men en d2 har vel 75 mm slanger så den er nok noe enklere og montere? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.September.2017 Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 Ville gått for 4kW. Da får du god varme også under kalesjen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wallas Service Svart 9.September.2017 Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 Bent M skrev for 7 timer siden: Hei Vurderer å installere bensinvarmer (ev dieselvarmer) i en Ibiza 26 TC i løpet av vinteren. Bensinvarmer kan du bare glemme, ingen som er godkjent for bruk i båt. Eureka skrev for 4 timer siden: Ca 2 kw burde holde. Best å kjøre på full effekt. Du bruker vel bare båten om vår, sommer, høst? Parafin er veldig greit å bruke. Brenner rent, lite lukt. Bruker du rent wallas parafinbrenner må du huske at det skal monteres med kontinuerlig fall på returslangen fra brenner til tank. Flere wallas dieselvarmeren kan kjøres på fritidsparafin. Finnes jo wallas kokeplater også, om du vil ha slikt i båten også. Støtter Eureka her, det holder vanligvis med 2 kW om du bare bruker båten vår/sommer/høst. Men jeg holder en knapp på Wallas 22 Dt som er en dieselvarmer med trinnløs effekt mellom 1000 - 2200 W. Bruker desidert minst strøm av alle merker (0,9 Ah på max), og lager minst støy. Med Wallas dieselvarmer trenger du heller ikke tenke på returslangen som er viktig å tenke på med Wallas parafinvarmer. Wallas dieselvarmere brenner ikke bare diesel. Du kan også bruke de fleste parafinkvaliteter (ikke Lampeolje), men diesel er stort sett billigst å bruke så det sier kanskje seg selv. Og Wallas har også kokeplater. Så på finn.no et bilde av en Ibiza 26 med en slik løsning: Dette er en Wallas 800t med viftelokk 220. Gir 1400 W varme til cabinen når du ikke lager mat. Wallas har også kommet med 800D, som er en 1-platers koketopp, og du også får viftelokk til. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Kaskazi Svart 9.September.2017 Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 Wallas Service, vet du om varmeapparater som går på gass er godkjent for bruk i båt? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 9.September.2017 Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 Etter det jeg kjenner til så er det ingen gassvarmere å få kjøpt som er godkjent for båt i dag. Det var noen for få år siden, blant andre fra Truma, men jeg var for litt siden innom hjemmesiden der og da var de borte når en velger "båt/marine". Og for mange år siden hadde vi en serie som het Remotron. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Bent M Svart 9.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 Har slik varmelokk, men det tar veldig lang tid å fyre opp og varmer generelt dårlig. Tenkte derfor at en ekstra varmer hadde vært fint. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 11.September.2017 Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 Effekten på varmelokket skal være rundt 1200 W, og det er klart for lite om du også skal varme under kalesjen, men burde være nok til selve pantryet. Må spørre; Hva slags parafin bruker du? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
boble65 Svart 11.September.2017 Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 Er vel bedre og varmen ut nede ved dørken slik at varmen stiger opp? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.