Harmony Startet 9.September.2017 Link til dette innlegget Startet 9.September.2017 (redigert) Min Yamaha F100 fra 2008 mister kraft og turtall. Ved pådrag får jeg den greit opp i omkring 3500 - 4000 omdreininger men så virker den som om den mister kraften og faller ned i turtall. Minner meg litt om en eldre totakter for mage år tilbake, hvor man ofte opplevde det samme når motoren var kald og man måtte prøve seg fram med choken. Har tach instrument fra Yamaha som plutselig indikerer et symbol som jeg ikke helt forstår hva innebærerr. Har forsøkt å google det men finner det ikke helt. Tror imidlertid det indikerer lavt oljetrykk? Se vedlegte bilde. Kan dette ha sammenheng med turtalls problematikken? Eller kan det rett og slett være kondens i drivstoffet? Den går forøvrig fint på lavt turtall. Og ja, er ikke veldig teknisk av meg! Redigert 9.September.2017 av Harmony (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fredrik_j Svart 9.September.2017 Link til dette innlegget Svart 9.September.2017 Symbolet indikerer at vannutskilleren på motorfilteret (altså det under motordekselet - siste skanse før motoren) har fylt seg med så mye vann at ringen flyter opp og trigger sensoren. Du bør ha et vannutskillende filter i båten også, som mest sannsynlig er druknet. Skift begge filtre så fort som mulig, og finn årsaken til at du har vann i drivstoffet. Det er ikke snakk om kondens, her snakker vi antakelig flere desiliter. Sjekk lufting til tanken, og evnt. pakning til påfyllingslokk. Kan du ha fylt dårlig drivstoff? Vann er skadelig for høytrykkspumpa og injektorene, så dette må du gjøre noe med. Sitér dette innlegget Link to post
Harmony Svart 10.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Hei fredrik_j takker for svar. Jeg hadde også en mistanke om at det er vann i drivstoffet. Imidlertid ble det fastmonterte vannutskillende filteret byttet rett før sommerferien. Kan tyde på at det lekker et eller annet sted. Nå har det jo også regnet utrolig mye den siste tiden, så jeg mistenker at det kan komme via påfyllingslokket. Har også lest om flere tråder her på forumet relatert til manglende kompresjon og feil med stempelet. Denne ligner litt på hvordan jeg opplever det "Etter at motoren gikk greit på tomgang lot jeg den stå å gå i 10 minutter. Kjørte så ut på fjorden og la båten opp i plan og kjørte ved 3000 omdr. Merke ikke mye unormalt i starten....men etter 15 minutter så ga jeg på til 4000 omdr å da virket det som den fusket litt innimellom (lugget litt hvis det er bedre forklart). Samme gjorde den ved 3000 omdr.... så etter nye 15 minutter så var det akkurat som den kuttet på en sylinder...for da hørte jeg tydelig at den fikk en annen gange/lyd. Slakket så av til tomgang, men fortsatt hørtes det ut som at den gikk på 5.... dro så på litt gass og vips så var det "normal" gange igjen. Kjørte så rett inn til land igjen. Tok opp båten og tok en kompresjonstest. Motoren var vell og merke kald når jeg tok testen....men 0 i kompresjon på den ene sylinderen var vel ikke noe godt tegn uansett...." Men samtidig indikerer lampen for vannutskilleren på motoren er fylt, så vil med dette anta at jeg har en situasjon som ikke omfatter kompresjon- og sylinderutfordringer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.